יהדות

מאת: או-מד מדיקל ● 8/6/2016 09:57 ● מה נשמע 447
יהדות

פרשת נשא


כל אחד עושה שטויות לפעמים. אפילו האנשים הרציניים ביותר אוהבים להשתטות מדי פעם ( בתנאי שאף אחד לא יראה אותם בשעה שהם משתטים ) ועוד יותר , כולנו אוהבים לראות אנשים אחרים שמשתטים. אנחנו אפילו מוכנים לשלם הרבה כסף בשביל לראות שטויות שעושים אחרים, כגון שחקנים בהצגות או בסרטים, שחקני כדור לסוגיו השונים- אנשים מבוגרים שרודפים במהירות וברצינות גמורה אחרי חתיכת עור או גומי ממולא באוויר . כדי שאוהדי הפועל אילת לא יטרפו אותי אוסיף ואומר שיש הרבה דברים חשובים שאפשר ללמוד ממשחק כדורסל : א. חייב שיהיה מניין ( 10 גברים) בשביל שאפשר יהיה להתחיל במשחק. ב. אסור לעשות עבירות. ג. מי שעושה עבירות נענש  ד. יש עבירות יותר חמורות מהרגילות, הן עבירות 'לא ספורטיביות' ועושן כפול. ה. אם עושה יותר מדי עבירות הוא יוצא מהמשחק. ו. יש שופט הוא המחליט ,יש דין ויש דיין. ז. אסור לעמוד במקום הרבה זמן. ח. אסור לחזור אחורה. ט. אסור לצאת מהקווים. י. והכי חשוב צריך להרים ידיים גבוה ולכוון היטב למעלה, ממש לשעבד את כל גופי כלפי מעלה. (כל קשר בין משחק הכדורסל לעבודת הבורא הוא מקרי בהחלט).                                                                                       לפעמים נדרשת מהאדם יכולת להשתטות גם בשעה שהוא צריך לעשות את רצון ה'. בגמרא מסופר על ראשי ישיבות שהיו מספרים לתלמידים 'מילי דבדיחותא' (בדיחות) לפני התחלת השיעור על מנת לרומם את הלב וכך גרמו לתלמידים ללמוד תורה בשמחה גדולה יותר. הרב נחמן מברסלב  לימד אותנו שאסור להיות בעצבות "ואם רואה שהעצבות מתגברת עליו אז יש עצה יעשה מילי דשטותא" , כלומר יעשה שטויות שיצחיקו אותו העיקר שלא יהיה עצוב.

עם כל זאת צריכים לדעת שאין שום היתר לחטא בשעה שהאדם משתטה. האם בשם השטות יהיה מותר לי לבזות את חבריי ? או אולי להתפשט בפרהסיה ? האם מותר בצחוק לעבוד עבודה זרה? יש צחוקים שהם מסוכנים מאוד. מסוכנים לגוף ומסוכנים לנשמה. כל בר דעת מבין שלשחק רולטה רוסית זה לא בדיוק משחק חכם. מה לגבי משחקי הטבעות בבריכה או בים, לדחוף חבר לכביש בצחוק. אמת או חובה כשחובה עליך לעשות דברים של פריצות , ואולי סתם לשלח ידיים ולגעת בצחוק בגוף של אישה נגד רצונה. יש שטויות שאסור לעשות!!!  
השבת נקרא בפרשת נשא על מציאות עגומה כאשר אדם חושד באשתו שהיא בוגדת בו. לצערנו הרב  בגידות של בני זוג נשואים היו מאז ונקווה שלא יהיו יותר. התורה לא מדברת על בעל שסתם מקנא לאשתו , אלא על מקרים שיש חשד סביר ביותר שהאישה אכן בגדה בבעלה. במצב של חשד סביר היו הולכים לבית המקדש עומדים לפני ה' ומנסים לברר את האמת.

התורה פותחת את הפרשה העוסקת בבגידות במילים : " איש כי תשטה אישתו ". סטייה כותבים עם סמך  אם כך מדוע כתבה התורה 'תשטה' עם  שין במקום סמך? מסבירים חז"ל  שהשינוי מלמדנו: "שאין אדם חוטא אלא אם כן נכנסה בו רוח שטות ". 'רוח שטות' זה הלך רוח של צחוק, זלזול.  מה אתה מפלרטט איתה היא אישה נשואה? עזוב אותך אל תהיה פנאטי. מדוע את מסתובבת בחוסר צניעות כל כך גדולה?  מה אתה מבלבל במח מי שמפריע לו שלא יסתכל. כל אחד ואחת יכול להוסיף משפטים והתנהגויות מוכרים מאוד מחיי  היום יום שלנו. חכמים תמצתו התנהגותית שלילית זו במשפט – "שחוק וקלות ראש מרגילים את האדם לערווה".

חשוב להיות שמחים. מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד. שמחה אמתית ולא שמחה של קלות ראש וזלזול אשר עלולה חלילה להביא לבסוף לעצב גדול. מי שרוצה להיות תמיד בשמחה יכול להפוך את המשפט ולגלות ש- שמחה גדולה להיות במצווה תמיד.

 

 

חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש