בחירת עו"ד פלילי לנאשם בעל מוגבלות

מאת: או-מד מדיקל ● 15/7/2015 12:28 ● ערב ערב 2715
כמו כל אדם אחר, לעיתים רבות גם בעלי מוגבלויות מקבלים זימונים למשטרה לחקירות שונות. בין אם מדובר במקרה בו הם חשודים עיקריים, חשודים כמשתפי פעולה או חשודים ככאלו שיודעים משהו על המקרה ומסתירים אותו. חשודים בעלי מוגבלויות מוכרחים דין אשר מכיר את התחום ויכול להעניק להם את הייעוץ המקצועי והנכון ביותר למקרה שלהם. חשוב להבין כי לאנשים בעלי מוגבלות כלשהיא, בין אם מדובר במוגבלות נפשית ובין אם מדובר במוגבלות פיזית, יש זכויות שונות שהם זכאיים לקבל ורק עו"ד מנוסה בתחום הפלילי יכול לסייע להם למצות את הזכויות הללו
בחירת עו''ד פלילי לנאשם בעל מוגבלות

הזכויות של נחקרים בעלי מוגבלות


על פי החוק, נחקרים בעלי מוגבלויות זכאים לזכויות שונות אשר יהפכו את תהליך החקירה למתאים להם ולצרכים שלהם. עו"ד פלילי מקצועי יכול לוודא כי הזכויות הללו אכן ממוצות בצורה הטובה ביותר ולכן חשוב לפנות אל עו"ד מקצועי בפלילים שיש לו ניסיון עם לקוחות בעלי מוגבלות. בין הזכויות העיקריות של בעלי המוגבלויות ניתן למצוא:
-החקירה תבוצע אך ורק בידי חוקר מיוחד אשר מכיר את המוגבלות ומתמחה בחקירות של אנשים עם מוגבלות מסוג זה. חקירה על ידי חוקר רגיל יכולה להתבצע רק במקרים דחופים בהם החוקר מוכרח לקבל את המידע בהקדם בכדי למנוע סכנה.
בנוסף, החוקר רשאי לשלב אדם נוסף בחקירה, מומחה המכיר היטב את המוגבלות ויכול לסייע בחקירה של האדם ובהבנת הנאמר.
-החקירה חייבת להיות מתועדת בצילום וידאו.
-במקרה בו האדם לא יכול למסור עדות בבית המשפט בשל המוגבלות שלו (אדם המאושפז בבית חולים או במוסד טיפולי אחר, אדם המשותק למיטה, מחובר למכונות רפואיות וכדומה), קלטת הווידאו תשמש בבית המשפט בתור העדות שלו.
-בתהליך המשפטי יבוצעו שינויים אשר יקלו על האדם למסור את העדות שלו כמו עדות בלשכת השופט, עדות בבית החולים, עדות לא אל מול הנאשם וכדומה.
-נחקר בעל מוגבלות שכלית זכאי לליווי של מלווה מטעמו בתהליך החקירה, גם לא עו"ד פלילי אלא אדם רגיל מטעמו כמו בן משפחה, מטפל וכדומה. יחד עם זאת, חשוב לדעת כי יש מקרים יוצאי דופן בהם החוקרים סבורים כי השתתפות המלווה תפגום בחקירה, ואז הם רשאים להוציא אותו.

זכויות אלו, ועוד רבות אחרות, יכולות להשפיע בצורה משמעותית על תהליך החקירה ולכן חשוב לפנות אל עו"ד מקצועי ומנוסה בתחום הפלילי.



במידה ובמהלך החקירה התגלה הצורך לעשות פעולה המצריכה נוכחותו של אדם עם מוגבלות שכלית שהופנה לחקירה בידי חוקר מיוחד, או השתתפותו בה, אין לעשות כן אלא בהתאם להוראותיו של החוקר המיוחד. כמובן שעם סיום החקירה, החוקר המיוחד חייב להעביר את חומר החקירה, במלואו, ליחידה החוקרת שהפנתה את הנחקר לאותו חוקר מיוחד.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש