מס רכישה דירה שניה – על מה ולמה?

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 30/11/2021 09:31 ● ערב ערב 3044
כשלאדם יש נכס בבעלותו והוא רוכש דירה נוספת, לרוב הוא לא ייהנה מההקלות שקיימות על מדרגת מס ראשונה.
מס רכישה דירה שניה – על מה ולמה?
תגיות:

כשלאדם יש נכס בבעלותו והוא רוכש דירה נוספת, לרוב הוא לא ייהנה מההקלות שקיימות על מדרגת מס ראשונה. נוסף על כך, ישנם שינויים משמעותיים במדרגת המס הזו לעומת הראשונה, כשבשנת 2015 העלו את שיעור מס רכישה דירה שניה בכדי להכביד על שוק ההשקעות בדירות בארץ. מדוע שיעשו זאת? בכדי לגרום למשקיעים להפחית ביקושים וכך ליצור מצב שבשוק ישנן יותר דירות זמינות עבור מי שבאמת, אבל באמת זקוק להן!

 

האם יש אפשרות להפחית מס רכישה דירה שניה?

 

ישנם מקרים ספציפיים הקבועים בחוק המאפשרים לקבל הנחה מסוימת על מס רכישה דירה שניה או אף פטור מוחלט. לפני שנפרט, חשוב לציין שכל מקרה לגופו והפטור\הנחה יאושרו אך ורק על ידי המדינה לאחר תהליך בחינה ארוך:

  • משפרי דיור – אם התכנון הינו רכישה חדשה למטרת שדרוג המגורים הנוכחיים ומכירת הנכס הראשוני, קיים חלון של 18 חודשים בהם ניתן לבצע את המכירה לאחר רכישת הדירה החדשה. כשאין כוונה להחזיק בשני נכסים במקביל, אזי חלה הקפאה על תשלום המס.
  • עסקה ללא תמורה – קיבלתם נכס במתנה? מס הרכישה החל עליו יפחת לשליש מגובה המס הרגיל! יש לשים לב שהחוק מגדיר מי מספיק קרוב, כך שבמידה שתקבלו ממנו נכס לא תצטרכו לשלם על כך מיסוי מלא; בן זוג למשך שישה חודשים שקדמו לרכישה, צאצא, בן של צאצא, אחים והורים.
  • לקויות ונכויות – תקרת מדרגת המס בקטגוריה זו לא עולה על 0.5% משווי הנכס. על פי חוק מדובר באנשים שעל פי הגדרות הביטוח הלאומי נמצאים בדרגת אי כושר השתכרות לצמיתות בגובה של 75% ומעלה, נכות רפואית לצמיתות של 100%, הורים לילדים עיוורים, נכים ועוד.
  • עולים חדשים – גם עולים חדשים זכאיים לתקרת מס הנ"ל ברכישת דירה שניה, בתנאי שהרכישה בוצעה תוך שבע שנים מיום העלייה ארצה.
  • משפחות שכולות – מס רכישה על דירה שניה יופחת גם עבור מי שיקיריהם נהרגו בפעולות איבה או במערכה. חשוב לציין שישנם תנאים הקשורים במידת הקרבה לבן המשפחה.

 

תנאים נוספים שכדאי להכיר

 

מס רכישה על דירה שניה כאמור לא יינתן סתם כך. בחלק מהמקרים ישנה הנחה מוגבלת במספר פעמים בהן ניתן לממש את הזכאות, ושאלו לא כל הפרמטרים הקיימים. ישנם אף מקרים נוספים בהם ניתן לקבל פטור או הנחה משמעותית; העברת דירה אגב גירושין, דירת מעטפת מקבלן, הסכם חלוקת עיזבון ועוד.

 


חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש