עיריית אילת מתנגדת להארכת החיסיון על פעילות חברת קצא"א

מאת: דוברות עיריית אילת ● צילום: דוברות עיריית אילת ● 26/1/2023 16:53 ● ערב ערב 3104
על רקע בקשת חברת קצא"א להאריך את החיסיון על פעילות החברה בחמש שנים נוספות, העבירה עיריית אילת את עמדתה לשר האוצר – חה"כ בצלאל סמוטריץ', לפיה אין מקום להמשיך להחיל את החיסיון על מכלול הפעילות של החברה, הפוגע בעקרונות של שקיפות ופיקוח ציבורי וביכולת של העירייה להגן על תושבי העיר ונכסיהם.
עיריית אילת מתנגדת להארכת החיסיון על פעילות חברת קצא''א
תגיות:

עמדה זו של העירייה הובאה מכוח היותה חתומה על רישיונות העסק של קצא"א וכבעלת סמכויות הפיקוח על פעילותה של קצא"א במכלל אילת. במכתב שהופנה לשר האוצר באמצעות משרד עורכי הדין ארנון, תדמור-לוי, ציינה העירייה כי צו העונשין המתוקן (הכרזה על ענין סודי) (הוראת צו שעה) (תיקון) התשפ"ג 2023, מהווה המשך פסול ולא ראוי של הטלת חיסיון על נושאים מהותיים להתנהלות חברת קצא"א ולהשפעותיה על הסביבה הימית הרגישה במפרץ אילת ועל חייהם ובריאותם של כל תושבי אילת וכן על יכולת העירייה לקיים פיקוח יעיל על פעילות החברה. על כן עיריית אילת מתנגדת כאמור לצו המתוקן וסבורה, כי יש לבטל כליל את צו החיסיון המוטל על פעילות קצא"א.

עוד צוין, כי הנסיבות ההיסטוריות שחייבו את הטלת החיסיון על קצא"א בגלגולה הקודם כחברה משותפת למדינות ישראל ואיראן אינן חלות היום וודאי שאינן תואמות את רוח התקופה הדוגלת בשקיפות. כזכור בשנת 2016 בהתאם לתוצאות בג"צ ועמדת משרד האוצר, התפרסם צו חיסיון חדש, לפיו הוסר החיסיון מעל נושאים הקשורים באיכות הסביבה, תכנון ובניה, רישוי עסקים, תשתיות, אמצעי בטיחות וכן פגיעה בשמורות טבע, גנים לאומיים, אתרים לאומיים או ערכי טבע מוגנים. על רקע האמור, מציינים בעירייה, כי תמוהה כוונת משרד האוצר להאריך את החיסיון בחמש שנים נוספות ובכך לאפשר לחברה להמשיך ולפעול במחשכים ללא בקרה ציבורית ותוך הערמת קשיים עצומים על הרגולטור הסביבתי הוא המשרד להגנת הסביבה ועל רשויות הפיקוח המקומיות בביצוע תפקידם.

דוגמא לסכנה הטמונה בהארכת החיסיון היא הסכם "מד רד" עליו חתמה חברת קצא"א בשנת 2020 להגברת פעילות הנפט. הסכם זה מעולם לא נחשף לציבור בגלל אותו חיסיון המוטל על פעילות קצא"א ולא מיותר לציין, כי המידע הקריטי לעיריית אילת בעניין זה הוא כמויות הנפט הצפויות לעבור במפרץ אילת ולסכן אותו. בעניין זה הבהיר ראש עיריית אילת – אלי לנקרי, לאורל כל הדרך, כי לא תאושר כל פעילות המסכנת את מפרץ אילת המהווה את אבן היסוד הכלכלית עליה נשענת העיר אילת וכי לא ייתן יד לחשיפה של תושבי העיר והנופשים בה, למפגעים סביבתיים ובריאותיים בלתי נסבלים. נקודה זו ממחישה את החשיבות שמייחסת העירייה לשמירה על המפרץ והסביבה החופית מפני פגיעה סביבתית בלתי הפיכה בדמות דליפת נפט אשר ההסתברות שתקרה הולכת ועולה ככל שתיעלה היקף פעילות החברה.

עוד מציינים בעירייה גם את מטרדי הריח הפוגעים באיכות חיי התושבים, שילכו ויגברו עם הגדלת נפח הפעילות. נושאים קריטיים נוספים הנותרים באפלת צו החיסיון כוללים גם מידע על כמויות הנפט כולל אלה הנכנסות ויוצאות מהמפרץ ואלה המוחזקות במכלים. תכנית חירום הנדרשת לתרחישים שעלולים לקרות, המשך פעילות הדולפין ריף המשמש אטרקציה מובילה בעיר אילת ופועלת על חוף ששייך לחברת קצא"א ומיועד על פניו לפעילות נפט וכן מידע הקשור לפעילויות תחזוקה דוגמת דרכי השינוע בתחום השיפוט של העיר. עוד מציינים בעירייה, כי צו החיסיון מהווה לעתים "תירוץ" לסרב לנציגי העירייה, להיכנס לאתר קצא"א בעת שהיא מנסה לבצע פעילויות פיקוח על מטרדים סביבתיים.

על רקע האמור, הדגישה העירייה את עמדתה, לפיה אין מקום לאשר את הצו המתוקן ולהסיר כאמור את החיסיון מפעילות החברה באופן שיאפשר לעיריית אילת להמשיך ולפעול בהתאם לסמכויות, למען העיר אילת ותושביה.


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת