פיטל'ה מאילת - מנת הרחוב של המדינה

מאת: מירב לוי דיאמנט ● 12/5/2023 05:58 ● ערב ערב 3119
קצת פחות משנה אחרי שפתח את מזנון אוכל הרחוב שלו פיטל'ה בשדרות התמרים (ולא, אין כאן שגיאת כתיב), זכה רזיאל פחימה בן ה–30 מאילת, בטייטל הסופר מחייב - מנת הרחוב של ישראל, בתחרות ספיישל עצמאות של ערוץ קשת 12 ● אחרי שהשופטים חיים כהן, ריטה גולדשטיין ורותי ברודו ציינו לשבח את הפיתה הכי טעימה שטעמו, מנסה עכשיו רזיאל לעכל את הזכייה ולמנף אותה קדימה ● "אם עד לזכייה היה בי את הלחץ להוכיח ללקוחות שאני טוב, עכשיו זה השתנה ל"שמעתי שאתה טוב - תוכיח"
פיטל'ה מאילת - מנת הרחוב של המדינה
''לא חשבתי על זה שזה יגיע כל כך מהר לרמה ארצית''. רזיאל פחימה וצלחת הניצחון
תגיות:

כשרזיאל פחימה, צעיר אילתי בן 30 החליט לפני שנה לצאת לדרך עצמאית ולפתוח את פיטל'ה שלו (זו לא טעות כתיב), במרכז רזין שבשדרות התמרים, הוא לא דמיין שתוך פחות משנה תזכה הפיתה קונספט שלו, ככה הוא מגדיר את הרעיון של הפיתה המיוחדת אותה הוא מוכר, לזכות בטיייטל המחייב- "מנת הרחוב של ישראל לשנת 2023". אבל מעשה שהיה כך היה. 
לפני מספר חודשים פגש רזיאל במקרה בבחורה בחוף הדקל, השיחה ביניהם התגלגלה לרעיון חדש שהוא בדיוק הקים- הפיטל'ה. מה שהוא לא ידע, והאמת גם אותה בחורה לא ידעה בשלב זה בחייה, שכעבור כמה חודשים היא תהפוך למלהקת בערוץ 12. כך קרה שכשאותה בחורה התבקשה למצוא מזנוני רחוב עם אוכל מיוחד, לטובת פרויקט ערוץ 12 של קשת ליום העצמאות, היא נזכרה ברזיאל האילתי ובפיט'לה שלו. מכאן הדברים התגלגלו מהר. ראיון טלפוני, אודישן מצולם ומתוך מאות מועמדים בסעיף מנת הרחוב של ישראל, גילה רזיאל, שהפיטל'ה שלו הגיעה לשלב הגמר אליו העפילו שלושה מתחרים.

 

הפיטל'ה – גאווה קולינרית אילתית

 

מפיתה וטלה יוצא פיטל'ה


השלב הסופי היה השלב המצולם והמשודר בו התבקש רזיאל להגיע עם חומרי הגלם לאולם במרכז תל אביב. "היתה לנו שעה וחצי להכין את המנות כשאת ההרכבה והצילחות של המנה כבר עשינו אל מול השופטים: חיים כהן, ריטה גולדשטיין ורותי ברודו. אז יצאנו בבוקר מוקדם מאילת עם כל הכלים והפרודוקטים, קיבלנו נקודת התארגנות עם מנגל ונקודת חשמל". יחד עם רזיאל הגיעו לשלב הגמר שני זוגות מהצפון: "זוג אחד היו ישראלית ובעלה הטיבטי אותו היא הכירה בהודו", מספר רזיאל על יריביו איתם התידד. "יש להם דוכן קטן בצפון בו הם מכינים מומו טיבטי אמיתי, אלו כיסוני בצק מאודים ומבושלים בתוך מרק, מנה ממש טעימה". הזוג השני מולם התמודד היו בני זוג מעמק יזרעאל: "להם יש עגלת פודטראק עם כריכים וסנדוויצ'ים. הבעל הוא אופה דור חמישי שמכין בצקים מאוד מיוחדים. כל מה שהם עושים ומגישים הוא מעשה ידיהם בלבד, הכל הם קוטפים, שום דבר לא קנוי או ארוז והיו להם דברים מאוד מיוחדים וטעימים". ולמרות שרזיאל לא ממש האמין שהוא יצליח לגבור על מתחריו המוכשרים, בסיום שלב הטעימות החליט צוות השפוטים שהפיט'לה שלו היא הזוכה בתואר הנכסף.


אז מה זו בעצם הפיט'לה ולמה עם טעות כתיב?
רזיאל צוחק ומסביר: "הפיט'לה זו האהבה שלי לאוכל. פיתה כותבים באות ת', טלה כותבים עם ט' וזה החיבור בין שני אלו גם כי מנת הבית שלי הוא הקבב טלה וגם כי אני מזל טלה", הוא מסביר בחיוך ומבהיר כי הרעיון מאחורי הפיט'לה הוא למעשה פיתה קונספט או במילים אחרות לא עוד קח פיתה ותמלא בה מכל הבא ליד, אלא תבחר את סוג הבשר שאתה רוצה מתוך רשימה נתונה ותן להם להכין לך את הפיתה על פי הקונספט עם תוספות הבית המיוחדות והטעימות. "זה אמנם רעיון שכבר קיים במרכז לא מעט שנים אלא שאילת זו אילת ולא כל מה שתופס במרכז תופס באילת. בתור אילתי וכמי שעסק במזון בעברי אני יודע שבאילת צריך להיות חכם ולהתאים את הטעמים לשוק המקומי ולטעמים של האילתים שהם נחשבים לקהל לא הכי פתוח לטעמים. אז ישבתי וחשבתי מה יכול להתאים לאילתים, שמתי את עצמי בראש ובראשונה על תקן הלקוח. אני לא שף וגם לא טבח למרות שיש מאחורי שנים ארוכות של עבודה במסעדות. אז אולי אני נחשב לאוכל רחוב, אבל התפיסה מאחורי הפיט'לה שונה לגמרי. החבר'ה אומרים לי שזו פיתת שף, הם נפעמים מהטעמים ומודים שלא ציפו לכאלו שילובים בפה. אני הכי לא יהיר והכי לא רוצה להישמע שחצן, אבל המוצר שלי הוא ברמה מאוד גבוהה".
בדרך ליצירת מנת הרחוב של ישראל רזיאל משתמש בפיתה של המאפייה האילתית ד"ר פיתה. "זו לא פיתה רגילה, אלא פיתת מסעדות שפותחה על פי הדרישות שלנו, יותר שמנמנה, אורירית ויותר אלסטית כך שלא יפתחו לה הקאנטים ושהיא לא תתבקע באמצע", הוא מספר על שיתוף הפעולה המוצלח עם המאפייה האילתית. ועם כל הכבוד לטעם הטוב של הפיתה המקורית, רזיאל מאדה את הפיתות כחלק מייחודיות המנה שלו.

 

רזיאל ושופטי התחרות

 

יא חלוולאו בייבי


ואיך מחליטים מה יהיה בפיתה? אני תוהה ורזיאל מסביר: "באופיי אני מאוד אוהב לחשוב לעומק על דברים. כמי שהיה בצבא הייתי לוחם וקצין וכמי שניהל מסעדות, חשוב לי להיכנס לרזולוציות הכי גבוהות. חשבתי הרבה איזה איזון של טעמים אני רוצה להשיג, בחנתי שוב את עצמי כלקוח הפוטנציאלי ויצרתי מנה שעל פניה היא מאוד פשוטה אבל גם מאוד מיוחדת וטעימה. יש בה טחינה שאנחנו מכינים בעצמנו. סמיכה וטובה ומזכירה יותר חומוס, אמבה שאני מכין בעצמי ממנגו בוסרי שאני כובש ומכין עם חילבה, ירקות שרופים על האש- בצל, עגבניות ופלפל, בצל כבוש בקארי וסלט פראשי שמכיל תמיד כרוב לבן ופטרוזיליה ושאר המרכיבים משתנים לפי המוד בשנה. הכוונה לתת חוויה בכל ביס. צירוף של טעמים שיגרום לאוכל להתפעל ולהתרגש. כל אלו למעשה 'בילד אין' בפיתה כשאת הבשר אפשר לבחור מתוך מגוון של בשרים חלקן במרינדות מיוחדות שלנו. בפועל אמנם כל אחד יכול לגרוע מהפיתה את מה שהוא לא רוצה או מעדיף לוותר עליו אבל אנחנו מנסים לגרום ללקוחות לצאת מאזור הנוחות שלהם ולתת צ'אנס לטעמים חדשים ולפעמים זה מצליח. אנשים יוצאים מאזור הנוחות שלהם וממש נהנים".
ואם תהיתם איזו מנה עשתה את זה לשלושת השופטים? כדאי שתדעו שזו היתה מנת הדגל של המקום- מיקס יא חלוולאו, מיקס שקדי עגל (חלוויאת) ולבבות עוף. דמיינו את אלו בתוך הפיתה השמנמנה המיוחדת פלוס כל התוספות הטעימות ועם טעמם של השופטים קשה להתווכח.
ולא רק מנות בשריות תמצאו בפיתה של פיט'לה אלא גם מנה טבעונית אותה מכינים כאן בכלים נפרדים ובקלייה על רשתות נפרדות שמיועדות רק לירקות ולא לבשר (טבעוני כשר למהדרין). 

 

הטייטל מחייב


בעוד שבוע בדיוק יציין רזיאל שנה ראשונה לפיטל'ה. ואם תשאלו אותו הוא יודה בפה מלא שלא דמיין אפילו שתוך פרק זמן כזה קצר כבר יזכה בטייטל המחייב- מנת הרחוב של המדינה. "חשבתי להביא לאילתים משהו אחר ואיכותי ולא חשבתי על זה שזה יגיע כל כך מהר לרמה ארצית. לא עשיתי את זה מלכתחילה בשביל תואר או טייטל אלא כדי לתת לקהל האילתי את המנה הכי טובה שאני יכול לחתום עליה".


מאיפה בא בכלל הרעיון לפתוח מקום כזה?
"אוכל היה מאז ומעולם האהבה שלי. הגשמתי לעצמי חלום ילדות לפתוח מקום קטן של אוכל שיהפוך לרשת ואת זה אני לגמרי מתכוון לעשות".


הטייטל בשלב כל כך מוקדם לא מלחיץ?
רזיאל מחייך: "עד לפני התחרות והפירסום היה בי את הדחף להוכיח לאנשים שאני טוב. עכשיו אנשים שמעו עלי ורוצים שאוכיח להם שאני באמת טוב. אין ספק שהסטרס גדל, אבל כבן מזל טלה אני מת על אתגרים גדולים ומחבק את זה באהבה".


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש