טור הומאופתיה

מאת: רותם ג'קסון ● 21/9/2015 08:55 ● ערב ערב 2725
אפטות/ הפה והטלפיים
טור הומאופתיה

אפטות הן כיבים קטנים המופיעים כבודדים או בקבוצות רק ברירת חלל הפה- בחלק הפנימי של הלחי, על פני החניכיים או על הלשון. הפצעים עגולים, לבנים עם שוליים אדומים, כואבים מאוד לפחות ב 4-5 הימים הראשונים, ומגלידים לאחר כשבועיים לערך. רוב הכיבים בחלל הפה נגרמים כרקע לתגובה אימונית של הגוף ויכולים להיווצר מסיבות שונות: מחלה וירלית, היגיינה ירודה, אלרגיות למזון, חסרים תזונתיים (ברזל, חומצה פולית, וויטמין 12, אבץ, וויטמין C, B), מתח, עייפות או במהלך המחזור החודשי אצל נשים. מחלת הפה והטלפיים (aphtous stomtitis ) היא למעשה מחלה מדבקת ביותר רק בקרב עדרי בקר, ולמרות שאין קשר בין המחלה בבקר למחלה בבני האדם היא זכתה לשם דומה ולתפוצה בינלאומית בתור מחלת ילדים וירלית (לרוב בקרב ילדים מתחת לגיל 10). חשוב להבחין שרוב כיבי הפה אינם "מחלת הפה והטלפיים" כפי שנהוג לחשוב בטעות, כיוון שמחלת הפה והטלפיים כוללת מלבד פצעים בפה ובחניכיים, נגעים גם על כפות הידיים, הרגליים והישבן, בעוד שנגעי האפטות מתרכזים רק בפה. הדבקת ווירוס המחלה נעשית על ידי מגע ישיר עם הפרשות מהאף מהגרון או מהצואה של הילד החולה, כאשר הסיכוי להדבקה גדול ביותר בשבוע הראשון למחלה. המחלה אורכת לרוב כ- 7-10 ימים מרגע הופעתה ועד להעלמות התפרחת. המחלה המתאפיינת בחום, ירידה בתיאבון, הרגשה כללית רעה, לעיתים עם כאבי גרון ופצעים בחלל הפה ובגפיים שמופיעים 24-48 שעות מרגע עליית החום.
בעוד שלרפואה הקונבנציונאלית אין פתרון לאפטות ולמחלת הפה והטלפיים, משמשת ההומאופתיה כקרש הצלה המקצר את זמן המחלה ומקל על הנגעים הכואבים. במידה וקיימת נטייה מערכתית לפתח אפטות חוזרות ונשנות, רצוי להיוועץ בהומאופת מוסמך על מנת להתאים את הרמדי האינדיבידואלית למקרה כדי להעלים את התופעה.
במצבים חד פעמיים או במקרה של מחלת הפה והטלפיים ניתן להיעזר ברמדיס הבאות:
תרופות הומאופתיות:
-Borax – הרמדי הראשונה שבאה בחשבון לטיפול בפצעים דלקתיים על הלשון ובצד הפנימי של הלחיים. עצבנות ורגישות לרעש, פה חם, הפצעים כואבים מאוד גם בזמן אכילה/יניקה. כיבים חריפים עלולים לדמם.
- Baptisia – תחושת שפעת עם כיבים כואבים וקטנים המונעים מהילד לאכול. אפשר לבלוע נוזלים בלבד. יש ריח לא נעים מהפה ויכולים להיות גם כאבי בטן.
- Mercurius – הבל פה מבחיל, פה כואב, ריור רב, הזלת ריר על הכר.
-Sulphur – כיבים מכאיבים וצורבים, ריח פה מסריח. מתאים במיוחד אם תרופות אחרות לא עזרו.
-hydrastis: על הלשון יש חיפוי צהוב, שיעול עם ליחה צהובה.

תזונה:
תוספת של ויטמינים מקבוצת B ובעיקר B3 (ניאצין). ויטמין זה נמצא בכמות מרוכזת במזונות הבאים: שמרי בירה, בוטנים, סובין, כבד, דג טונה במים, בשר, גרעיני חמניות, צנובר, שקדים, אגוזי מלך, אבוקדו וירקות כתומים וצהובים.
- הימנעות ממזונות חומצתיים (פרי הדר, עגבניות, ויטמין סי ללעיסה) ושוקולד.
-תוספת של כמוסות אסידופולוס (חיידקים פרוביוטיים הטובים להחזרת הצמחייה בבקטריאלית הנכונה לפה).

צמחים רפואיים מומלצים:
חותם זהב, מרווה, שוש קרח, שמן עץ התה.
מומלץ להכין תערובת לחליטה מהצמחים הרפואיים הבאים: עלי הממליס , פרחי קלנדולה, עלי מרווה ופרחי קמומיל. לבצע שטיפות פה, לגרגר ולבלוע. מומלץ לשתות מספר ספלים ביום.

תרופות סבתא:
- שטיפות פה עם חלב עיזים(רצוי טרי אולם ישנו החשש של חוסר הפיסטור אז אפשר להרגיע את הפצעים עם חלב עיזים מפוסטר או יוגורט)/ דבש חרובים לאכילה/ למרוח על הפצעים שמן קצח.



התכנים המוזכרים לעיל הינם חומר עיוני בלבד ואינם מספקים תחליף לחוות דעת מקצועית ולהתייעצות עם רופא.


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש