שגרירי אילת בסקוטלנד

מאת: או-מד מדיקל ● 17/8/2011 13:42 ● ערב ערב 2511
בשש השנים האחרונות נעלמו מהנוף האילתי גבי וסופי פרידמן. בני הזוג שהכירו במכון לחקר ימים ואגמים חיים היום יחד בטירה גדולה ועתיקה עם שלושת ילדיהם בסקוטלנד הרחוקה והמנוכרת משהו. עמוס אטינגר, המוכר מ'חיים שכאלו', ביקר לאחרונה אצל המשפחה האילתית בניכר, זכה לקבלת פנים אילתית חמימה, אוהדת ומתגעגעת ומביא איתו צרור געגועים מרחוק
שגרירי אילת בסקוטלנד

תמונת כתבה


כבר מימים עברו היה עמוס אטינגר אחד מחבריו הקרובים של בני הזוג דוד פרידמן ז"ל (יוצר ה'מצפה התת' ימי בעיר) ואריאלה אשתו. לאחרונה הוא ערך חיים שכאלו על פי הזמנה בלונדון וחשב לעצמו שיהיה נחמד לקפוץ לביקור בסקוטלנד היפה בה לא ביקר בארבעים השנים האחרונות. ומאחר ורעייתו לא היתה מעולם בסקוטלנד, ניצלו השניים את הקרבה היחסית כדי לקפוץ למדינה המיוחדת ולבקר את גבי פרידמן, בנו של דוד ורעייתו סופי. אטינגר נהנה מכל רגע ואהב לגלות את תפקיד שגרירי אילת שממלאים בסקוטלנד בני הזוג פרידמן. רגע אחרי שחזר לארץ הוא התיישב וכתב רשמים מהביקור ההוא. פלוס ד"ש ממחוזות רחוקים.
"כאשר בכל פינה בעולם יש הפרה בוטה של זכויות האדם, דווקא סקוטלנד הפכה לאחת הארצות ששמה על הכוונת את הציונות. הדבר מתבטא בניסיון להחרים מוצרים ישראליים וניתוק הקשר עם מוסדות אקדמיים ישראלים. דווקא הסקוטים, שדבקה בהם סטיגמה של קמצנים, אינם מקמצים בביטוים בוטים נגד מה שהם קוראים הכיבוש הישראלי.

ובתוך כל המאפליה הזאת, יש מי שמשמיע בסקוטלנד, קול נגד אותה קבוצה המנסה לערער את האמון ברצוננו להגיע להדברות עם הפלשתינאים, ולדבר שלום. אותו קול שייך לתושב אילת, גבי פרידמן, בנו של יוצר המצפה התת-ימי באילת, דוד פרידמן ז"ל. גבי, עם שלושת בניו, ילידי אילת, ורעייתו האנגלייה, סופיה (סופי), גר בשנים האחרונות בסקוטלנד, שם משלימה רעייתו, באוניברסיטה של העיר סטרילינג, ממש בימים אלה, את הדוקטורט שלה בחקלאות ימית.
גבי, רעייתו ושלושת ילדיהם דוברי העברית, גרים בבית ענק בן יותר ממאה שנים, בלב שום מקום. הבית, נמצא כחימשה ק"מ מדרך ראשית או ממקום ישוב, ואין שום ציון דרכים כיצד להגיע אליו. אל הבית דמוי טירה עתיקה ששופצה בידיו של גבי, מוביל שביל עפר החוצה שדות ירוקים המשמשים מרעה לפרות 'הבשן' נוסח סקוטלנד. על אף הבדידות המזהרת בה חיה משפחת פרידמן, שופע הבית חמימות, אושר ואווירה ישראלית.

בעוד הרעייה, סופי, עוסקת בהשלמת לימודי הדוקטורט שלה ובגידול שלושת בניה, המתגעגעים כל-כך לאילת ומבקשים לשוב אליה בהקדם, האבא, גבי, ממשיך בעיסוק בו הצטיין גם בהיותו בישראל, הדרכת תיירים.
לאחר שעשה באוניברסיטה המקומית קורס גבוה להדרכת תיירים בסקוטלנד, הוא הפך למדריך תיירים מבוקש ולו בגלל שליטתו באנגלית, ספרדית ופורטוגזית. עיסוק זה, של מפגש עם תיירים זרים ושל תיירים סקוטים מאפשר לגבי, בנוסף להסבריו על הנופים הנפלאים של סקוטלנד ועל ההיסטוריה המרתקת שלה, להביא את דברה של ישראל והייתי מוסיף, גם של העיר אילת.
לדבריו, חלק מהתיירים, הסקוטים והזרים, שמעו ויודעים מעט מאוד על ישראל, אך שמעו גם שמעו על ים-המלח וגם על אילת כפנינת התיירות של המזרח התיכון. לכל הסבר שכזה על ישראל מוסיף גבי, לתאר את המצב המסובך והשביר במזרח-התיכון ומנסה להסביר, לעיתים מרובות גם בהצלחה, שהמצב באזורנו אינו בדיוק כפי שהוא נראה בטלוויזיה. הסבריו של שגרירנו בסקוטלנד, גבי פרידמן, מערערים את הספק של אורחיו ב'אמיתות' שהם שומעים על ישראל בכלי התקשורת הזרה. אבל דבר אחד בטוח, השם אילת נרשם בלוח המסעות העתידיים שלהם.

הצרה היחידה בעבודה זו של הדרכת תיירים, היא שבגלל מזג האוויר החורפי, נמשכת עונת התיירות בסקוטלנד רק ארבעה חודשים ואז שוב עולים ומתעוררים הגעגועים לארצנו ולאילת החמה בה ניתן להדריך תיירים לאורך כל השנה.

רעייתי לנה ואני הגענו לסקוטלנד בעיצומם של הימים וההכנות לקראת הטקס בו עמדה הרעייה סופי לקבל את תואר הדוקטורט שלה. גבי קיבל אותנו בתלבושת הסקוטית המקובלת, (האם לובשים הסקוטים תחתונים מתחת לחצאית?) כפי שהוא נוהג לקבל כל אורח זר המגיע לסקוטלנד. לטקס באוניברסיטת שטרלינג, הלביש גבי גם אותי בתלבושת המסורתית, כדי שלא אראה לגמרי זר.

מתוך כ-1500 מקבלי התארים השונים, באוניברסיטה של סטירילנג, רק שש נשים קיבלו את התואר דוקטור וביניהן כמובן סופי פרידמן. גם כאן הוזכר שמה של סופי בהקשר של היותה ישראלית לכל דבר. זכינו להיות בטקס זה שהיה מרגש עד דמעות. עכשיו כבר לא פנינו לסופי בשמה אלא הוספנו את תואר 'דוקטור' סופי.

שש שנים הקריב גבי פרידמן למען לימודיה של רעייתו. ומה מחר? האוניברסיטה של סטירילנג הציעה לדוקטור סופי עבודה בקרן מחקר מיוחדת. מצד שני, דוקטור לביולוגיה ימית, באוניברסיטת בן-גוריון בבאר שבע שהכיר את סופי באחד מן הכנסים המדעיים בחו"ל, שלח לה מכרז אותו פרסמה אוניברסיטת בן-גוריון, בנושא המאוד ספציפי אותו למדה סופי.
דרישה נוספת של המכרז היה שהיא תלמד בשפה האנגלית, שפת אמה של סופי.
זכייה במכרז, שתוצאותיו עומדות להתפרסם החודש (חודש אוגוסט), תהיה כמו חלום שהתגשם, אומר הבעל, גבי ומצטרפים לדעתו גם שלושת בניו החולמים לשוב לאילת, אל החום הישראלי, אל הים האדום ואל החברים שהשאירו שם.

ואכן, אם באמת תזכה סופי במרכז, אולי נאבד את נציגותנו בסקוטלנד, אבל אילת בהחלט תרוויח, משפחה נהדרת עם שלושה בנים מקסימים".