מגלים את הים- הושקה הרובוטית התת ימית של ישראל

מאת: או-מד מדיקל ● 23/3/2016 20:12 ● מה נשמע 436
צילום: יח"צ (יהודה בן יתח) / הרובוטית התת ימית החדשה של ישראל, המשותפת למכון הבינאוניברסיטאי באילת ועמותת 'אקו-אושן' ואשר נרכשה בתמיכת משרד המדע, החלל והטכנולוגיה, נחנכה באילת. הרובוטית הייחודית תקדם את מחקרי הים העמוק בארץ ובמפרץ אילת
מגלים את הים- הושקה הרובוטית התת ימית של ישראל
השר אקוניס עם חברי הרובוטיקה

הרובוטית מסוג ROV, תשמש את חוקרי הים באילת ובים התיכון, ותפעל מספינות המחקר R/V Mediterranean Explorer בים התיכון ו- R/V Sam Rothberg במפרץ אילת. רובוט ה- ROV מצויד במערכת צילום מתקדמת ובעל זרוע לדיגום והצבת ניסויים ומערכת ניווט משוכללת. הכבל האופטי של הרובוט מאפשר בשלב ראשון עבודה עד לעומק של 300 מטרים, עם אפשרות להעמקה עתידית עד 1000 מטרים. רובוט המחקר יקדם באופן ניכר את מחקרי הים העמוק בישראל, הן בשוניות האלמוגים העמוקות בים סוף, הן ברכסי הכורכר העמוקים שבים התיכון, והן בבתי הגידול של הקרקעית הרכה בשני הימים, ותאפשר לאסוף מקרקעית הים התיכון והים האדום, חומרים חיוניים למחקר הנחשבים לפטנטים במחקר הרפואי ושהגישה אליהם עד עתה הייתה מוגבלת. מציאת האלמוגים נחשבת כ'פטנט' בתעשיית הקוסמטיקה והתרופות, לכן החליטו הגורמים השותפים,  כי ראוי שהרובוט יישא שם של אישה. השם שנבחר לרובוטית הוא 'רותי', שם שהוצע על ידי חברי הפייסבוק של עמותת אקו-אושן ואשר קיבל את מירב הלייקים.

'רותי' בפעולה


בטקס חנוכת הרובוטית שהתקיים ביום חמישי שעבר במעמד יו"ר הכנסת, חבר הכנסת יואל אדלשטיין, שר המדע, החלל והטכנולוגיה – אופיר אקוניס, מנכ"ל  עמותת 'אקו-אושן', אריק רוזנבלום, נשיא האוניברסיטה העברית – פרופ' מנחם בן ששון, ראש עיריית אילת – מאיר יצחק הלוי ובהשתתפות נבחרת הרובוטיקה של העיר אילת מבית הספר התיכון 'גולדווטר', צפו כולם בפעולת הרובוטית החל משלב הכניסה למים ועבור דרך הצילומים שהוצגו על מסכי ספינת המחקר וקיבלו הסבר ממנהל המכון באילת – פרופ' אמציה גנין. 
עיניי כל המברכים היו נשואות לנבחרת הרובוטיקה של אילת, נבחרת עטורת פרסים ושבחים, שזכתה לפני שנתיים בתחרות העולמית שנערכה בארה"ב, כקבוצה הצעירה הטובה ביותר. כולם פה אחד ציינו את החשיבות בהכשרת דור העתיד כמי שמשמר את מדינת ישראל כפורצת דרך. בהקשר לזה ציין השר אקוניס: "רותי הרובוטית, היא מדענית ישראלית פורצת דרך. המחקר שלה יגלה ממצאים חדשים ובלעדיים ממעמקי הים התיכון והים האדום. משרד המדע בראשותי יגביר בשנים הקרובות את התמיכה במיזמי רובוטיקה ובחקר הים. בעיקר לכאלה שמעורבים בהם בני נוער, הדור הבא של מדעני ישראל". ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, שחש גאווה גדולה, ציין שוב את החשיבות בהפיכת העיר אילת למרכז בינלאומי לחקר ים סוף זאת לצד המשך פיתוח של תחום האנרגיה המתחדשת באילת ובאזור. אריק רוזנבלום, מנכ"ל עמותת 'אקו אושן' אמר במעמד זה: "הים הוא הרבה יותר מגז. הוא המשאב הכלכלי והעתידני החשוב ביותר שיש למדינת ישראל ואנו מקווים, כי משרד המדע ימשיך לאמץ אותו. בזכות המחקר המתחדש בים, אנחנו הישראלים יכולים להיות הראשונים שימצאו את מה שבני האדם חיפשו תמיד. ואם אנחנו לא רוצים שבעלי אינטרסים ישלטו במרחב  הימי, ישראל מחויבת לחקור את העולם שמתחת לים ולהשתמש במשאביו באופן שאינו פוגע בסביבה".

 

הרובוטית התת ימית


פריצת דרך מחקרית


ה-ROV  נרכש מצרפת בעלות של 1.6 מיליון ₪. מחצית במימון משרד המדע, החלל והטכנולוגיה ומחצית במימון משותף של המכון הבינאוניברסיטאי למדעי הים באילת ועמותת 'אקו-אושן'. בכך למעשה מתאפשר לקהילת החוקרים הימים בישראל אפשרות לבצע מחקר תת ימי פורץ דרך בתחום הרפואה בעזרת ROV  ייעודי למחקר ובעל יכולות אשר לא היו זמינות עד כה לטובת החוקרים כגון – תצפית וצילום ברזולוציה גבוהה על הנעשה במעמקים (עד עומק 500 מטר), דיגום סלקטיבי בעזרת זרוע מיוחדת, אשר מאפשרת לבצע פעולות עדינות ומורכבות הרחק מזרועו של הצוללן הספורטיבי, מערכת מיקום תת ימי המאפשר דיוק מרבי ועוד. בעמותת 'אקו-אושן' מציינים כי הפוטנציאל המחקרי ביצורי הים הלא ידועים הוא רב. חוקרים כבר גילו בין היתר ספוגים שיכולים לתרום חומרי גלם לתרופות נגד איידס, סרטן, חלקי אלמוגים שיכולים להיות שתלים אורתופדיים וכן לשמש לניתוחים קוסמטיים, ויצורים ימיים בעלי פוטנציאל טיפול בסרטן. שימוש בחומרים שנמצאים באופן טבעי בים יכול להפחית עלויות של מוצרים, וכן להפחית משמעותית שימוש בכימיקלים ובחומרי גלם שגורמים נזק סביבתי. 


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש