הצרות של העיר העתידנית ניאום

מאת: ניר אמיתי ● 16/5/2024 15:45 ● ערב ערב 3172
לא רחוק מאילת, בשטחה של ערב הסעודית, אמורה להיבנות המטרופולין ''ניאום'' (Neom) - מיזם הבנייה הגדול בעולם מבית יורש העצר, מוחמד בן סלמאן, שמתכנן להשקיע בו מאות מיליארדי דולרים ואף השווה אותו לפירמידות של מצרים ● אלא שבינתיים החזון הנועז סובל מביצוע מדשדש ותג המחיר ממשיך לעלות ● בתוך כך, נראה כי השלטון הסעודי מפעיל יד קשה במיוחד נגד תושבי הכפרים שמסרבים להתפנות מבתיהם, ופוגע באתרים ארכיאולוגיים ובסביבה
הצרות של העיר העתידנית  ניאום
מי רוצה לגור בגורד שחקים בצורת שורה באמצע המדבר? ● צילום: הדמיה

   הפרויקט השאפתני של ערב הסעודית לבניית מטרופולין חדש בשטח של 26,500 קמ"ר באזור מצרי טיראן (דרום מפרץ אילת), נקלע לקשיים בעקבות רצף של תקלות בנייה יקרות במיוחד.  במסגרת העבודות להקמת שני גורדי-שחקים תאומים, שאמורים להגיע בשלב ראשון לאורך של 105 מיילים (כ-65 קילומטרים), ובהמשך ל-170 ק"מ, ולאכלס למעלה מ- 9 מיליון איש בעיר אנכית שגובהה מגיע עד 500 מטר (בהתאם לתנאי הטופוגרפיה) ורוחבה 200 מטר, התרחשה תקלה משמעותית כאשר לאחר שבועות ארוכים שבהם עבדו אלפי משאיות ומחפרים ללא הפסקה על מנת לגרוף מיליוני מטרים מעוקבים של חול, התברר כי הפועלים השליכו את ערימת העפר העצומה (ברוחב מאות מטרים) בדיוק היכן שהיו אמורים לחפור אפיק מים אל הים האדום, על פי התכנון האדריכלי. בהמשך, נאלצו המשאיות והחופרים לאסוף הכל בחזרה וליצור הר חול חדש בקרבת מקום וכך איבדו את המומנטום. זו לא הייתה הפעם הראשונה שבוצעו חפירות במקום הלא הנכון שגרמו לעיכוב  וספק אם תהיה זו גם הפעם האחרונה, עם זאת, כשלכל תקלה שכזו מתלווה תג מחיר גבוה מאוד, קשה שלא לתהות האם ההימור של סעודיה על עיר העתיד ״ניאום״ אכן יצליח לה. 

 

פינוי השטח מתושבי האזור אינו חף מאלימות. עיר מגורי העובדים שלצד ניאום
האזור צפוי לספוג נזקים סביבתיים משמעותיים. הליין מבט מהאוויר

 

יקר מדי, קשה מדי


   כבר בשנת 2017, לאחר שהוכרז בריאד על ידי  יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן (NBS) היו מומחים שהטילו ספק רב בחזון העתידני של "ניאום". אפילו האדריכל הבריטי, פיטר קוק, שמעורב בפרויקט כינה אותו "תמוה ובלתי סביר, אפילו עבור מי שעוסק בתכנונו". ואכן, נראה כי הפרויקט ניצב בפני אתגרים רבים, שרק הולכים וגדלים כגודל השאיפות - החל משיכון של כ-140 אלף עובדים במדבר, לאתגרים ההנדסיים שבבניה לגובה של 1,600 רגל, כולל הצורך בכמויות אדירות של חומרים, ועד להקמת תשתיות ענק ולחשש שמא יתגלה כמקום שלא באמת מושך לחיות בו.  ואולם, ערב הסעודית ממשיכה בשלה תוך שהיא מתריסה בפני הספקנים ומתקדמת עם הפרויקט הנוצץ שאמור להציב אותה בחזית הטכנולוגיה, לספק לה אפיקים כלכליים חדשים ובכך להפסיק את התלות שלה בנפט, שכן העיר כולה אמורה להיות עיר ירוקה המופעלת כולה באנרגיה סולרית. עלותו הרשמית של הפרויקט מוערכת ב - 500 מיליארד דולר, אך  עובדים מדברים על כך שהמחיר האמיתי, בהנחה שהפרויקט יושלם במלואו, יהיה גבוה מ-2 טריליון דולר.
   בלב המטרופולין “ניאום", תקום העיר החכמה The Line, שתהיה למעשה רצועה ארוכה וצרה (באורך של 170 ק"מ, וברוחב של כ-200 מטר בלבד) ללא כבישים עם מכוניות או רחובות להולכי רגל. עבודות החפירה של הפרויקט החלו באוקטובר 2021, כאשר היעד הוא שב-2030 יגורו בה מיליון תושבים, ובטווח הארוך היעד הוא, כאמור, תשעה מיליון. מועד סיום הפרויקט הסופי נקבע לשנת 2045, אך לפי דיווחים נראה כי סעודיה פשוט לא עומדת בקצב ולאחרונה החליטה לצמצם באופן ניכר את השלב הראשון של הפרויקט, כך שיבנה רק כ-1.5 מייל מהמבנה עד שנת 2030, במקום כ-10 מייל כפי שתוכנן בעבר. שר הכלכלה והתכנון הסעודי, פייסל אל איברהים, הבהיר בראיון ל-CNBC  בחודש שעבר,  כי "אין שינוי בקנה המידה - זה פרויקט ארוך טווח והוא מודולרי בתכנונו”

 

הדמיית מיזם THE LINE במטרופולין העתידני NEOM

 

 

בצל השאיפות, יש גם מי שסובל


   ביקורת מרכזית על הפרויקט הייתה לגבי פינוי שבט בדואי שישב באזור "הקו" ופונה בכוח. על פי דיווחים, לצורך הקמת העיר פונו יותר מ-6,000 תושבי כפרים באזור, זאת על אף שבן סלמאן הציג אתThe Line  כעיר שתקום על קרקע לא מיושבת. מתצלומי לוויין של כפרים שפרסמה רשתBBC  ניתן לראות בתי מגורים, בתי ספר ובתי חולים שנהרסו. בנוסף, קצין מודיעין לשעבר בסעודיה, קולונל רביע אלנזי, אמר בתחילת החודש ל- BBC : "קיבלנו הוראה לירות כדי להרוג" וסיפר כי לפחות אחד הכפריים נורה למוות על כך שסירב להתפנות ותושבים אחרים נשלחו למאסר. ארגוני זכויות אדם דחקו במשלחת של בכירים ונציגים מבריטניה ללחוץ על ההנהגה של ערב הסעודית על רקע גילויים אלו.
   תחום אחר שזוכה לביקורת רבה בכל הנוגע לפרויקט היא הפגיעה הצפויה שלו באתרים ארכיאולוגיים. מומחים מזהירים כי עבודות הבנייה המתבצעות בשטח אינן מקפידות לבחון קיומם של אתרים ארכיאולוגיים רבים הפזורים באזור. חלק מהאתרים הארכיאולוגיים המיועדים להריסה מוכרים כיום והשלטונות אוסרים על כניסה אליהם. בנוסף, ארגוני סביבה בינלאומיים טוענים כי לתוכנית הגרנדיוזית לא קדם סקר סביבתי פומבי וכי היא צפויה להרוס בתי גידול ייחודיים רבים ולשנות את האקלים באזור באופן שעדיין אינו ניתן לצפייה, אך מה שלא פחות גרוע, הוא ההסכמה של כל המוערבים במיזם, כי הוא עומד לפגוע פגיעה אנושה בציפורים נודדות בנתיב זה לאפריקה, שכן אלה צפויות להתקל בקיר המראות שיקיף את העיר משני צדיה, ולכך, עדיין לא נמצא פתרון יעיל. ■ 


מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת