וירוס הפפילומה האנושי (HPV) - האם זה מסוכן?

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 26/11/2021 17:14 ● ערב ערב 3044
וירוס הפפילומה האנושי (HPV) הוא הזיהום הנפוץ ביותר המועבר במגע מיני, או באמצעות מגע של עור בעור. הנתונים מצביעים על כך שרוב האנשים הפעילים מינית, יישאו את הנגיף בגופם, בשלב מסוים בחייהם. ל-HPV אין תסמינים, אלא אם מופיעות יבלות על איברי המין או אם מתפתחים סוגים מסוימים של סרטן, הנגרמים כתוצאה מהוירוס, לעיתים גם שנים רבות אחרי ההדבקה.
וירוס הפפילומה האנושי (HPV) - האם זה מסוכן?
תגיות:

 

מה זה HPV?

 

כאמור, קונדילומות שנגרמות מזנים מסוימים של הוירוס הם נגעים הגדלים כלפי חוץ, ועלולים להתפשט באזורים מסוימים בגוף, עם דגש על אזור איברי המין. לעיתים ההתפשטות יכולה להיות מהירה, ולכן חשוב לאבחן אותם בהקדם, כדי למנוע אי נוחות והמשך הדבקה עצמית או של אחרים. זנים אחרים של וירוס הפפילומה עלולים לגרום להתפתחות סוגים שונים של סרטן, כאשר סרטן צוואר הרחם הוא השכיח ביותר.

 

מהם הגורמים לפפילומה?

 

כל מי שפעיל מינית יכול להידבק ב-HPV, גם אם מדובר בשותף אחד בלבד. אפשר להידבק ב- HPV על ידי קיום יחסי מין עם שותף שנושא את הנגיף, גם אם אין לו תסמינים. ככלל, כל מגע של עור בעור באזור איברי המין, כולל מין אוראלי או שיתוף באביזרי מין, יכולים לגרום להדבקה אם אחד הפרטנרים נחשף לוירוס.

 

מהם הסיבוכים האפשריים?

 

כאמור, ברוב המקרים, HPV חולף מעצמו ואינו גורם לבעיות בריאותיות. ישנם מקרים בהם המחלה מסתבכת, וגורמת ליבלות באיברי המין, שנראות כמו בליטות או נגעים, ואף לסוגים שונים של סרטן, כולל סרטן צוואר הרחם, הפות, הפין או פי הטבעת.

 

האם ניתן למנוע פפילומה?

 

  • ביצוע בדיקת פאפ לאיתור סרטן צוואר הרחם או נגעים טרום סרטניים. הבדיקה מומלצת לכל אישה בגילי 25-65, אחת לשלוש שנים, אלא אם את נמצאת בקבוצת סיכון, ואז מומלץ להתייעץ עם הרופא או הרופאה שלך לגבי תדירות ביצוע הבדיקה, וגיל מינימלי או מקסימלי שכדאי לבצעה.
  •  חיסון נגד פפילומה, שיכול להגן מפני מחלות הנגרמות כתוצאה מהנגיף. על פי המלצות משרד הבריאות, כדאי לבנים ובנות להתחסן בגילי 9-26. במקרים מיוחדים ובהמלצת הרופא/ה המטפל/ת, ניתן לחסן גברים ונשים בגילי 27-45. החיסון ניתן ב2-3 מנות בתקופה של חצי שנה, ישירות לשריר הזרוע.

כיום החיסון הניתן הוא גרדסיל-9.

  • במידה ואתם פעילים מינית, חשוב לקיים יחסי מין מוגנים, ותמיד לשוחח עם הפרטנרים שלכם על ההיסטוריה המינית שלהם, וכמו-כן, להקפיד על בדיקות תקופתיות ובכללן, בדיקות למחלות מין (ניתן לבצע בקופות החולים).

 

איך מטפלים בקונדילומות?

 

ישנן כמה דרכים באמצעותן ניתן לטפל ביבלות, על ידי רופא או רופאה בלבד:

  • הסרה בלייזר.
  • כריתה באמצעות ניתוח.
  • קריותרפיה, או הקפאת הרקמה.
  • מחט חשמלית.
  • משחות/תרחיפים ייעודים.

בריאות שלמה.

את המאמר כתב ד"ר גיא גוטמן- רופא נשים בכיר בקופ"ח כללית.

 


חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש