ד"ר אמירה דור - פסיכולוגית קלינית

מאת: או-מד מדיקל ● 6/4/2015 11:40 ● ערב ערב 2700
השבוע צפיתי בסרטו הנפלא של רוברט רדפורד 'נהר זורם ביניהם', המספר את סיפורן של משפחות אמריקאיות בראשית המאה העשרים, ועוסק בהתבגרות ובבגרות. אחת הדמויות, נערה בשם ג'סי, תוהה שם, ובצדק, "כיצד זה שאנשים שהכי זקוקים לעזרה הם אלה שהכי לא מוכנים לקבלה".
ד''ר אמירה דור - פסיכולוגית קלינית

אנשים רבים החשים מצוקה נפשית, או עומדים בפני דילמות אישיות כבדות משקל, מעלים בדעתם פנייה לפסיכולוג. הרעיון של פנייה לייעוץ הפך כיום שגרתי ומקובל ואולם, במקרים רבים עולות אצל כולנו שאלות וספקות - מה יכול כבר פסיכולוג לעשות? מה יצא לי מזה שאני אשפוך בפניו הכל והוא יהמהם בהסכמה וישאל "ומה דעתך על כך"? ומה יהיה אם לא יהיה לי מה להגיד? ומה אם זה ייקח המון זמן ואני צריך לקבל החלטה מהירה? ואם ארצה להפסיק וכבר התחייבתי להמשיך? למה להסתבך במשהו שאיני מכיר? ובכלל, למה לדבר עם אדם זר ולא עם חבר או בן משפחה?
השאלות הללו כולן לגיטימיות ונכונות. הבעיה נוצרת כאשר אנחנו משיבים לעצמנו על השאלות הללו, מבלי שיש בידינו די ידע ואינפורמציה על "מהו טיפול", באופן שמוריד את המוטיבציה לפנות ולברר, כאשר מה שהיה עלינו לעשות הוא לפנות אל המטפל שהוא הכתובת הנכונה ולהפנות אליו את השאלות הללו.
המקצועות הטיפוליים וענף הפסיכולוגיה בכלל, עברו בעשורים האחרונים שינויים משמעותיים. הרבה ממה שאנחנו יודעים, מסתמך על מה שהיה בעבר. כיום למשל, הגישה הרווחת בטיפול הרבה יותר "ידידותית למשתמש", הרבה יותר גמישה ואולי החשוב מכל – גם הרבה יותר מעשית, שכן הטיפול הפסיכולוגי מושפע ממה שמתרחש בחברה כולה. ניתן להסביר את מקור השינוי שעבר המקצוע במספר גורמים:
הגורם הכלכלי: כיום, הנטייה היא לקצר תהליכים, להעמיד למטופל מטרות ריאליסטיות, לבנות עבורו תכניות לשינוי מדורג, ובכל שלב לבדוק הישגים מול עכבות, ולהסיק מהם מסקנות. את הטיפול ניתן להפסיק בכל רגע ואפשרי גם לחזור אליו מתי שמתאים, על פי הצורך.
הגורם השיתופי חברתי: מערכת היחסים עם המטפל אמנם מקצועית, אך כיום היא הרבה יותר שיתופית מבעבר. הפסיכולוג אינו נתפס עוד כ"מטפל" אלא כמי שמלמד את האדם שמולו לטפל בעצמו, כאשר הפסיכולוג מתבסס בייעוצו על הידע והניסיון הרב שרכש לאורך שנות עבודתו.
הגורם הגופני - שילוב גוף נפש: התרבות המערבית מגלה בעשורים האחרונים את חכמת תרבויות המזרח העתיקות. כולנו מכירים את האפקטיביות של הדיקור הסיני ושאר הטיפולים שבעבר נקרו "אלטרנטיביים", אך כיום כבר מכונים "משלימים". כך גם בפסיכולוגיה. כדי להביא לשינוי נפשי התנהגותי, אנו נעזרים בטכניקות של הרפיה, נשימות, מודעות לגוף ושחרור חסימות רגשיות בצמתי אנרגיה, באמצעות טפיחות ועוד.
הגורם ההכרתי-ההתנהגותי – CBT : הכוונה ליעוץ פסיכולוגי העובד בכוון של הבנת המתרחש בעולמו של המטופל, תוך עבודה ישירה מולו לשינוי התנהגות המקבעת את בעיותיו. זהו למעשה סוג של אימון אישי , או אם תרצו "אימון לחיים".
המסקנה: מי ששואל את עצמו שאלות וגם משיב לעצמו את התשובות, סביר שלא יקבל מענה ורק יבסס את עצמו עמוק יותר בתחושת חוסר המוצא בה הוא שרוי. הדרך היחידה לצאת למסע של שינוי, מתחילה בהבנה שהתשובות לכל השאלות נמצאות אצל בעל המקצוע. רק כאשר נהיה מוכנים לשבת מולו ולהתעמת עם הפחדים והשדים שבתוכנו, נוכל להתחיל ולברר לעצמנו לא רק מהי דרך הטיפול הנכונה והמתאימה עבורנו, אלא גם מה באמת אנחנו רוצים והאם אנחנו גם מוכנים לעשות מה שנדרש על מנת להרוויח את השינוי, שכידוע, מתחיל מבפנים.
ד"ר אמירה דור / פסיכולוגית קלינית מתמחה בטיפול בילדים, הדרכה להורים, טיפול פרטני, ובגישה זוגית ומשפחתית 052-8410635 amira.dor@gmail.com

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש