הורים לתלמידים נגד שיטת הרב קו: ''פוגעת בעצמאות התלמידים''

מאת: מירב לוי דיאמנט ● 19/5/2023 09:28 ● ערב ערב 3120
אם גם אתם קיבלתם תשלום מוגדל מאגד על סך של 100 ש''ח, לאחר שהבן או הבת שלכם לא העבירו את הרב קו שלהם, או לפחות ככה טוען הפקח באוטובוס, אתם לא לבד ● עוד ועוד תלונות נשמעות לאחרונה כנגד מה שמכונה במשרד התחבורה האורגניזציה בתחבורה הציבורית, בכל הקשור למכשירי הרב קו של אגד בעיר ● תלונות על התנהגות קשה של הפקחים מול ילדים צעירים שבסך הכל רוצים לגלות עצמאות, תלונות על כך שאם יש בעיה דווקא במכשיר ילדים לא יכולים להוכיח זאת ● תלונות על כך שאין אל מי לפנות והיכן לערער על הקנס, ילדים שהורדו באמצע נסיעה כי לא היו מוכנים לתת את מספר תעודת הזהות שלהם ובכלל, מתי בפעם האחרונה נתקלתם בשירות שגובה מכם כסף אבל לא נותן מידית קבלה? ● נהגים איתם דיברנו הודו כי השיטה מתאימה אולי לשוויץ אבל בטח שלא לישראל ולראיה, מאז שבמשרד התחבורה סומכים על הישראלים שישלמו ללא פיקוח, מספר המשלמים קטן בצורה ניכרת ● אגד: ''ההנחיה הברורה שניתנת לפקחים היא לא להוריד ילדים באמצע נסיעה ויהי מה” ● משרד התחבורה: ניתן לחייב ילד מגיל 12 בתשלום חוב מוגדל
הורים לתלמידים נגד שיטת הרב קו:  ''פוגעת בעצמאות התלמידים''

אם במשרד התחבורה חשבו כי שיטת הרב קו תחשב לאורגניזציה של ממש בתחום התחבורה הציבורית ועל פניו נדמה כי היא מחנכת את ילדי ישראל שעולים על האוטובוס, מעבירים את כרטיס הרב קו שלהם במכשיר המיועד ומתיישבים בנוחות באוטובוס בדרך ליעדם, הרי שבישראל כמו בישראל המחשבות והביצוע לא תמיד הולכים יד ביד כשמדובר בתשלומים וב"סמוך" על הישראלי. 
כך קורה שמאז נכנסה לתוקפה שיטת הרב קו, ירדה בצורה ניכרת כמות המשלמים בתחבורה הפנים עירונית, עובדה שהצריכה שימוש בפקחים שעולים בתחנות השונות ובודקים האם הנוסעים אכן העבירו את הרב קו שלהם או לא. הפקחים שנשארים לשבת באוטובוס עוקבים אחרי העולים ומוודאים שאכן הם מעבירים את הרב קו שלהם, או במילים אחרות משלמים. אלא שלפחות כשזה מגיע לילדים שמשתמשים בתחבורה הציבורית, לא פעם יותר מאשר שהשיטה מחנכת אותם לעצמאות, היא פוגעת בעצמאותם. 

 

"הוא עמד חוצץ בינה לבין המכשיר קורא הכרטיסים ותקף אותה כאילו היא התפלחה לנסיעה"​

 

הילדה חשה מאוימת


כך קרה שרק השבוע העלתה אמא לתלמידה באחד מבתי הספר פוסט זועם בנושא וסיפרה כי בתה בת ה– 12 וחברותיה עלו על אוטובוס מהים לכיוון הבית, אלא שבתה ששכחה את כרטיס הרב קו שלה נעזרה בחברתה שהעבירה עבורה את כרטיס הרב קו שלה, דבר מקובל שחבר משלם עם כרטיסו על חבר אחר. אלא ומאחר ולא ניתן להעביר את אותו כרטיס ברצף אלא יש להמתין מספר שניות, בדיוק בזמן ההמתנה הזה טוענת האם כי הפקח שנכח באותה שעה על האוטובוס פנה לבתה בצורה מאיימת. "הוא עמד חוצץ בינה לבין המכשיר קורא הכרטיסים ותקף אותה כאילו היא התפלחה לנסיעה", מספרת האם שמעידה על בתה שהיא "חננה. הילדה הכי טובה שאת מכירה והכי לא הילדה שתעז לא לשלם". אלא שלטענתה כל ניסיונותיהן של בתה וחברותיה להסביר לפקח מה בדיוק קרה לא הועילו להן, גם לא ניסיון התערבות מצד נהג האוטובוס שביקש מהפקח להניח לבנות כי הן בדיוק עמדו להעביר שוב את הרב קו. הפקח התכוון לתת לילדה כרטיס בעבור תשלום מוגדל על סך 100 ש"ח (תשלום מוגדל מחליף במקרים אלו את הקנס), ביקש מהילדה את מספר תעודת הזהות שלה אך היא שקיבלה הנחייה ברורה מאמה שלא לתת את מספר תעודת הזהות שלה לאף אחד, סירבה בנימוס. "אז אולי הבת שלי גבוהה מכפי גילה ולא נראית ילדה קטנה רק בת 12, ועדיין באיזה זכות פקח באוטובוס, בגיר, מאלץ ילד או ילדה לתת לו את מספר תעודת הזהות שלו. איפה נשמע כדבר הזה? זועמת האם". 
בסופו של דבר הילדה שהרגישה מאוימת נשברה ונתנה לפקח את מספר תעודת הזהות שלה וחזרה הביתה עם כרטיס התשלום המוגדל בכיסה. "שלושה ימים הכרטיס הזה נשאר אצלה בכיס. היא הייתה מפוחדת ומבוהלת ולא רצתה להראות לי אותו", מספרת האם שגילתה את הסיפור רק לאחר שלושה ימים, לאחר שבתה נשברה וסיפרה לה ש"עשתה משהו לא חוקי". "אני צריכה שבחור בוגר ילחיץ את הבת שלי בצורה כזו חסרת אחריות? מאיזה סיבה הבת שלי צריכה להרגיש כל כך מבוהלת? זו בריונות לשמה והכל בגלל מה? הבת שלי שרוצה עצמאות ונסיעה באוטובוס התפרשה עבורה עד היום כצעד בדרך לעצמאות, מפחדת מאז המקרה לעלות על אוטובוס. היא בחרדות שלא יקרה לה שוב משהו כזה, אחרי הכל אף אחד לא באמת היה מוכן לשמוע מה יש לה להגיד בנושא".
אם לא די בזה הרי שהאם הזועמת מזכירה שעם כל הכבוד למשרד התחבורה ולרעיונות השיפור שלו, לא יכול להיות שיש גוף במדינה שגובה כסף מלקוחות בדרך כזו או אחרת ולא נותן להם קבלה מיד במקום. "איך נוסע יכול להוכיח את צדקתו?", מוחה האם, "כשלא קיבל ליד שום אסמכתא לתשלום", היא אומרת בכעס.
הפוסט שהעלתה האם עורר שיח רחב על הבעיה המוכרת בעיר. "לא האמנתי שהממדים של הבעיה עד כדי כך גדולים", מודה האם שפנתה לסניף אגד וביקשה להגיש ערעור על ההחלטה. "לא מדובר כאן ב-100 ש"ח אלא בעיקרון", אומרת האם שמתכוונת להגיש תלונה אישית נגד הפקח על בריונות נגד ילדה ומבהירה, "באגד ובמשרד התחבורה חייבים לעשות בדק בית ולייעל את השיטה. אני רוצה שיפתחו לי מצלמות, אני רוצה לראות מה בדיוק קרה שם ואיך הפקח התנהג לילדה בסך הכל בת 12. אין כל סיבה בעולם שהבת שלי תפחד לעלות על אוטובוס".

 

תצאו בחוץ


במקרה אחר מספרת אם על כך שבנה טוען בתוקף כי העביר את הרב קו שלו כנדרש, "אלא שככל הנראה הוא לא עשה את זה נכון או שהייתה תקלה כלשהיא במכשיר", אומרת האם. כך או כך, כשהפקח בדק את הרב קו הוא גילה כי הילד לא העביר את הרב קו. לא עזרו לילד כל ניסיונות השכנוע שהוא העביר את הכרטיס וגם לא ניסיונות מצד חבריו לטעון כי הילד אכן עשה את מה שהיה צריך. הפקח הזועם שלא חסך לטענת האם את כעסו על הילד נתן לו דרישת תשלום מוגדלת והילד חזר הביתה כועס וזועם. "שוב, זה לא בגלל ה– 100 ש"ח שצריך לשלם, אלא בעיקר בגלל אי הנעימות כשאתה עומד מול אוטובוס שלם, מנסה להסביר לפקח שכן העברת את הרב קו, אבל אין לך שום הוכחה ביד ואף אחד לא שומע לך. לכי תגישי ערעור, לכי תמצאי עם מי לדבר ועל מי לכעוס. לא ברור איך ברשות המיסים מאפשרים לגוף במדינה לקבל כסף מבלי להוציא קבלה. אם אני הייתי עושה את זה בעסק הפרטי שלי היו מעלים אותי על טיל, אבל כאן יש גוף ענק שלא מוציא קבלות, שמשאיר במיוחד את הילדים חסרי אונים אל מול מבוגר, כשאין להם ביד שום הוכחה לתשלום. זו שערורייה", טוענת האם.
ליאת, אמא לתלמיד בכתה ז' מספרת כי באחד הימים בנה עלה לאוטובוס מבית הספר עם חברו וגילה כי שכח את הרב קו שלו. החבר שהעביר עליו את הרב קו שלו ירד כמה תחנות לפני בנה. "אלא שאז לאוטובוס הפקח וגילה לבן שלי אין בכלל רב קו ביד. לא עזרו לבן שלי כל הניסיונות לטעון ולנסות להסביר לפקח שהחבר שלו העביר עליו את הרב קו אבל הוא ירד לפני כמה תחנות, הוא קיבל תשלום מוגדל אבל בעיקר נאלץ לחוות את אי הנעימות הזו מול כל החברים שראו בעצמם שהחבר באמת העביר עליו את הרב קו שלו. אם היו יוצאות קבלות כל זה הרי היה נמנע. לא ברור על מה ולמה זה לא קורה בפועל", זועמת האם.
ואיך הייתם מרגישים אם הייתם מגלים שבגלל שהבן שלכם לא נתן לפקח את מספר תעודת הזהות שלו הפקח דרש מנהג האוטובוס לעצור והוריד את הילד באמצע הנסיעה? או איך הייתם מרגישים אם הבת שלכם, רק בת 10, הייתה מגיעה הביתה מבוהלת ומפוחדת כי הפקח כעס עליה ונתן לה את דרישת התשלום המוגדל? לא נעים בהחלט. עכשיו מתכוונות אימהות בעיר לא לשתוק עוד ולפעול מול אגד ומול משרד התחבורה בדרישה להפסיק את השיטה הלקוייה או לפחות להסדיר אותה. "לא ברור איזה חוק מאפשר לבגיר לפעול מול ילד בן 10 שלא בנוכחות אמו", טוענות האימהות עמן שוחחנו. "לא ברור באיזה זכות יכול פקח להוריד ילד קטן מאוטובוס גם אם לא שילם, לא ברור איך זה שלאגד מותר לא לתת קבלות. מישהו צריך להתעורר ולשנות את הדברים, אנחנו לא נשתוק יותר", הן מבהירות.

 

מודע לבעייתות. קובי נחמני

 

כאן זו ישראל לא שווייץ


גורמים באגד הפנו את האצבע המאישמה כלפי משרד התחבורה והבהירו כי זו  הכתובת להחלטה ולשיטה. נהגי אגד באילת איתם דיברנו הבהירו כי מדובר בכישלון השיטה, שכן על פי הנתונים, כל אדם חמישי שעולה לאוטובוס באם הוא ילד או בגיר, מרשה לעצמו שלא לשלם על הנסיעה. "מישהו שכח שאנחנו ישראלים ולא שווייצרים", אמר לי בחיוך נהג אוטובוס שהודה "המראות האלו של פקחים 'נופלים' על ילדים קטנים הם לגמרי לא נעימים. גם אני אבא ולא הייתי מוכן שככה יתנהגו לילד הקטן שלי וכן, קורה שילדים לא משלמים וכן, יש ילדים שעבורם זה משחק לא לשלם ולראות אם הפקח תופס אותם, ועדיין זה לא נעים. קורים גם מקרים לא נעימים בצד ההפוך, כשילדים בני 12 מקללים וזורקים דברים על פקח רק כי דרש מהם לשלם או התכוון לתת להם תשלום מוגדל כי באמת לא שילמו. כך או כך, השיטה אינה מוצלחת", מודה הנהג.

מנהל סניף אגד בעילת, קובי נחמני, הבהיר השבוע כי הוא מודע לבעייתיות, ואולם לא אגד היא הכתובת לטיפול בבעיה, אלא מי שהגה את האורגניזציה, קרי משרד התחבורה. הוא עצמו מתכוון כבר בקרוב להרים יחד עם מנהל החינוך בעירייה הליך חינוכי על מנת ללמד את התלמידים בצורך להעביר את הרב קו בכל עלייה לאוטובוס. "נעמוד בתחנות עם הילדים, נסביר להם ונוודא שהם עולים ומשלמים", אומר נחמני. "מדובר כאן בחינוך שצריך לקדם ולהסביר. נחשוב על סלוגן חינוכי ונפעל ביוזמה עירונית". לדברי נחמני ההנחיה הברורה שניתנת לפקחים היא לא להוריד ילדים באמצע נסיעה ויהי מה.

ממשרד התחבורה נמסר לבקשתנו כי: לפקח מותר לתת לילד תשלום מוגבל במקרה של אי תשלום בכניסה לאוטובוס מגיל 12. עוד הוסיפו במשרד ביחס לטענות שהועלות בכתבה: המכשיר באוטובוס אינו מדחן אלא מכשיר תיקוף. רכישת נסיעות נעשית באמצעים שונים המחזירים קבלה וכן כי נוסע אשר חולק על דו"ח שקיבל מפקח התחבורה יכול להגיש ערעור תוך 30 יום מקבלתו באתר הרשות הארצית לתחבורה ציבורית.


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת