העסקים הכי וותיקים באילת פרויקט מיוחד לכבוד יום אילת - כשנשיא המדינה הגיע לחנוכת בית מרקחת מיכלין

מאת: אביבה דקל ● צילום: מהאלבומים הפרטיים ● 5/2/2020 18:08 ● ערב ערב 2064
בית המרקחת מיכלין, הוא העסק המשפחתי הוותיק ביותר באילת שלא החליף מקום ועדין פועל במקום בו הוקם במאי 1959 • בית המרקחת מנוהל על ידי יקי, בנם של יאיר ושושנה, ועובדות בו שושנה אלמנתו של יאיר מיכלין, בתם רונית ואשתו של יקי, תקוה, שתיהן רוקחות מדופלמות
העסקים הכי וותיקים באילת פרויקט מיוחד לכבוד יום אילת - כשנשיא המדינה הגיע לחנוכת בית מרקחת מיכלין
יקי הילד עם אביו יאיר ז''ל
תגיות:

צאצאי משפחת מיכלין הם דור תשיעי בישראל. שבע משפחות שיצאו מהעיר העתיקה בירושלים בנו את נחלת שבעה. וכמו הסיפור המשפחתי שהוא חלק מההיסטוריה של ישראל, סיפורו של בית המרקחת מיכלין שמשך שנים רבות היה בית המרקחת הפרטי היחיד באילת, וסיפורם של יאיר מיכלין ואשתו שושנה שעזבו את תל אביב כדי להקים בית מרקחת בעיר הדרומית הוא חלק מההיסטוריה של אילת.

 

מהשבי אל הרוקחות


אבי המשפחה דר' יעקב מיכלין שרת בזמן מלחמת העולם הראשונה בבירות. אחרי המלחמה למד בבירות רוקחות ואחר כך בלוזאן שבשוויץ  השלים את לימודי תואר הדוקטור לרוקחות. כשחזר לתל אביב בשנת 1923 פתח את בית המרקחת מיכלין ברח' אלנבי, והיה ממקימי מגן דוד אדום וממקימי בנק הדם כשהוא הופך לדמות מיוחדת מאוד בישוב העברי דאז. 
יאיר מיכלין, בנו של יעקב, שהיה אף הוא איש מיוחד במינו החל ללמוד רוקחות כדי להמשיך את המסורת המשפחתית, אבל לימודיו נקטעו משפרצה מלמת השחרור, והוא גויס לחטיבת גבעתי ושרת כחובש גדודי בקבוץ ניצנים שבדרום. יאיר נפל בשבי המצרי והיה שבוי במשך אחד עשרה חודשים וכשחזר קיבל על עצמו לנהל את עסקי הרוקחות של המשפחה ונשא לאשה את שושנה שהייתה חברתו מאז ימי בית הספר התיכון. "בשנת 1959 מנתה אילת עשרת אלפים תושבים והפכה ממועצה לעיר", מספרת שושונה מיכלין. "ראש העיר דאז ננר, והגזבר נהגו להתארח במלון 'פארק' ברחוב הירקון בתל אביב שהיה שייך לדוד של יאיר, שם פגשנו אותם לראשונה. כשנודע לננר שיש למשפחת מיכלין בית מרקחת ברחוב אלנבי בתל אביב הוא הציע ליאיר לפתוח בית מרקחת באילת. יאיר ראה בכך אתגר גדול והסכים לעשות זאת, וסוכם ביניהם שלא יינתן רישיון לבית מרקחת נוסף באילת, ואם יהיה צורך בבית מרקחת נוסף יהיו אלה בני משפחת מיכלין שיפתחו גם אותו. לצורך זה רכשנו  חנות גדולה בשכונת הדקל. הגענו לאילת עם שני ילדינו, רונית בת השבע ויקי בן החמש, ובמאי 1959 נפתח בית המרקחת במרכז רכטר. אירוע הפתיחה היה אירוע היסטורי שאליו הגיע נשיא המדינה דאז יצחק בן צבי  ופמלייתו, ורבים מתושבי העיר ומכובדיה. כשבית המרקחת שלנו חגג חמישים שנה לקיומו, כיבד את האירוע נשיא המדינה שמעון פרס".

 

“אני חושב שאנחנו הדור השלישי והאחרון של רוקחים ומנהלי בתי מרקחת במשפחת מיכלין"

 

מי אוויאן? רק אצל מיכלין


יקי: "בית המרקחת היה פתוח כל יום, כולל שבתות וחגים משמונה בבוקר ועד שמונה בערב. אבל בתחילת הדרך, למרות שעות הפתיחה הרבות, לא היתה עבודה לבית המרקחת במכירת תרופות, משום שכל תושבי אילת היו אז חברי קופת חולים כללית. אבא חיפש דרכים להביא עבודה לבית המרקחת ושילב בעסק מכירה של פילמים, מצלמות, מסרטות וגם פיתוח תמונות תוך 24 שעות דבר שהיה אז ראשון מסוגו באילת. עם הזמן הוסיף  לעסק מכירת מקטרות, מציתים, טבק, משקפי שמש ומשקפי ראיה, גלויות ומעטפות, ומשהגיע תייר יום אחד וביקש בול, הוא פתח בבית המרקחת גם סניף  דואר. התחלות חדשות נוספות, שהיו ייחודיות באילת של אז היתה למשל  מכירת מים מינרליים תוצרת חוץ כמו אוויאן, פרייה ועוד, דברים שאי אפשר היה להשיג בשום מקום אחר בעיר. במחלקת הפרפומריה והתמרוקים נמכרו מוצרים של החברות הידועות בעולם כמו אסתי לאודר, דיור, שאנל, הלנה רובינשטין, לנקום, קלארינס גרלן וגם מוצרי ים המלח ותכשירי שיזוף. בבית המרקחת היה גם  טלפון על מונה. לא היו אז טלפונים ציבוריים באילת ואבא התקין בבית המרקחת טלפון שאליו הגיע כל מי שהיה צריך לטלפן, כולל העיתונאים דאז, שהעבירו מבית המרקחת מיכלין את החדשות למערכות העיתונים ושילמו בהתאם למספר השיחות שקנו. אבא שלי גם היה הראשון שפתח בשנת 1969 חנות  מזכרות לתיירים במלון 'אילת', שהיה המלון הראשון בעיר".


שלושה דורות של רוקחים


להיסטוריה יש דרך משלה  לחזור על עצמה. בשנת 1973, כשהיה רק בן 46 נפטר יאיר ויקי ששרת בחיל הים בשארם א - שייך הועבר לחיל הים אילת – ביום ניהל את בית המרקחת יחד עם אמו ובלילות שירת על ספינה של חיל הים.  התוכניות ללמוד רוקחות נמוגו, אבל רונית שסיימה את לימודי הרוקחות בירושלים נרתמה לעבודה כרוקחת של בית המרקחת מיכלין, תפקיד אותו היא ממלאה עד היום לצדה של הרוקחת תקוה, אשתו של יקי.  איריס, בתם הצעירה של שושנה ויאיר שנולדה באילת, סיימה אף היא לימודי רוקחות ושנים מספר עבדה עם המשפחה בבית המרקחת עד שעברה לעיר הגדולה, שם היא ממשיכה לעבוד כרוקחת. בבית המרקחת מיכלין מכבדים מרשמים של קופות החולים מכבי, מאוחדת, כללית וצה"ל  ללא תורים.

שלושה דורות בעסק המשפחתי, ומה הלאה? הילדים גם הם יהיו רוקחים? שאלתי את יקי
"לא נראה לי שמישהו מהילדים שלי או של אחיותיי ימשיך בדרכנו. להיות רוקח לא בדיוק בתוכניות שלהם." ענה יקי "אני חושב שאנחנו הדור השלישי והאחרון  של רוקחים ומנהלי בתי מרקחת במשפחת מיכלין".


חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש