תשלומי מיסים בעת ביצוע עסקאות מקרקעין

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 8/10/2021 14:20 ● ערב ערב 3036
אזרחים שמבצעים עסקאות מקרקעין הן של רכישת דירה והן של מכירת דירה, אמורים ברוב המקרים לשלם מיסים למדינה ולרשות המקומית. העלות של המיסים היא די גבוהה ולכן מלכתחילה חשוב מאד שהמוכרים או הקונים ידעו מהן העלויות שיהיה עליהם לשלם בהמשך התהליך
תשלומי מיסים בעת ביצוע עסקאות מקרקעין
תגיות:

עסקאות מקרקעין  

 

אזרחים שמבצעים עסקאות מקרקעין הן של רכישת דירה והן של מכירת דירה, אמורים ברוב המקרים לשלם מיסים למדינה ולרשות המקומית. העלות של המיסים היא די גבוהה ולכן מלכתחילה חשוב מאד שהמוכרים או הקונים ידעו מהן העלויות שיהיה עליהם לשלם בהמשך התהליך. מי שרוכש דירה שהיא דירתו הראשונה פטור מתשלום מס רכישה, אך לעומת זאת מי שקונה דירה במסגרת שיפור הדיור שלו כך שזו כבר הדירה השנייה בחייו או אף למעלה מזה, יהיה עליו לשלם מס רכישה לקופת המדינה. מס רכישה מחושב על פי מדרגות מס שמתעדכנות מעת לעת על ידי משרד האוצר. עד סכום של 1,747,865 ₪ לא חל תשלום מס אך מנקודה זו יהיה על הרוכש לשלם מס שמתחיל מאחוזים נמוכים ונע בין 10-3.5 אחוזים וזאת בהתאם לערכה הכספי של הדירה. ברכישה של דירה להשקעה, ישלם המשקיע % 5 במקום % 8 ששולם עד לא מכבר.

כאשר מוכרים דירה, יש לשלם מס שבח למדינה בהתאם למדרגות שנקבעו. בהתאם למחיר המכירה ישולם המס שערכו נע בדרך כלל בין אלפי שקלים לעשרות אלפי שקלים. מי שמוכר דירה שקיבל אותה בירושה ולכן לא שילם בפועל את ערכה הכספי, מקבל פטור מתשלום מס שבח. כמו כן יש לשלם היטל השבחה לרשות המקומית. גם מס זה הוא די גבוה ובמכירה של בית ממוצע מדובר בכמה עשרות אלפי שקלים וזאת בהתאם להיקף ההשבחה שבוצע בה.

 

אומדן תשלומים עבור עסקאות מקרקעין

 

כאשר מבצעים עסקאות מקרקעין, הן אם מוכרים דירה והן אם קונים דירה מקבלים מראש משמאי המקרקעין את התחשיב של עלויות המיסים. מדובר באומדן וברוב המקרים הוא תואם את העלות הסופית שמשלמים האזרחים הן לרשות המיסים והן לרשות העירונית על פי התחשיבים שלהם.

 

מס שבח מקרקעין

 

תשלום מס שבח מקרקעין מחושב על פי הסכום ששילם בעל הנכס כאשר קנה את הבית בהשוואה לסכום הכספי שאותו הוא יקבל בעת המכירה כעת. אם מדובר בשנים רבות ושווי הנכס עלה באופן משמעותי סכום המס יהיה מהותי. לאורך השנים השווי של הבתים בישראל עלה באופן משמעותי והדבר מקבל ביטוי בהפרשים הגבוהים בין המחירים ובעלות הגבוהה של המיסוי שמשלמים המוכרים.

לאחר חישוב מס שבח של עסקאות מקרקעין על פי המדרגות, מקזזים מתחשיב זה את העלויות ששילם בעל הנכס עבור השבחת הנכס כמו לדוגמה רכישה של חומרי בניין, רכישת ציוד, תשלומים לקבלן השיפוצים וכו'.

 

תשלום היטל השבחה

 

הרשות המקומית גובה לאחר עסקאות מקרקעין היטל השבחה וזאת לאור השבחת הנכס שבוצעה לאורך שנים. לא אחת מדובר בהרחבה של הבית שבוצעה לאחר קבלת היתרים, הוספת חדרים, מרפסת וכו'. הרשות המקומית מבצעת תחשיב של ההשבחה ובהתאם לכך ישלם מוכר הנכס את ההיטל הנדרש.


חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש