תצפיות כוכבים באילת

מאת: מערכת יום יום באילת ● צילום: ● 26/7/2022 15:34 ● ערב ערב 2064
סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה והחברה להגנת הטבע, מזמינות את הציבור לאירועי רואים כוכבים - תצפיות כוכבים לכל המשפחה ב-20 מוקדי פעילות בכל רחבי הארץ, מרמת הגולן ועד אילת 7-11 באוגוסט 2022 | 20:00-24:00 ● כל הפרטים
תצפיות כוכבים באילת
קרדיט צילום: מטאור תצפיות כוכבים
תגיות:

סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה והחברה להגנת הטבע מזמינות את הציבור להשתתף באירועי רואים כוכבים, פרי שיתוף פעולה ייחודי ויוצא דופן, במסגרתו יקיימו שני הגופים, תצפיות כוכבים באמצעות טלסקופים + הדרכה, בשמונה מוקדים עיקריים ובמוקדים נוספים ברחבי ישראל, מרמת הגולן ועד אילת, במחיר סמלי של 10 שקלים בלבד. 

האירועים יתקיימו מדי ערב, בבתי ספר שדה, של החברה להגנת הטבע, וכן בקרני חיטין, בנימין, חוף אכזיב, שדה בוקר, אנדרטת הבקעה, אגם ניצנים, גבעת המאגורות באר שבע, בכרמל, בדיונה הגדולה באשדוד, ערד, חניון הר יהורם, חאן יותם ועוד. האירועים יהיו עם אופי משפחתי: במחיר סמלי של 10 שקלים לסבב תצפיות, שבהן נפגוש את קבוצות הכוכבים ואת גרמי השמיים, נכיר את כוכב הצפון ואת המזלות, ונראה את הירח, את כוכבי לכת וגרמי שמיים מרוחקים, מבעד לטלסקופים גדולים ומקצועיים.

לדברי הגופים המארגנים, באתרי התצפית הקרובים לערים, נוכל לצפות במגוון גרמי שמיים, ביניהם: שבתאי, הירח ובכוכבים כפולים. בשעות התצפית המאוחרות (23:00) נוכל לראות גם בצדק וירחיו. במקומות החשוכים יותר, בגולן, במדבר יהודה בנגב ובאילת, נוכל לצפות גם בגרמי שמיים חיוורים יותר, כצבירים פתוחים וצבירים כדוריים.

המטרה העיקרית של השבוע, היא לאפשר תצפית כוכבים קיצית, קרוב לבית של הציבור הישראלי ולכן הפריסה לאורך השבוע, תהיה ביותר מ- 20 מוקדי פעילות, בפריפריה ובערים, ברמת הגולן ועמק החולה, בגליל, בכרמל ובחוף הכרמל בערבה, בים המלח ובבנימין וגם קרוב לערים, כחיפה, ירושלים, אשדוד, אשקלון, טבריה, נהריה ערד מצפה רמון ואילת.

שלי רון אדיב, סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה: "מדי שנה אנחנו מציינים בחודש אוגוסט חגיגה של צפיה בשמי הלילה. השנה, אור הירח יפריע לצפייה בפרסאידים המגיעים בסמוך לתאריכי האירוע, אך הדבר לא מונע מאתנו להמשיך ולהנגיש את תחום האסטרונומיה לקהל הרחב. האירועים השנה יהיו בפעם הראשונה בפריסה ארצית רחבה ויאפשרו למספר רב של משתתפים לבצע תצפיות שמים, צפייה בטלסקופים, סדנאות ופעילויות חווייתיות בתחום החלל. אין מקום נפלא יותר מהטבע להעצים את החיבור בין החלל החיצון, האדם והסקרנות האין סופי."

מאור בקל, מנהל הפעילות מטעם החברה להגנת הטבע: ״הכוכבים נמצאים מעלינו, כל השנה ובכל מקום. מספיק לצאת קצת מעיר, על מנת לראות מגוון של גרמי שמים מרתקים. השמיים קשורים קשר הדוק, להתפתחות התרבות, המדע והטכנולוגיה. בשבוע הזה אנחנו מקרבים את גרמי השמיים אל הקהל קרוב לבית בהדרכה איכותית ואמיתית, זה מעשה גדול. צוותי החברה להגנת הטבע, שמחים ומתרגשים להביא פעילות אסטרונומית איכותית, קרוב לכל בית בישראל״.

הרשמה ופירוט מוקדי הפעילות, שעות פעילות וכל האירועים, באתר סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה: https://www.space.gov.il/perseids

קרדיט צילום: מטאור תצפיות כוכבים

 

הר יהורם

 הוא הר בהרי אילת. זהו רכס הרים צר, שכיוונו ממערב למזרח ושיא גובהו 680 מטר. רכס הרים זה תחום ממערב על ידי הר יואש וממזרח על ידי הר שלמה. מורדותיו תלולים ביותר, ומובילים מצפון אל קניון נחל נטפים ומדרום אל נחל שלמה. ההר בנוי מסלעי גיר בהירים בניגוד להר שלמה, הצמוד אליו והבנוי מסלעי גרניט כהים. באוכף המפריד בין ההרים ניתן להבחין בקו התפר בין הסלעים. הההר נקרא על שם יהורם (הנקרא גם יורם) מלך יהודה, בדומה לשמות של רוב ההרים ברכס הרי אילת, הנקראים אף הם על שם מלכי יהודה. שם זה ניתן על ידי ועדת השמות הממלכתית כבר בשנות ה-50, מכיוון שנכתב עליהם שהם שלטו באילת. (מתוך ויקיפדיה)

טיולים ותצפיות

בהר יהורם נמצא חניון הלילה המומלץ כנקודת פתיחה לקטע האחרון של שביל ישראל, קטע המוביל מהר יהורם לאילת. זהו מסלול טיול פופולרי, אך מתאים למטיבי לכת בלבד. ברכס זה נמצא אחד השבילים המובילים לפסגת הר שלמה. האוכף בין הר יהורם להר שלמה מהווה גם את תחילתו של השביל נחל שלמה. מפסגת ההר, ניתן לצפות בתצפית מרהיבה, בעיקר מזרחה, לכיוון הרי אדום וצפונה, לכיוון הרי אילת. באחת מפסגות הרכס, ניתן לראות לוח תצפית לזכרם של שני לוחמי סיירת מטכל (מתוך ויקיפדיה).

 

קרדיט צילום: ויקיפדיה

 

בעקבות ריבוי התאונות בטבע ולרווחת המטיילים: קק"ל בהנחיות לטיול בטוח

בימים האחרונים אירעו מספר מקרים מצערים בהם מטיילים נפגעו בעת שהייתם בחיק הטבע. קרן קימת לישראל קוראת לציבור לטייל בבטחה ויוצאת בהנחיות חשובות לטיול בטוח לרווחת המטייל הישראלי.

אורי שמואלי, מנהל בטיחות ארצי בקק״ל: "שמירה על כללי בטיחות יכולה להציל חיים. יש להישמע להוראות הבטיחות המופיעות בכניסה ליערות ולאתרים קולטי קהל. אנו קוראים לציבור- הקפידו על שתיית מים, הליכה בטוחה- כולנו רוצים לעבור את הקיץ בשלום ולחזור הביתה בבטחה".

  • הימנעו מכניסה למקומות שאינם מוכרזים - בורות, מערות ואפילו מבנים שאינם תחת פיקוח עלולים להיות סכנה ממשית וחל איסור כניסה מוחלט למקומות אלו.
  • יש להצטייד בכמות מים מספקת לכל מטייל שההמלצה היא לפחות 3 ליטרים לכל מטייל.
  • צאו עם סוללה מלאה בנייד - על מנת לשמור על היכולת לתקשר בצורה רציפה עם כוחות ההצלה במקרה אסון.
  • בהתאם לגורמים הממונים על הכבאות בישראל חל איסור מוחלט להדליק אש ביערות והשטחים הפתוחים - בהתאם להנחיית נציב כבאות ראשי לישראל בעקבות חשש כבד משריפות המטיילים מתבקשים שלא להדליק אש בשום צורה שהיא במהלך השהייה בטבע.
  • לא להפוך סלעים - מלבד הסכנה הגופנית הקיימת בהרמת פרטים כבדים הנמצאים בטבע, מתחת לסלעים מסתתרות חיות שעשויות להיות מסוכנות וארסיות, על כן חל איסור מוחלט להרימם.
  • הפסקות מרובות בצל - על מנת לשמור על טמפרטורת גוף תקינה ולהימנע ממקרי התייבשות או מכת חום, מלבד שתיית מים רצוי לבצע הפסקות יזומות בכל שעה עד שעה וחצי בצל.
  • תכנון מסלול מראש - תכנון מסלול ההליכה והכרת השטח הם קריטיים לשמירה על הבטחון והבטיחות ויכולים לסייע בהתאמת נכונה של אופי המטיילים לאופי הטיול שרוצים.

קק״ל מאחלת לכם בילוי מהנה בשטח הפתוח וכמובן לא לשכוח לפנות עמכם את הפסולת.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש