יהדות - פרשת אמור

מאת: הרב דוד שנה ● צילום: או-מד מדיקל ● 25/4/2018 15:38 ● מה נשמע 545
השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, היה השבוע המום ומופתע מההתנהגות הברברית של הבדואים בכבישי הדרום הפרוע. אם היריות של הערבים בכבישים באמת הפתיעו את כבוד השר, אני ממליץ לו בחום להתפטר, כי כנראה שהוא שר ביטחון הפנים של ליכטנשטיין ולא של מדינת ישראל
יהדות - פרשת אמור

 

פרשת אמור


השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, היה השבוע המום ומופתע מההתנהגות הברברית של הבדואים בכבישי הדרום הפרוע. אם היריות של הערבים בכבישים באמת הפתיעו את כבוד השר, אני ממליץ לו בחום להתפטר, כי כנראה שהוא שר ביטחון הפנים של ליכטנשטיין ולא של מדינת ישראל. כולנו מכירים את המנטרה שהתקשורת חוזרת עליה השכם והערב ש "כולם שווים בפני החוק". ברור שכולם שווים בפני החוק, חוץ מהבדואים כמובן, כי שם ב'בדואה לנד' במקום חוק יש צחוק, לית דין ולית דיין. שנתחיל למנות את הפרות החוק? בנייה פרועה בלי שום אישורים בכל מקום שיחפוץ ליבם, הברחות סמים וסחר בבני אדם דרך הגבול עם מצרים, שודדי חקלאים ובסיסי צה"ל, סחר בנשק גנוב, גניבות רכבים, פרוטקשן סחיטה באיומים נגד בעלי עסקים, נהיגה פרועה בכבישים, ועוד היד נטויה. ומכל הרשימה המכובדת שמניתי, השר ארדן לא מודע לכלום? הוא מופתע? אתה רציני כבוד השר? 
להלן שני סיפורים אישיים: לפני 25 שנה הייתה לאחי מסעדת פועלים בבאר שבע. שבועיים אחרי שהמסעדה החלה לפעול, נכנס אליה בדואי צעיר והודיע לאחי שזה השטח שלו והוא צריך לשלם פרוטקשן. השותף של אחי אמר לעבריין שיסתלק מהמקום. עוד באותו הלילה נשרפה המסעדה כליל וכמובן שהמשטרה לא גילתה את הפושעים. סיפור נוסף- יש לי חבר נהג אוטובוס. הוא עבד פעם על הקו מבאר שבע לירוחם. אחד הנוסעים הבדואים ביקש ממנו שיעצור לו באמצע הכביש ליד האוהל שלו, כשהנהג הסביר לנוסע שאסור לו לעצור שם, התנפלו עליו הנוסעים הבדואים ופיצצו אותו במכות. בנס הוא יצא רק עם זעזוע במוח ותפרים. מאז הוא מסרב לנהוג. אם חוק הוא חוק הוא חוק אז איפה כאן החוק ?!?
השבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת 'אמור', סידרה של ציווים שמטרתם ליצור חברה מתוקנת שמענישה את העבריינים – מי שפוגע בחברו צריך לשלם על מעשיו. "עין תחת עין, שן תחת שן". חז"ל לימדו אותנו שכל הציוויים הללו אין כוונתם לפגוע פיזית באדם שפגע, חס וחלילה, אין לנו מטרה להוציא עיניים או לשבור שיניים. הגויים הטיפשיים שקראו את הפסוקים הללו בתורה, הבינו שכך באמת צריך לנהוג, ועד היום בסעודיה ובאיראן מענישים בעין תחת עין. חז"ל הסבירו בדיוק להפך, שמקובל בידינו ממשה רבנו שאמר את הציווי "עין תחת עין", שהכוונה היא שהפוגע צריך לשלם פיצויים כספיים לנפגע - "עין תחת עין" = ממון. לא עוקרים עיניים כעונש. זה דבר אכזרי וחסר טעם אלא הפוגע צריך לפצות את הנפגע פיצוי כספי. כך בכל דבר "שן תחת שן" = ממון, "פצע תחת פצע" = ממון. לא מענישים פיזית, אלא מפצים כספית. וזוהי הלכה שאין עליה מחלוקת בחז"ל. כל מיליוני תלמידי החכמים שעמדו לעם ישראל מאז היינו לעם לפני 3300 שנה ועד היום, כולם, ללא יוצא מן הכלל, מסכימים שזאת היא כוונת הפסוק עין תחת עין = ממון. לאחר שמסתיימת סדרת ההנהגות והחוקים שצריך לנהוג בעם ישראל על מנת ליצור מערכת משפט תקנית, אומרת התורה: "משפט אחד יהיה לכם, כגר כאזרח יהיה אני ה' אלוקיכם". ובעברית של ימינו – כולם שווים בפני החוק. החוקים הללו של הענשת הפושעים מחייבים גם את: "לכם", כלומר יהודי מבטן ומלידה, "כגר", גם גוי שהתגייר, "כאזרח"- גם מי שהוא לא יהודי והוא חי כאן בארץ ישראל תחת ריבונית יהודית. כולם שווים בפני החוק וכולם ייענשו באופן שווה במידה ויפגעו בזולת. הציווי של התורה "לא תגורו מפני איש כי המשפט לאלוקים הוא", ראוי לו שיהדהד בראשם של שרינו, שוטרינו ושופטינו.


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש