חוק משפט

מאת: או-מד מדיקל ● 15/9/2011 17:10 ● ערב ערב 2515
התחלה וסיום יחסי עבודה -חובות וזכויות העובד והמעביד על מערכת יחסי העבודה חלה מערכת של חוקים והסכמים מורכבת. ניגע בשתי נקודות עיקריות - הכניסה והיציאה ממקום העבודה.
חוק משפט

התחלת העבודה


כאשר העובד והמעסיק מסכמים ביניהם מה יהיה שכר הע
ובד בתחילת העבודה, יש צורך להסכים מראש (ועדיף בכתב) על מספר סעיפים נוספים.
לנגד עיניו של העובד עומד בדרך כלל השכר נטו, אולם בעת סיום יחסי העבודה וחישוב פיצויי הפיטורים למשל, חשובים גם רכיבים שונים בשכר ברוטו.
כדאי לעובד לנהל מו"מ על קבלת פיצויי פיטורים גם כאשר העובד עצמו מתפטר, וחשוב לדרוש כי המעביד יפריש כל חודש כספים על חשבון פיצויי פיטורין לקופה נפרדת.
על יחסי העבודה חלים חוקים רבים, כגון חוק פיצויי פיטורין, חוק שכר מינימום, הוראות המחייבות תשלום נסיעות, חופשה מחלה וכדומה. על מקומות עבודה רבים חלים גם הסכמים קיבוציים, המעניקים לעובד הטבות נוספות ומונעים אפשרות פיטורין שרירותית. כך אצל עובדי המדינה, עובדי מלונות וכו'.
החוק אינו מחייב כי בין העובד למעביד ייחתם הסכם בכתב, אולם חוק כן מחייב את המעביד ליתן לעובד (בתוך חודש מתחילת העבודה) הודעה בדבר תנאי העבודה - ובה מפורטים זהות המעביד וזהות העובד; תאריך תחילת העבודה, תיאור התפקיד והממונה על העובד, שכר, שעות העבודה, תנאים סוציאליים, ועוד. (ר' חוק הודעה לעובד (תנאי עבודה), תשס"ב - 2002)
כל שינוי בתנאי העבודה מחייב מסירת הודעה בכתב לעובד.

סיום יחסי העבודה


גם מעביד המבקש לפטר עובד, וגם עובד המבקש להתפטר, חייבים לתת הודעה מוקדמת (נושאת תאריך בו הוצאה כמובן) לגבי יום הכניסה לתוקף של הפיטורין או ההתפטרות.
עובד במשכורת חודשית זכאי להודעה מוקדמת לפיטורים - או חייב לתת למעביד שלו הודעה מוקמת בדבר התפטרות - של יום אחד לכל חודש עבודה - אם עבד סה"כ שישה חודשים, ואם עבד שבעה חודשים ועד שנה - להודעה מוקדמת של 6 ימים, בתוספת של יומיים וחצי בשל כל חודש עבודה החל מהחודש השביעי. אם העובד עבד יותר משנה, הוא זכאי להודעה מוקדמת של פיטורים של חודש ימים.
אם מעביד אינו רוצה כי העובד יגיע כלל לעבודה במהלך תקופת ההודעה המוקדמת, בין אם מדובר בפיטורים או בהתפטרות, עליו להודיע על כך לעובד, ואולם יהיה חייב בתשלום שכר לעובד גם אם ויתר על נוכחותו במקום העבודה. עובד שחדל לעבוד ולא נתן למעבידו הודעה מוקדמת להתפטרות, ישלם למעבידו פיצוי בסכום השווה לשכרו הרגיל בעד התקופה שלגביה לא ניתנה ההודעה המוקדמת.
בנסיבות מיוחדות בלבד יהיה פטור המעביד/פטור העובד מחובת ההודעה המוקדמת. החוק מחייב מעביד לתת לעובד בסיום העבודה, אישור בכתב בדבר תחילתם וסיומם של יחסי עובד - מעביד.
(ר' חוק הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות, תשס"א-2001)
החוק מחייב מעביד שפיטר עובד ליתן פיצויי פיטורין לעובד שעבד מעל שנה תמימה, בגובה של חודש עבודה בעבור כל שנת עבודה. החוק מגדיר מתי חייב המעביד לשלם פיצויי פיטורין לעובד גם אם העובד עצמו התפטר, וכן הדין מכיר בנסיבות השוללות מעובד פיצויי פיטורין למרות שפוטר ע"י המעביד.
על כל אלו - בפעם הבאה.
קוראים הרוצים לשאול את עורכי הדין מוזמנים לשלוח שאלות לכתובת:rafaelh@walla.co.il ומתוכן תבחר שאלה עליה יינתן מענה בשבוע הבא.
הכתוב דלעיל אינו בא להחליף יעוץ משפטי! יש לזכור כי כל מקרה צריך להיבחן לגופו.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש