פירוש חלומות

מאת: ● 19/1/2011 15:47 ● ערב ערב 2481
פירוש חלומות

פירוש חלום הוא תהליך יצירתי ודינמי שמתחקה אחרי תהליך היצירה הדינמי שביצע החולם כאשר רקם את חלומותיו. הסברה ששינה היא מצב פאסיבי של חוסר פעילות היא סברה מוטעית. ההכרה שלנו פעילה ביותר בזמן שגופנו ישן. היא נמצאת בשיאה מבחינת יצירתיות ודמיון. ההכרה בזמן השינה פותרת בעיות משחזרת אירועים ומקנה ליום יום שלנו משמעות חדשה מרגשת ומלהיבה.
אנו מפרשים חלום באמצעות התייחסות לסמלים שהופיעו בו וכן באמצעות התייחסות לרגשות שהרגשנו במהלכו.
כיצד נדע לפרש סמל בצורה נכונה?
מדובר בתהליך אינטיאוטיבי שמפריד את העיקר מן הטפל. ובלי דוגמא אי אפשר: בסדנא לפירוש חלומות שאני מקיימת מדי יום שישי בחיק הטבע פנתה אלי חולמת ושאלה מה משמעות המים בחלום? "יש לזה פירוש טוב" קבעה "ככה כולם אמרו לי". ביקשתי לשמוע את החלום הספציפי לפני שאני מתייחסת לאמירות כלליות ולהלן החלום: "חלמתי שיש הצפה של מים במטבח הבית . המים עולים על גדותיהם וממלאים את המטבח ויש המון מים. אני חושבת לצאת מהבית אבל חבל לי על המטבח כי הוא מטבח חדש שרכשנו". משאלותיי עלה כי החולמת נשואה ואם לילדים והחלום מתרחש בבית מגורי המשפחה הנוכחי. והפירוש: מיקום הופעת המים משמעותי. המים הם סמל משני שנמצא בשירות הסמל הראשי שהוא: הבית. והסמל הראשי הוא המסגרת שמעניקה את המשמעות לחלום. בעבודה הטיפולית נודעת חשיבות רבה לביקורי בית. הבית מהווה מראה למעמדם ולתפקידם של בני הבית. השקעה מרובה בחדרי הילדים למשל לעומת אי סדר והזנחה בחדר ההורים מעיד על מיקום הפונקציה ההורית במעמד גבוה יותר בעוד הזוגיות מושלכת הצידה ככלי אין חפץ בו. ילדים שישנים במיטת ההורים בעוד אחד ההורים מורחק לסלון או נדידה של ההורים אל הסלון מעידים על מידה רבה של מתח באינטימיות בין ההורים. זכור לי ביקור בית בבית של גבר מכה שבסלון ביתו מוקם אקווריום ענק ובו שחו דגי פירנה אימתניים. זכורה גם הרצאה שנשאתי בתחום זה ובו שאלתי מי המעצב הראשי של חדר השינה הזוגי? מי משקיע זמן רגש מחשבה ואנרגיה בתחום הזוגי? הסתבר שבדרך כלל אלו הנשים.
אחד הגברים שנכחו בקהל טען בלהט שגם הוא תרם לחדר השינה הזוגי. שמחנו לשמוע עד שהתגלה שהוא תלה את תמונת אימו המנוחה מעל המיטה הזוגית...מה שגרם לי לחשוב שלא די בהרצאה אחת בכדי להבהיר את המושג השקעה בתחום האינטימי.... לא מעט מאמרים נכתבו על הבית כמטאפורה למצב משפחתי רגשי ואף נפשי. ואם נחזור לחלום: המים בחלום באים בצורה של הצפה מוגזמת. כלומר יש עומס רגשי שמנוהל מתחת לפני השטח - בצינורות מתחת לרצפות - ולבסוף מתפרץ. המטבח מבטא את הפונקציה של האישה כדמות שמזינה ומעניקה שירות ליתר בני הבית. הפן האימהי של האישה. כלומר החולמת חווה את עצמה כמי שמעניקה לכל בני הבית ולא מקבלת בחזרה. היא שוקלת עזיבה אך חבל לה על ההשקעה של הזמן הרגש והכסף שהושקעו בנישואיה במהלך השנים. יש לה חשש כלכלי או שיקולים כספיים ומעשיים שמשאירים אותה במצב הקיים. כי היא אומרת לעצמה במהלך החלום: "חבל לי על המטבח החדש שרכשנו". כשהצעתי את הפירוש הזה נמלאו עיניה של החולמת בדמעות והיא אישרה שאכן אלו הן תחושותיה הכמוסות בחודשים האחרונים ואלו הן הדילמות שאיתן היא מתלבטת בינה לבין עצמה. והנה לכם דוגמא כיצד ניסיון לפרש סמל בצורה נוקשה ותבניתית: "מים זה תמיד טוב" הוא ניסיון מוטעה. תהליך הפירוש הוא תהליך דינמי יצירתי ואינטיאוטיבי....כמו שכתבתי בהתחלה....

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש