רוץ ריצ'ארד רוץ

מאת: או-מד מדיקל ● 18/4/2013 09:59 ● ערב ערב 2598
כשריצ'ארד בוולס, אצן הרפתקני (35) נאלץ באחד מריצותיו להחליף את תיק הגב שלו שהתפרק, המליצו לו לרכוש תיק של חברת 'שורש' הישראלית. מה שריצ'ארד לא יכול היה אפילו לדמיין, שיום יבוא וצילום שלו עם התיק יוליד קשר מעניין בינו לבין 'שורש' והחברה להגנת הטבע בישראל. אתמול, יום רביעי הוא יצא מאילת לריצה הארוכה בארץ, במהלכה יגמע ברציפות את שביל ישראל. אילת - קיבוץ דן, 1009 ק"מ ב - 12 יום. "אני לא משוגע, אני פשוט עושה דברים אחרת", כך הוא מגדיר את זה
רוץ ריצ'ארד רוץ

לא בכל יום מתייצב על קצהו האחד של שביל ישראל, המתחיל (או מסתיים, תלוי מאיפה מסתכלים על זה) באילת ונמשך עד קיבוץ דן ברמת הגולן, אצן מתוך כוונה ברורה להתחיל את השביל ולסיים אותו בריצה. זה בדיוק מה שקרה אתמול בבוקר, כשריצ'ארד בוולס, אצן על מאוסטרליה, בריטי במקור, יצא לדרך בריצה הארוכה ביותר שהייתה אי פעם בישראל. על פי התוכניות אמור בוולס לגמוע את שביל ישראל לכל אורכו, מאילת עד לקיבוץ דן- 1009 ק"מ במשך 12 יום. כדי לעמוד במשימה הוא אתגר את עצמו בכך, שבכל יום ירוץ בממוצע כ- 84 ק"מ, במילים אחרות- שני מרתונים ביום. "אולי לא ארוץ את המרחק הזה ברציפות", הוא אמר לי בשיחה טראנס אטלנטית שקיימתי איתו עוד לפני הגעתו ארצה, "אבל כדי לעמוד במשימה אני חייב לגמוע את המרחק הזה בכל יום".
באם יצליח בוולס לעמוד במשימה, הוא יהפוך לאדם הראשון שרץ את כל שביל ישראל המלא והמעודכן. השיא הקיים העומד כיום על 12 ימים, 13 שעות ו - 37 דקות, בוצע בתקופה שאורכו של שביל ישראל היה כ- 700 ק"מ.

תמונת כתבה


קטן עליו


אם חששתם ולו לרגע ליכולתו של אצן העל מאוסטרליה לעמוד במשימה הקשה, כדאי שתדעו כי מבחינתו מדובר ב'ריצה קצרה' יחסית, בהתחשב בעובדה כי בשנה שעברה הוא גמע מסלול באורך של 5330 ק"מ באוסטרליה במסלול האוסטרלי המסומן הארוך ביותר, והוא גם רץ מסלול באורך של 3054 ק"מ בניו זילנד מצפונה של המדינה ועד דרומה. בסך הכל רץ רצ'ארד בשנה שעברה למעלה מ - 10,000 ק"מ (מקביל - 240 מרתונים), כך שלרוץ הרבה זו לא מילה גסה עבור ריצ'ארד. שצחק כששאלתי אותו אם הסבירו לו מראש עוד לפני הגעתו ארצה כי מדובר במסלול חולי ובתנאי חום שעלולים להיות מעט קיצוניים. "כמי שמגיע מאוסטרליה שגם היא ידועה כארץ לא ממש קרירה, אני מורגל בריצות בטמפרטורות גבוהות", הוא הרגיע אותי וגם ציין כי על פי רוב את הריצות שלו הוא מעדיף לרוץ על שבילי עפר. "וחוץ מזה", הוא ציין, "אני מגיע במזג האוויר הכי טוב שיש בישראל, ככה לפחות אמרו לי, לא חם מדי ולא קר מדי ובעצם מי צריך יותר?".
הקשר התמוהה משהו בין בוולס, אנגלי במקורו, לבין חברת 'שורש' הישראלית, המתמחה בייצור ופיתוח מוצרים מקצועיים למטיילים, נוצר כאשר בחברה נתקלו במקרה בתמונה של בוולס באחד ממסעותיו כשהוא נושא על גבו תיק של החברה. "אחרי שיצרנו איתו קשר", מספר יאיר פרי מחברת 'שורש', "הסתבר לנו שתיק שנתנו לו נותני החסויות שלו התפרק אחרי כשלושה שבועות, במהלך ריצה במסלול. בחנות הקרובה אליה נכנס כדי לחפש תיק חדש, המליצו לו על תיק של חברת 'שורש'. מאז התיק הזה שימש אותו לריצה של כמעט 7000 ק"מ והוא עדיין במצב שמיש". היה זה בוולס שהציע לחברת שורש להעניק לו חסות ובתמורה להגיע לרוץ בישראל, בה אגב מעולם לא ביקר, את מסלול הריצה הארוך ביותר אי פעם. "אני חייב לציין שבוולס הפתיע אותנו בהצעתו", אומר פרי, "כמובן שמהר מאוד קפצנו על ההזדמנות ולקחנו את העניינים לידיים. אנחנו רואים פה הזדמנות לתמוך בשמירת הטבע בארץ ולעורר מודעות לשביל ישראל בעולם".
בוולס שהתחיל אתמול, יום רביעי, את הריצה שלו מבית ספר שדה אילת של החברה להגנת הטבע יחלק את קטעי הריצה שלו כך: ביום הראשון הוא רץ עד שחרות (80 ק"מ), היום, יום חמישי הוא ירוץ עד צופר (99 ק"מ), ביום השלישי הוא ימשיך עד אזור מצפה רמון (83 ק"מ), ביום הרביעי הוא ירוץ עד נחל מעלה (83 ק"מ), ביום החמישי עד יער יתיר (93 ק"מ), ביום השישי עד בית גוברין (81 ק"מ), ביום השביעי עד למסילת ציון (78 ק"מ), ביום השמיני עד תל אביב (82 ק"מ), ביום התשיעי עד לפורדיס (95 ק"מ), ביום העשירי להר יונה (78 ק"מ), ביום אחת עשרה למירון (901 ק"מ) וביום האחרון לדן, שם גם תהייה נקודת הסיום שלו (77 ק"מ).
"אף פעם לא הייתי בישראל", אמר לי בוולס בשיחתנו, "ואני מאוד מתרגש מעצם הגעתי למקום חדש. בכנות אני לא יודע הרבה על הארץ, למעט העובדה שכאן, באוסטרליה, הדעות על ישראל מגוונות, מן הסתם בהקשר לחדשות. אני משתוקק להיפגש עם האנשים והקהילות לאורך שביל ישראל ותמיד מפנה למפגשים אלה את הזמן הראוי. לשמוע מאנשים בדרך סיפורים וחוויות, תוך כדי ארוחה טובה, הפך להיות חלק בלתי נפרד מהריצות שלי". במהלך ימי הריצה יישן בוולס בבתי ספר שדה של החברה להגנת הטבע הנמצאים על תוואי שביל ישראל, בבתיהם של 'מלאכי השביל', בשמורות טבע, בחניונים מוסדרים ובשטח.
"השאלה שאני נשאל הכי הרבה היא מדוע בן אדם שפוי צריך לרוץ 80 ק"מ ומעלה מדי יום במשך שבועות או חודשים ברציפות", הוא אומר לי וגם עונה: "אני משיב להם כי שבילים פחות מטויילים מציעים את חוויות הטיול הכי טובות והכי הרפתקניות, והמטרה שלי היא לאתגר את עצמי על בסיס יומי".

לשאלתי מדוע לרוץ ביום אחד כל כך הרבה ולא להוסיף יותר ימי מסלול השיב בוולס: "מאחר ומדובר עבורי במסלול קצר יחסית, החלטתי לאתגר את עצמי בקיצור ימי המרוץ. יותר מרחק בכל יום יעשה את המרוץ למעניין עוד יותר עבורי".

וכמובן שלא יכולתי בלי לברר עד כמה כואבות הרגליים לאחר מרחקים כאלו, גם למי שמאומן בריצות כל כך ארוכות? על כך השיב לי בוולס בחיוך: "זה כואב, ברור. זה אף פעם לא קל. אנשים חושבים שבגלל שאני מאומן זה יותר קל לי, אבל זה לא מדוייק, זה אולי יותר קל אבל לא פחות כואב".
אתה משוגע. אני מודיעה לו והוא מחזיר לי בחיוך מעברו של הקו: "לא משוגע- שונה. אני מאושר שהקשר המפליא עם חברת 'שורש' איפשר לי לעשות את זה".

תמונת כתבה


לעידוד הצעידה בארץ


שביל ישראל שנחנך בשנת 1995 הוא יוזמה של החברה להגנת הטבע ליצירת שביל הליכה רגלי לאורך מדינת ישראל. מאז ועד היום צעדו בשביל אלפי בני אדם. חלקם במקטעים מסויימים ורבים שמו להם למטרה לחצות את השביל לכל אורכו. שביל ישראל מתחיל בבית אוסישקין בקיבוץ דן בצפון ומסתיים בבית ספר שדה של החברה להגנת הטבע באילת ואורכו כיום 1009 ק"מ. השביל עובר בין היתר בגליל, כנרת, נצרת עילית, הכרמל, זיכרון יעקב, לאורך החוף עד רמת השרון, פתח תקווה, פאתי ירושלים, עמק האלה, בית גוברין, נגב צפוני, ערד, מרחב ים המלח, המכתש הקטן, המכתש הגדול, מכתש רמון, נגב דרומי, בקעת עובדה, ערבה והרי אילת.


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש