תצאו בחוץ: נהגי המוניות נותרו מחוץ לאירועים

מאת: מירב לוי דיאמנט ● 12/5/2023 05:39 ● ערב ערב 3119
זה קורה בחגים, כשבמסוף טאבה הופכים את השטח בחזית ל'שטח תפעולי' ונהגי המוניות נאלצים להישאר בחוץ מרחק הליכה של כ–700 מ' עבור הנוסעים ● זה נמשך באירועים שמתקיימים באילת וסביבותיה, בהם שוב ושוב מגלים נהגי המוניות בעיר שהם על תקן 'מוקצים' ולא מתאפשרת להם גישה למתחם האירוע, ממש כמו שקרה בסוף השבוע האחרון במסגרת אירועי הפאנג'ויה בהם לא התאפשרה כניסת מוניות למתחם המסיבות, כל אלו אף על פי ולמרות שרבים מחפשים מוניות ולא מוכנים להמתין לשאטלים ● ''אנחנו לא הבנים החורגים של אף אחד בעיר הזאת, אנחנו 600 תושבים גאים שבסך הכל מבקשים להתפרנס בכבוד'', הם קובלים ● ברשות שדות התעופה מבהירים בתגובה כי נדרש להותיר במקום ציר פנוי למצב חירום ● בעיריית אילת הבהירו כי מדובר בהחלטת משטרה, שדחתה את טענות נהגי המוניות וכינתה אותן ''מצג שווא” ● מארגני הפאנג'ויה: ''עשינו שאטלים על חשבוננו כדי שנוסעי המוניות יוכלו להכניס את הנוסעים לשטח האירוע''
תצאו בחוץ: נהגי המוניות נותרו מחוץ לאירועים
על הנוסעים נגזר ללכת ברגל 700 מטר לחינם

ונתחיל בעובדות היבשות- קרוב  ל – 600 מתושבי אילת מתפרנסים כיום מעבודה על מוניות. אמנם זו מחצית מכמות נהגי המוניות שהייתה בעיר עד לפני תקופת הקורונה, אבל איך אומרים נהגי המוניות עצמם- מי שהיה חזק שרד. כך או כך, לאורך החודשים האחרונים לא מצליחים נהגי המוניות בעיר להבין על מה ולמה במקום לסייע להם ולפרנסתם, נדמה כי כל מי שרק יכול מערים עליהם קשיים בעיר. את האצבע המאשימה הם מפנים כיום לעיריית אילת והעומדים בראשה, שלטענתם, לא מצליחים להפנים שגם הם תושבי אילת כדת וכדין אחרת איך אפשר להסביר את זה שלא משנה  מה קורה, תמיד יש מי שמנסה להדיר נהגי המוניות ולהשאירם בחוץ אגב פגיעה ישירה בפרנסתם. "מהנהלה של עיר תיירות כמו אילת, היינו מצפים לעזרה, להבנה, להכלה, לפירגון ועזרה, הרי מה בעצם אנחנו מבקשים, שיתנו לעבוד. בפועל אנחנו נתקלים בדלתות סגורות ובגורמים שעושים הכל על מנת להקשות עלינו בדרך לפרנסה", אומר השבוע גל אשכנזי, נהג מונית וותיק שיחד עם נהגי מוניות נוספים בעיר החליטו שלא עוד. עכשיו הם מתכוונים להשמיע גם את קולם.

 

מסיבת הפאנגו'יה- מוניות ממתינות בחוץ בזמן של עומס בשאטלים
חניית העפר גורמת לפאנצרים

 

הפאנג'ויה - לא למוניות


קרוב ל- 10,000 צעירים פקדו במשך שלושת הימים של סוף השבוע האחרון את חלקו הצפוני של שדה התעופה המתפנה בעיר במסיבות פסטיבל הפנגו'יה שהתקיימו לאורך כל שעות הלילה. על פניו ברכה לנהגי המוניות שנערכו מבעוד מועד לעבודה אינטנסיבית. אלא שמהר מאוד הבינו נהגי המוניות ששוב הם ממודרים ולא מורשים להיכנס עד למתחם האירוע לאסוף ממנו או להוריד שם נוסעים. 
"על פי חוקי מדינת ישראל, נהג מונית אמור להוריד את הנוסעים שלו הכי קרוב שאפשר ליעד", מבהיר השבוע גל אשכנזי, נהג מונית ותיק בעיר שלא מצליח להבין מדוע נהגי המוניות בעיר הם על תקן 'מפגע' עירוני. "במקום שיאפשרו לנו לעשות את העבודה שלנו על הצד הטוב ביותר, כיאה לנהגי מוניות בעיר תיירות שרוצה לעשות טוב לאורחיה, התחושה שלנו היא שעושים הכל על מנת לפגוע לנו בפרנסה", הוא אומר. ולראייה בשלושת ימי המסיבות לא היו נהגי המוניות מורשים להתקרב למתחם המסיבות. "בשנה שעברה התלוננו בפני משה פינצ'י, מי ששימש אז כמפקד משטרת מרחב אילת, על המצב הזה בדיוק", מספר אשכנזי. "סיכמנו שבמפגשי ההערכות לקראת מסיבות ואירועים גדולים יהיה גם נציג מטעם המוניות על מנת לראות איך לא פוגעים בנו", הוא אומר. אלא שאז עזב המפקד פינצ'י וסגנו, סגן ניצב משה קראדי נכנס בנעליו. "שלחתי כמה וכמה הודעות לקצין האג"ם שלו, ביקשתי ממנו שנדבר, אבל רק שלושה ימים לפני האירוע של הפאנג'ויה זה יצא לפועל", אומר אשכנזי שמבהיר שלמרות כל הניסיונות מצדו למצוא דרך לשלב את נהגי המוניות עם הסדרי התנועה בקרבת הפסטיבל, כל הצעה נדחתה על הסף. "יאמר לזכות מפקד המשטרה שהתחושה הייתה שהוא באמת מנסה לעזור, אבל זה לא ממש בא מצד הסובבים אותו. כל הצעה שלנו נדחתה. גם כשירדתי לשטח ומצאתי פיתרון מצוין ושלחתי למפקד סרטון שממחיש איך הכל יכול להסתדר, שוב זה לא התקבל".
שלא במפתיע שוב מצאו את עצמם נהגי המוניות מחוץ לאירוע. "את מבינה, מדובר באירוע ענק עם אלפי משתתפים. דבר כזה עבור נהגי המוניות בעיר זה שלושה ימים של חג. שלושה ימים בלי שינה אבל עם הרבה עבודה", אומר א. נהג מונית אילתי, שמצא את עצמו ממתין מחוץ למתחם האירוע "כמו מבקש נדבות", על פי הגדרתו. "אנחנו נהגי המוניות נאלצנו לחכות בחוץ ולהסיע את מי שלא הייתה לו סבלנות להמתין לשאטלים של האוטובוסים שיצאו מבפנים".

 

מסוף טאבה מוניות בחוץ אוטובוסים בפנים - שטח תפעולי סגור

 

ה'כושי' עשה את שלו


בלילה הראשון של המסיבות, שבין חמישי לשישי בבוקר, השאטלים שהוכנו מראש לא עמדו בלחץ. "המארגנים דחסו המוני צעירים על כל אוטובוס, לגמרי בניגוד לחוק וכל זאת תחת עיניהם הפקוחות של השוטרים שניסו להשליט במקום סדר אך ללא הועיל", מספר אשכנזי. "התחושה הייתה שהכל מותר בפאנג'ויה. בסופו של דבר אנשים איבדו את הסבלנות ופרצו את המחסומים כשהם צועדים ברגל בשטח שלא היו אמורים להיות בו הולכי רגל". אשכנזי מספר כי בעקבות הלחץ העצום בסביבות השעה 03:00 לפנות בוקר הוא קיבל צלצול ממפקד מרחב אילת משה קארדי שביקש תיגבור דחוף של נהגי מוניות למקום האירוע. "אז כמובן שעזבנו הכל והגענו לסייע בהסעות. המארגנים ככל הנראה לא לקחו בחשבון את כל הכמויות האלו של האנשים. כך או כך, האוטובוסים ששימשו לשאטלים לא הספיקו, אנשים לא היו מוכנים להמתין כל כך הרבה זמן עד ליציאה וצעדו ברגל". אשכנזי עצמו לבוש באפוד צהוב זוהר התמקם במקום על תקן סדרן. "האוטובוסים נסעו מכיוון אחד, המוניות מצד אחר, הכל עבר בשלום וכולם היו מרוצים", מדווח אשכנזי על פעולה משותפת מוצלחת. ואתה ויתרת על לילה מבורך של פרנסה? אני תוהה והוא מסביר: "כבר בפגישה עם מפקד התחנה אמרתי לו שאני מוכן לסייע בהתנדבות רק שיאפשרו גם לנהגי המוניות להתפרנס. גם במקרה הזה לא היה לי ספק שאני לא חושב על הפרנסה של עצמי אלא על כלל הנהגים שעבדו ועבדו יפה", הוא מסביר ומציין: "בשעת בוקר מוקדמת המפקד קראדי יצא מהמתחם, ניגש אלי ואמר לי "כל הכבוד, תודה רבה, נדבר בהמשך". אלא שאם גל וחבריו נהגי המוניות האילתים חשבו לרגע שהנה נמצא הפיתרון להמשך עבודה מסודר של המוניות בייתר ימי הפאנג'ויה, להפתעתם מיד בלילה הבא כבר תוגברו השאטלים והם שוב נשארו בחוץ  על תקן "הכושי עשה את שלו". "ביקשנו בסך הכל שיתנו לנו אפשרות להיכנס פנימה להוריד ולאסוף אנשים על פי הצורך אבל התעקשו שנישאר בחוץ. "בשלב מסוים של הלילה המפקד קראדי כתב לי: "ארני מבין שהיום נהגי המוניות לא עובדים באירוע?, כתבתי לו בתגובה שאם אנחנו לא יכולים להביא לקוחות אנחנו גם לא רוצים לקחת. אנחנו לא שירות פינוי של אף אחד", הוא אומר בכעס. "נמאס לנו. בכל פעם שיש אירוע בעיר יש סיפור אחר איתנו. כל פעם מחדש התחושה באנחנו אזרחים סוג ב'. במקום לעזור לנו מחפשים כל הזמן להקשות עלינו ולא חושבים שאולי דווקא אנחנו יכולים לסייע במקום בו לא כל החוגגים מעוניינים להמתין באוטובוס עד שהשאטל ייצא". את האצבע המאשימה מפנים נהגי המוניות דווקא כלפי גורמים בעיריית אילת שלטענתם עושים הכל על מנת להשאיר אותם בחוץ. "משהו בהתנהלות הזו בכל פעם מחדש לא ברור לנו. למה לפגוע בנו? למה לא למצוא את הדרך הטובה והנכונה לשלב אותנו בעניינים. הגיע הזמן שבעירייה יפנימו שיש בעיר 600 תושבים שזו פרנסתם וצריך לעזור להם לעשות אותה בכבוד ולא כמו מבקשי נדבות שממתינים בחוץ לשאריות". תמונת המצב הזו נמשכה בשני הלילות הנותרים של האירוע כששוב חתמו נהגי המוניות על הכנסות נמוכות בהרבה ממה שציפו אם מישהו היה מתחשב גם בהם".

 

שטח תפעולי סגור בחגים של רשות שדות התעופה  מוניות ואוטובוסים בחוץ ונוסעים צריכים ללכת ברגל 700 מטר

 

אין כניסה במסוף הגבול


אם לא די בקשיים של נהגי המוניות באירועים שמתקיימים בעיר, הרי שגם בחגים נאלצים הנהגים להתמודד עם הקושי במעבר גבול טאבה, שם הופך השטח שבקרבת מעבר הגבול ל'שטח תפעולי' של המסוף. הם עצמם מורשים לאסוף ולהוריד נוסעים במרחק הליכה של כ – 700 מ' ממעבר הגבול. "זה בסדר להחליט שיש שטח תפעולי של המסוף", אומר אשכנזי, "אבל זה פחות בסדר שאתה כמנהל מסוף מאפשר לאוטובוסים של חברות שונות להיכנס פנימה ואותנו משאיר בחוץ". אשכנזי מבהיר כי אמנם נכון שחברת טאבה זכתה במכרז להסעות מהגבול ועדיין לצד המתחם המוקצה לחברת טאבה בתוך השטח התפעולי המדובר, אפשר היה לטענתו לאפשר לנהגי המוניות האחרים להיכנס לפחות כדי להוריד נוסעים או לאסוף נוסעים על פי הזמנה. לטענת נהגי המוניות אמנם הוכשר עבורם שטח מאולתר מחוץ למתחם התפעולי אלא שמדובר ברחבת עפר לא מסודרת שגרמה להם לאורך הימים לא מעט פאנצ'רים. "לך תוריד בן אדם עם מזוודות 700 מ' מהמקום אליו הוא אמור להגיע. זו התעללות לשמה", אומר רונן, נהג מונית ותיק שכועס גם הוא על המצב. "לא יתכן שלא נותנים לנו להיכנס אפילו כדי להוריד נכים או נשים בהריון בתוך המתחם", זועם אשכנזי שמספר שרק אחרי שהוא צעק והצליח להגיע ישירות לפקידה של מנהל המסוף איפשרו לו להיכנס עם המונית על מנת להוריד בקרבת הגבול נכה שהחזיק בידו תעודת נכה כדת וכדין. "למה זה צריך להיות ככה? למה ההתעללות הזו בנו?". לטענת אשכנזי לפני מספר חודשים נענה סגן ראש העירייה מתן בארי לפניית נהגי המוניות ונקבעה פגישה בניסיון למצוא הסדרים לטובת שני הצדדים במתחם גבול טאבה, ואולם לטענתו למרות שכל נציגי תחנות המוניות הגיעו לפגישה, וגם סגן ראש העירייה הגיע, מנהל מסוף טאבה לא טרח להגיע וגם לא לא טרח לבטל את בואו. עוד טוענים נהגי המוניות כי לא זו בלבד שלא נמצא הסדר לנושא אלא שמנהל המסוף אף מקשה. "אם בחג הקודם השטח התפעולי היה סגור מהבוקר ועד השעה 20:00 בלילה, הרי שבפסח האחרון הוא כבר דאג להאריך את הסגירה עד השעה 22:00", מוחים נהגי המוניות שמבהירים: "הגיע הזמן שמישהו ישמע את צעקתנו וינסה לסייע ל- 600 תושבי העיר שבסך הכל רוצים להתפרנס בכבוד".

 

רשות שדות התעופה: "נדרש ציר חרום פתוח"


מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "האחריות על הכביש המדובר הינה של רשות שדות התעופה והשטח התחום המוזכר הינו שטח תפעולי של המסוף. במסוף פועלת תחנת מוניות בהתקשרות חוזית. בתקופת החגים העמוסים, בהתאם לדרישת הצבא ומשטרת ישראל נדרש לשמור על ציר פתוח לשעת חירום ובהתאם, בתקופה זו מספר המוניות והכניסה לשטח המסוף המצומצם הינה רק לאיסוף נוסעים ולא להורדה. לשירות המוניות בעיר הוקצה שטח גדול וסדרן על חשבון רש"ת. לאור תלונות נוסעים הסדירה רש"ת את השירות על מנת שיוכלו להוריד ולאסוף נוסעים בצורה מסודרת ובטוחה. לפני החג, דיבר מנהל המסוף עם נהגי המוניות, הסביר ושיתף אותם בצורך לשמור על הבטיחות והשירות לנוסעים".
נהגי המוניות בעיר דחו השבוע את תגובת רש"ת והבהירו כי בניגוד לנאמר מנהל המסוף לא זו בלבד שלא טרח לשוחח איתם אלא גם לא טרח להגיע לפגישה המסוכמת עם סגן ראש העירייה בארי. עוד טוענים נהגי המוניות כי בניגוד גמור לתגובת רש"ת לא מתאפשרת להם הורדת נוסעים בשטח המדובר וגם לא איסופם. "זו בדיוק הסיבה שהגיע הזמן שמישהו ישמע אותנו ובאמת ייפגש אתנו", מבהירים נהגי המוניות.
ממשטרת אילת נמסר בתגובה: "|במסגרת ההפקה נערכה במשטרת מרחב אילת עבודת מטה ארוכה, מתוכננת ומוקפדת אשר כללה שיתוף פעולה עם צוותים מטעם רשות עיריית אילת וההפקה. הפנייה של יו"ר נהגי המונות באילת חוטאת לאמת ומטרתה להציג מצג שווא בון לכאורה המשטרה פוגעת בנהגי המוניות. על מנת להבטיח את שלומם וביטחונם של משתתפי ההפקה וכן למען שלומו של הציבור השוהה באילת, התקבלה ההחלטה כי ההגעה למתחם האירועים והיציאה ממנו תתבצע באמצעות אוטובוסים שיועדו למטרה זו בלבד. עם פנייתו של יו"ר המוניות למ"מ מפקד מרחב אילת, סנ"צ משה קראדי, התקבלה ההחלטה לאפשר את כניסת המוניות וכך היה. אף על פי כן, ביום ההפקה השני, החליט יו"ר נהגי המוניות שלא להגיע בטענה כי לדבריו "נהגי המוניות אינם אוספים שאריות" ואף ניסה לרתום את נהגי המוניות לבצע הפרת סדר בדמות חסימת כבישים, אשר בסופו של דבר לא התגבשה לידי מעשה. משטרת ישראל פועלת במאמצים רבים לשמירה על שלומו ובטחונו של הציבור ועוסקת כל העת לשמירה על האיזון בין בעלי העסקים ופרנסי העיר לבין פגיעה בציבור המבלים ובשגרת חיי התושבים באילת".

למרות שהכתבה אינה עוסקת כלל בתלונות כלפי מסיבת הפאנג'ויה, העביר הבעלים של הפאנג'ויה מתן מרום את התגובה הבאה:  "אני על מנת לספק לנהגי המוניות פרנסה איפשרתי להם להגיע עד לכיכר ליד מלון הרויאל פארק ומשם עשיתי שאטלים על חשבוני כדי שיוכלו להכניס את הנוסעים שלהם".


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת