מה הן הזכויות המגיעות לאישה שילדה בישראל?

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 2/11/2021 08:23 ● ערב ערב 3040
לידה היא אחד מאירועי החיים המרגשים ביותר, ובסופה מצטרף עוד חבר חדש למשפחה. עם זאת, הרחבת המשפחה טומנת בחובה גם הוצאות לא מועטות, החל מהכנסת החדר החדש לתינוק וכלה ברכישה של בגדים, חיתולים, מזון לתינוק ועוד. לכן, נשים רבות מקבלות סיוע בהוצאותיהן בזמן חשוב זה. אז מה הן זכויותיהן של נשים שילדו בישראל?
מה הן הזכויות המגיעות לאישה שילדה בישראל?
תגיות:

הזכות הראשונה שאתן מקבלות הוא כמובן נקודות הזכות שמעניק מס הכנסה לכל ילד, החל מהחודשים הראשונים לחייו ועד לגיל 6.

 

מענק לידה

 

הביטוח הלאומי מסייע אף הוא ליולדות באמצעות מענק ליולדת שנועד לכסות את ההוצאות הראשוניות שיש למשפחה כאשר התינוק החדש מצטרף אליה. הוא מוענק רק לתושבי ישראל או לאישה של תושב ישראל, בלי קשר למקום הלידה. כך, שגם אם הייתם מעבר לים אתם עדיין זכאים למענק הזה.

גובה המענק תלוי במיקומו של התינוק בסדר הילודה במשפחה. עבור הילד הראשון מתקבל מענק של 1,783, עבור הילד השני במשפחה מענק של 802 ועבור הילד השלישי מתקבל מענק של 535 ₪. חשוב לדעת שסדר הילודה נקבע לפי האם ולא לפי האב, לכן אם לאב היו ילדים מנישואין קודמים הם אינם נחשבים במניין זה.

בתקופת הקורונה ההוצאות למשפחות רבות היו גבוהות וההכנסות מועטות, לכן, הביטוח הלאומי קבע שנשים שיולדות בין החודשים יולי עד דצמבר 2021 יזכו למענק בשיעור גבוה יותר, במסגרתן יקבלו תשלום של  18 ימי זכאות נוספים לדמי הלידה. חשוב לציין גם כי כדי לזכות למענק דמי הלידה בתקופת הקורונה על האם להציג אישורים על כך שקיבלה דמי אבטלה לפני תאריך 30.6.21 בזמן ההיריון.

 

מענק אשפוז ליולדת

 

מעבר למענק הלידה עצמו, מדינת ישראל מפצה את היולדות גם על הוצאות אשפוז בבית־החולים בימי הלידה. מענק האשפוז ניתן לכל יולדת שזכאית לדמי לידה. חשוב לדעת כי כל יולדת ישראלית זכאית למענק אשפוז, גם אם הלידה התבצעה מעבר לים. התשלום מתבצע אוטומטית במקרים שבהם לבית­־החולים יש הסכם עם הביטוח הלאומי. אם לא קיים הסכם כזה ניתן להגיש לביטוח הלאומי תביעה לתשלום דמי אשפוז.

ומה עם השהות במלונית? מספר ימים לאחר הלידה חלק מהנשים עדיין זקוקות לזמן מה לנוח ולהתחיל את החיים החדשים עם התינוק לאחר שגופן נרפא. זמן המעבר למלונית משתנה בהתאם לסוג הלידה. אם מדובר בלידה רגילה אפשר לעבור למלונית לאחר 12-4 שעות, בלידה מכשירנית תוך 12 שעות ובניתוח קיסרי אלקטיבי (לא בשל אירוע חירום) ניתן לעבור למלונית תוך 24 שעות. הביטוח הלאומי מכסה את תשלום האשפוז בבית  החולים ואת התשלום על המלונית ניתן להשלים מביטוחים משלימים של קופות החולים.

 

ימי חופשה על חשבון ימי המחלה

 

הן היריון והן לידה הם ימים שנחשבים מבחינת הביטוח הלאומי כימי מחלה. גם בני הזוג יכולים לדרוש בחלק מהמקרים תשלום כדי להיות ולסייע לבת הזוג. לאחר הלידה, עובדים יכולים להעדר מהעבודה על חשבון ימי החופשה השנתית שלהם או שימים אלה יחשבו כחופשה ללא תשלום, ובתקופה זו כמובן אסור לפטרם. כך שאם אתם מרגישים שאתם זקוקים לזמן מה יחדיו לאחר הלידה תוכלו לבלות במלונית כמשפחה ללא דאגה.

 

מתי מגישים את התביעות השונות לדמי לידה ואשפוז?

 

את התביעה לדמי לידה אפשר להגיש גם ליפני מועד הלידה, כאשר החוק תוחם תשעה שבועות ממועד הלידה המשוער. את הבקשה לדמי אשפוז, לעומת זאת, מגישים לאחר הלידה ואפשר לחכות עם כך גם מספר חודשים לאחר הלידה.

 

יש צירים! מי משלם על האמבולנס?

 

"צ'ופר" אחרון שמעניק הביטוח הלאומי ליולדות הוא כיסוי מלא של האמבולנס המוביל אתכן לבית־החולים ללידה. כל יולדת שזכאית למענק לידה יכולה לפנות למגן דוד אדום שמקבל את התשלום ישירות מהביטוח הלאומי. גם נשים שילדו בבית ונזקקות לאחר מכן לאשפוז ומפונות באמבולנס עד 24 שעות מהרגע שילדו, ואושפזו למשך 12 שעולת לפחות, זכאיות למימון מלא של האמבולנס במסגרת זו.

לסיכום, חשוב להכיר את כל הזכויות שלכם שאת חלקם תקבלו באופן אוטומטי ואת מקצתם יש לדרוש מהביטוח הלאומי באמצעות הגשת תביעה באחד מהסניפים. חשוב לזכור כי הזכות הגדולה ביותר ממתינה לאחר הלידה, זמן בו תוכלו לחבק את הילד בזרועותיכם האוהבות.

 

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש