חוק ומשפט

מאת: או-מד מדיקל ● 23/11/2010 21:00 ● ערב ערב 2473
מאת: עו"ד שירה בן אשר עו"ד ומגשרת, העוסקת בדיני רשויות מקומיות- רישוי עסקים, תכנון ובניה, דיני עבודה, נדל"ן ומשפחה. בית הדקל 109, אילת טל. 08-6345550 פקס. 08-6340001 מייל: shiraben@gmail.com אתר הבית:wwww.sviva-law.com
חוק ומשפט

אודות הכותבת


עו"ד בן אשר, שימשה כתובעת עירונית בעיריית אילת ומשמשת עו"ד במערך הייעוץ המשפטי של מפלגת הירוקים. בנוסף התמחתה עו"ד בן אשר בתביעות נגד משרד הביטחון וייצגה חברות בניה קבלניות במרכז הארץ.

עשרת זכויות היסוד של העובד בישראל


למרות חקיקת חוקי המגן וחוק יסוד חופש העיסוק, שנועדו להגן על העובדים, מפני ניצול וחוסר שוויון במקום העבודה, באמצעות חיוב המעביד להעניק לעובדיו תנאי עבודה מינימאליים, עובדים רבים סובלים, יום יום, מהפרה בוטה של זכויותיהם ואינם מודעים לכך. להלן, עשרת זכויות היסוד של העובד שאינם ניתנים לויתור של העובד ואשר הפרתם מהווה עבירה, שעונשה קנס ובמקרים מסוימים אף מאסר.
1.הודעה בגין תנאי עבודה- על המעסיק למסור לעובד, תוך 30 יום מיום קבלתו לעבודה, הודעה המפרטת את תנאי עבודתו והכוללת בין היתר את תיאור התפקיד של העובד ושל הממונה הישיר עליו, גובה השכר, היקף המשרה ומועד התשלום, הסכם הקיבוצי שחל על העובד, ימי העבודה ותנאים סוציאליים נוספים.

2.שכר מינימום- המעסיק חייב בתשלום שכר שלא יפחת משכר המינימום. נכון להיום, שכר המינימום עומד על סכום של 3850.18 ₪ לחודש, ו- 20.70₪ לשעה.

3.מועד תשלום שכר העבודה- המעסיק חייב לשלם את שכרו של העובד, בתום חודש עבודה ולא יאוחר מהתשיעי לחודש שלאחריו.


4.דמי נסיעות- עובד זכאי לקבלת תשלום בגין הוצאות הנסיעה של העובד לעבודה וממנה. המחיר נקבע בהתאם למחיר מוזל של נסיעה באוטובוס ציבורי או במחיר של כרטיס מינוי חודשי.


5.שעות נוספות – עובד זכאי לתשלום עבור שעות נוספות, מעבר לשמונה שעות עבודה ביום. בגין השעתיים הנוספות של עבודה, זכאי העובד לתשלום של 125% לשעה משכרו ואילו החל מהשעה השלישית הנוספת, זכאי העובד לתשלום של 150% לשעה משכרו.

6.הפסקות- במהלך יום עבודה של שש שעות ומעלה, זכאי העובד להפסקה של ¾ שעה לפחות.

7.חופשה שנתית –עובד זכאי לחופשה שנתית בתשלום. במשך ארבעת השנים הראשונות זכאי העובד ל-14 יום חופשה ולאחר מכן בהתאם לוותק העובד גדלה הזכאות לחופשה עד למקסימום של 28 יום.

8.דמי הבראה- עובד שעבד באותו מקום עבודה שנה אחת לפחות, זכאי לדמי הבראה. גובה דמי ההבראה נקבע בצו הרחבה העומד כיום על סך של 340 ₪ ליום. מספר ימי ההבראה נקבעים בהתאם לוותק העובד כקבוע בחוק.

9.דמי מחלה- עובד זכאי לתשלום בגין ימי מחלה, באחוז משכרו החל מהיום השני של המחלה ובהתאם לקבוע בחוק. בגין היום הראשון למחלה אין העובד זכאי לתשלום. היעדרות הורה מהעבודה בגין מחלת ילדו, נזקפת על חשבון ימי מחלת ההורה.

10.הודעה מוקדמת ופיצוי פיטורין- מעביד המפטר עובד חייב לעשות כן בהודעה מוקדמת בכתב. עובד שפוטר לאחר שעבד שנה באותו מקום עבודה, או התפטר בשל אחד המצבים הקבועים בחוק, זכאי לקבלת פיצויי פיטורים. גובה הפיצויים נקבע בהתאם למשכורת של חודש עבודה כפול מספר השנים בהם עבד.

לסיכום:
הזכויות המפורטות לעיל הינן הזכויות הבסיסיות של העובד, אולם על עובדים מסוימים חלים הסכמים וצווי הרחבה שונים המקנים להם זכויות נוספות. חשוב להתייעץ עם עו"ד, בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה הקשורה בעבודה.
האמור לעיל, מהווה מידע כללי בלבד ואינו נועד בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי. הכותבת אינה נושאת באחריות כלפי הקוראים ואין להסתמך על האמור מבלי להתייעץ עם עו"ד.