400 ק''ג אשפה ושני קורקינטים שלל יום הניקיון במפרץ אילת

מאת: רותם נועם ● 28/4/2023 02:19 ● ערב ערב 3117
עמותת צלול, שמפעילה ימי ניקיון לאורך כל ימות השנה בהם משתתפים אלפים, ציינה בשבת האחרונה את יום כדור הארץ 2023 בשני ניקיונות חוף נרחבים – בחוף פלמחים ובחוף מפרץ השמש באילת, במטרה להעלות את המודעות לצורך בשמירה והגנה על הים מפני פסולת וזיהום ● מלבד מאות ק''ג של פסולת שהוצאה מהים, התקיימו פעולות הסברה ומיצג אמנותי שהעלה שוב לדיון את המאבק על הרחבת פעילותה של קצא''א במפרץ אילת
400 ק''ג אשפה ושני קורקינטים  שלל יום הניקיון במפרץ אילת
''בניגוד למדינות אחרות בעולם שמבינות את נזקי הפלסטיק, אצלנו הולכים אחורה''. יום מיצג לוויתנים

יום הניקיון באילת צלילת ניקיון בהשתתפות 14 צוללים מהמצפה התת מימי,  עמותת צלול, עמותת מדבר וים  ובלווי עשרות  מתושבי העיר ומתנדבים שהגיעו להביע תמיכה ולסייע. בפלמחים כלל היום גם פעילות הסברה. צלילות הניקיון נעשו בליווי ובפיקוח מלא של צוות מקצועי ובו ביולוגים ימיים, צוללים מקצועיים וחוקרים.

 

 במהלך צלילת הניקיון נאספו   בסך הכל כ-400 ק"ג פסולת

 

400 ק"ג פסולת לווייתנים טבולים בנפט


במהלך צלילת הניקיון נאספו  בסך הכל כ-400 ק"ג ובהם כ-3 קורקינטים חשמליים. במקרים בהם נאסף במהלך צלילה בשוגג בעל חיים הוא הושב מיד למים .
במהלך יום הניקיון הוצג על החוף מיצג "הסכם קצא"א - פצצה מתקתקת", של האומנית, עינת שטקלר, שמטרתו להתריע כנגד הרחבת שינוע הנפט על ידי חברת קו צינור נפט אירופה אסיה (קצא"א) דרך מפרץ אילת, הרי הנגב והים התיכון, תוך איום חמור בגרימת נזק אדיר לשונית האלמוגים של מפרץ אילת. בשל המבנה הגנטי  הייחודי של אלמוגי מפרץ אילת יש להם חשיבות בינלאומית להתמודדות עם משבר האקלים שמשמיד שוניות בכל רחבי העולם. המיצג  כלל שולחן ענק, עליו מפה וכלי אוכל, עליו מוגשים ארבעה לווייתנים טבולים בנפט. סביב השולחן ישבו סועדים לבושים בשחור.
ב'צלול' מדגישים את המאבק המתמיד בפלסטיק בחופי הים, ובמיוחד כלים חד פעמיים הגורמים נזק עצום לסביבה הימית. "בניגוד למדינות אחרות בעולם שמבינות את נזקי הפלסטיק ועושות צעדים לצמצום השימוש, אצלנו הולכים אחורה", אומרים בצלול ומזכירים כי רק לאחרונה ביטל משרד האוצר את ההיטל על הפלסטיק החד פעמי שהביא לצמצום השימוש. גם חוק עזר עירוני שעבר באילת האוסר על שימוש בכלים חד פעמיים בחופי הים לא נאכף ביום בשל כך שבמשרד הפנים טרם אישרו את סעיף הקנס שאמור להיכלל בו ולהכניס בו שיניים.

 


לדברי עמותת "צלול": כדי לצמצם את השפעתו המזיקה והקטלנית של הפלסטיק, ובעיקר הפלסטיק החד פעמי, על הממשלה להחזיר את ההיטל על פלסטיק חד פעמי, לשפר את נגישות הציבור להשבת מכלי המשקה, להרחיב את חוק השקיות לכלל המשק, לחוקק חוק ארצי האוסר על הכנסת כלים חד פעמיים לחופים (כיום חלק מהרשויות חוקקו חקי עזר מקומיים), להגדיל את הסיוע לניקיון החופים לרשויות המקומיות ולהטיל על רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) וצה"ל לנקות את החופים שבאחריותם. ממערכת החינוך דורשת "צלול" להעמיק את ההסברה על נזקי הפלסטיק בגני הילדים ובבתי הספר מתוך תקווה ומחשבה שהתלמידים והדור הצעיר ייטול את המושכות וישפיע על ההורים להירתם לשמירה על הסביבה, לולא מהלכים אלה נזקי הפלסטיק על הימים רק ילך ויגדל וכך הגם הזיהום וההרס שיבוא אתו".

 


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש