מהן עבירות צווארון לבן?

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 28/7/2021 16:33 ● ערב ערב 3027
'עבירות צווארון לבן' זהו מושג שכולנו מכירים מתחום המשפט, אך רובנו אולי לא באמת יודעים מה המשמעות, כלומר אילו עבירות מוגדרות כעבירות צווארון לבן, ומה המאפיינים הייחודיים להן לעומת סוגים שונים של עבירות. כאשר אנו מדמיינים עבריינים יש לנו מיד איזו תמונה בראש של אנשים מסוקסים וקשי יום שנמצאים בשולי החברה ונוקטים בדרכים אלימות.
מהן עבירות צווארון לבן?
תגיות:

אולם עבירות אלו הן עבירות מסוג אחר, הן לא מערבות אלימות ברוב המקרים, אלא שמדובר בעבירות כלכליות שמתרחשות במקום העבודה והאנשים שמבצעים אותן שייכים למעמד הבינוני – גבוה בחברה לרוב. שמעתם על סיפורים על עובדים שמעלו בכספים או גנבו כספים מלקוחות? אלו הם האנשים שיחשבו כעברייני צווארון לבן: אנשים שמגיעים ממעמד חברתי גבוה ושהעבירה שביצעו נעשתה במסגרת עבודתם.

 

מהם הסוגים ?

 

יש לציין שכיום ההתייחסות לעבירות צווארון לבן מעט שונה, ומעמדו של העבריין אינו בהכרח רלוונטי, אלא טיבה של העבירה. ישנם סוגים שונים של עבירות צווארון לבן ביניהן: הלבנת הון, עבירות מס, עבירות מרמה והפרת אמונים, עבירות קבלת דבר במרמה, עבירות זיוף מסמכים, עבירות שוחד, עבירות רישום כוזב במסמכי תאגיד ועוד.

מה שמשותף לכלל העבירות הנ"ל הוא המהות שלהן, כלומר שהעבריין לכאורה לקח כספים, רכוש או טובות הנאה בדרכי מרמה, זיוף או הונאה ותוך כדי כך הפר את האמון שניתן בו.

 

מה גורם לאנשים לבצע עבירות צווארון לבן?

 

לאורך השנים נערכו מחקרים רבים בנושא כדי להבין מה גורם לאנשים ממעמד סוציו אקונומי בינוני וגבוה לבצע עבירות כלכליות. המחקרים מצביעים על מגוון סיבות אפשריות כמו למשל תאוות בצע, נורמות התנהגות פסולות שמקורן בארגון עצמו ובהתנהלותו, אהבת הסיכון הכרוך, חיפוש אחר ריגושים, אידיאולוגיה, נקמנות, רצון לשמר את המעמד ועוד.

כמובן שלא באמת ניתן לדעת מה הנסיבות ומה עבר לאותם אנשים בראש שהוביל אותם לבצע את המעשים הנ"ל. אולם במידה והם בוצעו או שקים חשד לכך, מומלץ לקבל ייעוץ משפטי.

 

מה העונש הצפוי לאדם שביצע עבירה כזו?

 

העונש שיוטל על אדם שמבצע עבירת צווארון לבן תלוי לא פעם בחומרת העבירה ובגובהו של סכום הכספי. ברוב המקרים אדם שהורשע, צפוי לקבל עונש מאסר, לצד קנס כספי.

בשנים האחרונות ההתייחסות לעבירות אלו הרבה יותר מחמירה, בעיקר במידה והתקיימה מעילה באמון הציבור, כלומר כשהעבירה בוצעה על ידי עובדי ציבור שמעלו בתפקידם. מעבר לכך, כאשר מדובר בדמות ציבורית מוכרת, רף הענישה הרבה יותר מרתיע לא פעם, למען יראו וייראו.

 

מתי מומלץ לפנות לעורך דין?

 

במידה והוזמנתם לחקירה משטרתית, מומלץ לפנות לעורך דין מיסים מקצועי ומומחה בתחומו ויפה שעה אחת קודם. עורך דין עבירות צווארון לבן מקצועי יגלה בקיאות רבה בחוק ובפסיקה ובכוחו לספק ייעוץ משפטי מקצועי כבר משלבי החקירה הראשוניים.

תיקי צווארון לבן עשויים להיות מאוד מורכבים ולכן קיימת חשיבות רבה לייצוג של עורך דין אשר יכול להטות את הכף, לבחון את מכלול הראיות ולשנות את מצבם של החשודים/נאשמים. יש לציין שרבם מעברייני הצווארון הלבן אינם בקיאים בהליך הפלילי על השלכותיו, במיוחד כאשר זו להם המעידה הראשונה. לכן ליווי של עורך דין מיסים הוא לא פחות מהכרחי, בכוחו להציל את שמם הטוב במקרים מסוימים ואף להוביל לסגירת התיק, לניקוי החשד ולמזעור נזקים כאלו ואחרים.


חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש