אל על וישראייר בדרך לערעור

מאת: רותם נועם ● צילום: ויקיפדיה ● 8/2/2018 21:10 ● ערב ערב 2849
אל על וישראייר צפויות לערער על החלטת הרשות להגבלים עסקיים שאסרה על עסקת המכר של ישראייר לסאן דור שבבעלות אל על ● החברות צפויות להגיש את עררן עד לסוף החודש ● הרשות נימקה את התנגדותה למיזוג בשל החשש מפני קיבועו של המצב הקיים – דואופול של ארקיע וישראייר בקווים הפנים ארציים וכן בשל כך שחברת אל על שולטת בשוק אספקת שירותי האבטחה בטיסות לחו''ל
אל על וישראייר בדרך לערעור
הבטיח הנחות לתושבי אילת, אבל זה לא עזר. אורי סירקיס מנכ''ל ישראייר

 לאחר שנדחתה בקשתן של שתי החברות מהרשות להגבלים עסקיים לאשר את מיזוגן באופן שהיה מותיר בידי אל על פלח שוק של למעלה משליש, מתכוונות שתי החברות לערער על החלטת הרשות והן צפויות לעשות כן עד למועד הדד ליין בסוף חודש פברואר. 
כזכור טיפל בתיק עו"ד אורי שוורץ, היועמ"ש של הרשות להגבלים עסקיים, לאחר שהממונה מיכל הלפרין היתה מנועה מלעסוק באל על בשל טופס ניגוד עניינים עליו היא חתומה. בדחייתו את הבקשה ציין שוורץ שני נימוקים מרכזיים האחד הוא בשל החשש מקיבוע הדואופול ארקיע וישראייר, אלא שלאו דווקא מהזווית ממנה חששו בעי המלונאים ועיריית אילת שטענו כי אל על תשאף לבטל את הקו לאילת בשל רווחיותו ההולכת ונשחקת מאז 2012. בפני הרשות היו דווקא אינדיקציות כי לו תדחה הבקשה, צפויה אל על להשיב את הקו לאילת כקו שלישי וכי היא כבר מגששת בכיוון, קבלת הבקשה היתה לדידה של הרשות מקבעת לנצח את הדואופול ארקיע סאן דור. הסיבה השניה היא החשש מפני הפגיעה בקווים הבינלאומיים שכן אל על מתחזקת את כל שירותי הביטחון בטיסות לחו"ל. לדעת הממונה, מיזוג בין אל על לישראייר היה מגביר את התמריץ של אל על לדחוק את רגלי המתחרות מהשווקים האלו בצורה של העדפת טיסותיה והתעריפים שהיא גובה בעבור השירות. 
המיזוג המתוכנן היתה אמורה סאן דור השייכת לאל על לרכוש את מלוא הון המניות של חברת ישראייר מחברת אי די בי תיירות בתמורה ל-24 מיליון דולר והקצאה של 25 אחוזים ממניות סאן דור. 
עוד עולה מדו"ח הרשות כי שוק הטיסות הפנים ארציות הינו שוק ריכוזי ביותר שבו חלקה של ישראייר נע בין 30-35 אחוזים כאשר רוב השוק מצוי בידי חברת ארקיע. הדו"ח מציין את התקופה בה סגרה אל על את הקו שלה לאילת כתקופה בה נרשמה עליית מחירים בכרטיסי הטיסה. הסיבה אותה נתנה אל על לסגירת הקו החיתה בשל בעיות בבטיחות הטיסה בשדה התעופה שבעיר אילת ואולם עם המעבר לשדה רמון צפויה היתה מניעות זו להעלם.  לאור כך כאמור טוען הדו"ח כי באל על נערכו כבר לחניכת קו פנים ארצי שהיה מסייע לחברה בהשלמת טיסותיה ליעדים בינלאומיים קרובים משדה עובדה. "אל על ניהלה דין ודברים עם רשות שדות התעופה (רש"ת) במטרה להסדיר את פעילותה בתמנע. במסגרת זאת העביר אל על לרש"ת לוח טיסות טנטטיבי ומשוער בקו נתב"ג תמנע, שבו מפורטים מספרי הטיסות המיועדים וזמני ההמראה והנחיתה המשוערים". עם זאת הודיעה אל על בספטמבר 2016 לרש"ת כי היא נסוגה מבקשתה להקצאת שטחים ברמון.  מהדו"ח עולה כי הרקע לכך היתה ההתקדמות במגעים לקראת המיזוג עם ישראייר. 
אל על מצדה טענה כי הדוחות שהעבירה לרשות אינם בגדר דוחות מחייבים, יתרה מכך היא העבירה תחשיב כלכלי המראה כי אין כדאיות כלכלית בהפעלת קו פנים ארצי לאילת. יתרה מכך, התחייב מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס, בשימוע שנערך לו אצל הממונה, כי היה ויאושר המיזוג תתחייב החברה לרכוש שני מטוסי ATR נוספים לצורך גיבוי ועיבוי קו טיסותיה של החברה הממוזגת לאילת. מנכ"ל ישראייר אף הבטיח לתת הנחות נוספות לתושבי אילת ואולם כל אלו לא סייעו ובסופו של הליך הכרעה לא ארוך דחתה הממונה את בקשת המיזוג. 


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש