מחדשים את חופי אילת

מאת: דוברות עיריית אילת ● צילום: דוברות עיריית אילת ● 17/6/2022 12:21 ● ערב ערב 3073
עשרות תושבים השתתפו אמש (א') במפגש מקוון, שעסק בעבודות המתבצעות לאורך רצועת החוף והתקיים ביוזמת עיריית אילת והחברה להגנות ים המלח (חל"י) המבצעת את העבודות. המשתתפים קיבלו סקירה על טיב ואופי העבודות מראש העירייה - אלי לנקרי ומגורמי התכנון והביצוע וענו לשאלות התושבים. המפגש הועבר בשידור חי בפייסבוק העירייה וצפו בו מאות רבות. בנוסף התבצעו סיורים יזומים לאורך החופים עם בעלי עניין.
מחדשים את חופי אילת
תגיות:

משרד התיירות ועיריית אילת באמצעות החברה הממשלתית להגנות ים המלח (חל"י), מובילים בימים אלה פרויקט חסר תקדים לשיפוץ ושדרוג חופי אילת, כך שיהיו נגישים יותר, מוצללים יותר, מוגנים יותר ויפים הרבה יותר. מדובר בהשקעה לאומית, שמטרתה שדרוג ושימור אחת מרצועות החוף היפות בארץ, במפרץ שהוכתר מבין המפרצים היפים בעולם. בין העבודות  הקמת חוף מוכרז חדש בחוף אלמוג כולל סוכת מציל ושירותי חוף. הסדרת תשתיות תאורה, חשמל, מים וביוב. חידוש סוכות הצלה וחדרי עזרה ראשונה. שבילי הליכה מונגשים המגיעים עד המים. הכשרת מתחם משחקי ילדים, מתקני כושר ומשטח לפעילות ספורט. הגנה על המבנים ומתקני החוף מפני סופות דרומיות. הצבת שמשיות ציבוריות רחבות בשילוב עצי צל המותאמים לסביבת החוף. הקמת מערך שירותי חוף כולל תאי שירותים ומלתחות, מקלחות חוף, מתקני מים קרים, אשפתונים, פחי מחזור, ספסלים ועוד.

לצד מפגשי שיתוף ציבור שהתקיימו בשלבי התכנון עם כל בעלי העניין לאורך החופים, קיימה השבוע כאמור העירייה, יחד עם חל"י מפגש מקוון לציבור הרחב לטובת סקירה מקיפה ומענה על שאלות. בפתח המפגש ציין ראש העירייה – אלי לנקרי, כי מדובר באחד הפרויקטים החשובים שנעשו בעיר אילת מאז שחרורה. "שדרוג החופים הוא הזדמנות אדירה לשיפור המוצר התיירותי של אילת נוכח התיירות הגוברת" ציין ראש העירייה והדגיש את הרגישות היתרה לסביבה מרמת התכנון ועד לביצוע. בדבריו הדגיש ראש העירייה, כי חופי אילת הם הנכס החשוב ביותר לעיר אילת ובהתאם למדיניות הסביבתית שמובילה העירייה כעיר חכמה וירוקה שנבחרה להיות אחת מ – 100 ערים בעולם שיהפכו למאופסות מפליטות פחמן, מתבצעות העבודות תוך שמירת האיזון הדק בין הצורך לשדרג את רצועת החוף לבין החובה לשמור על הים. שימי דניאל - מנכ"ל החברה להגנות ים המלח (חל"י) המבצעת את העבודות הדגיש, כי העבודות נותנות מענה מיטבי לסיכונים שהיו קיימים ברצועת החוף כך שיישמר המרקם האקולוגי ויוסיף להתפתח למול האתגרים העתידיים. משרד האדריכלים מייזליץ כסיף רויטמן האמון על התכנון הסביר את עקרונות התכנון, ביניהם חזרה לחופים טבעיים ופתוחים, תנועה רציפה ונגישה עם זיקה ישירה לקו המים, הגנה ימית על תשתיות החוף וערכי הטבע, שדרוג מערך שירותי החוף לציבור והסדרת שטחי הרשאה של העסקים.

 

 

כחלק ממדיניות העירייה והגורמים המבצעים, לשמירה על ערכי הטבע והסביבה, נשמרים עקרונות אלו מרמת התכנון דרך הביצוע ועד לסיום. העבודה בשטח מתבצעת תחת נהלים מחמירים לשמירה על הסביבה ומניעת הפגיעה בה כולל פיקוח של רשות הטבע והגנים (רט"ג). חומת ההגנה בביץ' רוק (רצועת הבולדרים הישנה) מוחלפת בתשתיות נקודתיות להגנה על מבני החוף והתשתיות. מקלחות החוף יחוברו לרשת הביוב העירונית כדי למנוע זרימה לים. התאורה מותאמת לדרישות הסביבתיות תוך מזעור זליגת האור למרחב הימי. מערכת השקיה תהיה מבוקרת ללא שימוש בחומרי דשן.

השאלה המרכזית שעלתה מהציבור עסקה בעניין הפיקוח. על כך הבהירו הגורמים, כי שיטת הביצוע הינה עם סיכון מינימלי תוך ליווי של גורמי סביבה הן בתכנון והן בביצוע. עוד התייחסו לשני אירועים חריגים בהם נכנס כלי כבד למים ואלה טופלו בחומרה לרבות קנס שהושת על הקבלן המבצע. שאלה נוספת עסקה בעניין שטחי החוף הטבעי. בעניין זה הדגיש ראש העירייה, כי מדיניות העירייה היא לשחרר עוד ועוד קטעי חוף לטובת הציבור. ביצוע העבודות לאורך רצועת החוף יכפילו את שטחי החוף עם הסרת המפגעים, הסרת חומת הבולדרים לאורך החוף הצפוני ועוד. לשאלה בעניין הפיכת חופים לשמורת טבע, הבהיר ראש העירייה כי המדיניות היא חופים פתוחים ואין כל כוונה להפוך חופים לשמורת טבע. עוד נשאלה שאלה לגבי היערכות לסופה. בעניין זה הסבירו גורמי המקצוע, כי הסערה שפקדה את אילת לפני שנתיים גרמה לשינויים בתכנון ולמערך הגנות מהודק יותר, דוגמת תשתיות בטון לשמשיות מתחת לפני הקרקע וכן מערכי הגנה בחזית המבנים בחוף. בעניין השמשיות ציינו גורמי התכנון, כי המטרה הינה להשאיר רצועת חוף פתוחה ופנויה. לאורך רצועת החוף יוצבו 250 שמשיות בעורף החוף, כל שמשיה תספק 13 מ"ר צל חלקו על משטחים מרוצפים.

לצד המפגש המקוון שלווה על ידי חברת "CR  קשרי קהילה" המלווה את העבודות מול בעלי העסקים לאורך החופים ובעלי עניין, התקיימו השבוע סיורים יזומים בהשתתפות אנשי סביבה וים, בעלי עסקים, בני נוער ועוד על מנת להציג את הפרויקט, לקדם שיח ולתת תשובות לכל השאלות והסוגיות שעולות.


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש