משמרים אתרים

מאת: דוברות עיריית אילת ● צילום: דוברות עיריית אילת ● 31/12/2021 11:13 ● ערב ערב 3049
לצד אתר אום רשרש שהוכרז בשנת 1994 כאתר היסטורי הוצבו השבוע שלטים בשמונה אתרים היסטוריים בעיר אילת. בין האתרים: בית ספר אלמוג כבית ספר יסודי ראשון, בית ספר יעלים כבית ספר תיכון ראשון, בית פיליפ מוריי כבית התרבות הראשון, מרכז מסחרי רכטר, האמפיתיאטרון העירוני, המוזיאון לאמנות חדישה ע"ש האמנים שנספו בשואה, בית ויליאמס, מרשש – תחנת משמר תורכית. השלטים שהוצבו על ידי המועצה הלאומית לשימור אתרים, מוקמו בחזית כל אתר ומספרים על המקום ועל הווייתו.
משמרים אתרים
תגיות:

לאחר תהליך ממושך שנעשה בשיתוף הוועדה העירונית לשימור אתרים והמועצה הלאומית לשימור אתרי מורשת בישראל, הוכרו כאמור שמונה אתרים היסטוריים בעיר אילת ובקרוב עם סיום עבודות השימור והשיחזור יוצבו עוד שלושה שלטים באתרים: מגדל הפיקוח הראשון של שדה התעופה, משאבות המים של חברת החשמל ומקורות  ליד חוף הדקל ומגדל המים של בית החרושת לקרח באילת. השלטים בוצעו במימון משותף של המועצה הלאומית ועיריית אילת. שמוליק תגר שליווה את התהליך ציין, כי מדובר בפורמט זהה של שלטים המוצבים במאות אתרים היסטוריים ברחבי המדינה ואשר משמשים כאמצעי המחשה להקמת המדינה והערים שבתוכה, ולציון העוצמה והנחישות של אלה שבנו והקימו אותה. דרך אתרים אלה נשזרה כאמור ההיסטוריה של העיר אילת והם יוצגו על ידי תאגיד התיירות העירוני כחלק מהמוצר התיירותי של אילת לצד מוזיאון "אילת עירי". ראש העירייה – אלי לנקרי הודה למועצה לשימור אתרים, למנכ"ל עומרי שלמון ולצוות וציין, כי שיתוף הפעולה ימשיך בקידום שיקום ושדרוג האתרים בראשם אתר אום רשרש והאמפי תיאטרון. להלן פירוט האתרים:

 

בית ספר אלמוג: בית הספר היסודי שנבנה בשנת 1955 היה ראשון בתי הספר בעיר, סמוך לרחוב הראשי, שדרות התמרים, בשכונת האשל, בקרבת בית העירייה ומועצת הפועלים. נקרא תחילה בית ספר ממלכתי א'. במהלך השנים נוספו בעיר בתי ספר רבים, אך בית הספר אלמוג ייזכר כמקום שהכשיר את הגרעינים הראשונים של הדורות לבניית העיר.

 

בית ספר תיכון יעלים: בית ספר התיכון הראשון שנפתח באילת בשנת 1961. בתחילה היו בו שתי כיתות בלבד והוא צמח כעבור שנה לארבע כיתות, בהנהגת המנהלת מרים לוין. כיום "יעלים" הוא בית ספר יסודי ממלכתי בשכונת יעלים, השכונה הראשונה שנבנתה באילת.

 

בית פיליפ מוריי: בית התרבות פיליפ מוריי הוקם על ידי הסתדרות העובדים בתכנון האדריכל אבא אלחנני כבניין הראשון בן שתי קומות באילת. נחנך בשנת 1956 כמרכז התרבות והחברה של העיר ובו הספרייה ובית הקולנוע הראשונים בעיר. המבנה תוכנן בהשראת הנוף של אילת והאקלים הייחודי, עם קירות עבים מאבן מקומית וגג פתוח למחצה המאפשרים מיזוג אוויר טבעי. לחנוכת הבניין הגיעו נציגי האיגודים המקצועיים בארה"ב, שתרמו חלק מהכסף להקמתו ולכן נקרא על שם ראש האיגוד פיליפ מוריי, שנפטר בשנת 1952.

 

מרכז מסחרי רכטר: המרכז שתוכנן על ידי האדריכל זאב רכטר, נחנך בשנת 1959 כמרכז המסחרי הראשון באילת. האלמנט הבולט בו הוא הגגות המקומרים שייצגו את רוח המקום והאקלים המדברי. בית המרקחת של יאיר מיכלין ומשרדי סופרגז היו העסקים הראשונים שנפתחו במרכז. בהמשך נבנה החלק הצפוני של המרכז ובו חנויות נוספות, משרדים ובנקים.

 

המוזיאון לאמנות חדישה ע"ש האמנים שנספו בשואה: המוזיאון הוקם בשנת 1958 ביוזמת מרים נוביץ, מייסדת  בית  לוחמי הגטאות, "כדי לאסוף את הדמעות של העם היהודי", באמצעות  איסוף יצירות אומנות שנעשו בשואה ועל השואה. במוזיאון נערכו תערוכות רבות להנצחת אמנות השואה ואמנות מודרנית. כיום משמש המבנה בית נוער וממוקם סמוך לגן פרדקין.

 

האמפיתיאטרון העירוני: הוקם בשנת  1949 בידי חיל ההנדסה והכיל תחילה כ-200 מושבים. האמפיתאטרון הפך למרכז החברתי-תרבותי, שחיילים אשר היו באזור ותושבי אילת נהרו אליו. באוקטובר 1950 הועלתה בו הצגת התיאטרון הראשונה - "בערבות הנגב" עם שחקני תיאטרון הבימה. באמפיתיאטרון התקיימו חגיגות יום העצמאות, טכסי הביכורים וכינוסים. לאחר הרחבתו לכדי 1,000 מושבים בשנות ה-60 של המאה ה-20 נערכו בו חגיגות אילת, פסטיבלי ים-סוף, קונצרטים של התזמורת הפילהרמונית ומופעי בידור. האתר הממוקם מאחורי מלון קלאב הוטל, נמצא לפני עבודות לשיקום והשמשה של המקום.

 

בית ויליאמס: ניצב בפתחו של נחל שלמה. הוקם בתקופת המנדט מאבני גרניט מקומיות, על ידי מיג'ור ליאונרד ויליאמס, גיאולוג בריטי שהתגורר בו ועסק שנים רבות בכרייה מסחרית של פצלת הסלע ובאריט לשימוש תעשיית הקרמיקה. ויליאמס נטש את המקום וברח לעקבה עוד בטרם הגיעו כוחות צה"ל למקום במבצע "עובדה" של צה"ל לכיבוש הנגב ואילת בשנת 1949. ויליאמס, שהיה קצין מודיעין בריטי, הוכר בממלכה הבריטית גם כמרגל שאסף נתונים במפרץ אילת ועקבה עבור האדמירליות הבריטית, הגוף האחראי לצי המלכותי באנגליה.

 

מרשש – תחנת משמר תורכית: תחנת המשטרה התורכית מרשרש הוקמה בשנת 1906 בצומת הדרכים של עולי הרגל המוסלמים ממצרים ומצפון בדרכם אל מכה ''דרב אל-חאג''', על ידי הקצין התורכי רושדי שקיבל את מינויו כמפקד של עקבה באישור הסולטאן התורכי. בהקמת התחנה סוכלה כוונת הבריטים, ששלטו אותה עת במצרים, להעתיק את גבולה המזרחי של מצרים מן הקו שעבר מסואץ לרפיח אל התוואי שבין מרשרש לרפיח. מאבקו של רושדי הביא לסימון הגבול בתוואי טאבה–רפיח, עובדה שאפשרה מאוחר יותר להקים את העיר אילת.


 

רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש