הנפגע השני – לרפא את המרפא

מאת: רותם נועם ● 9/7/2021 09:25 ● ערב ערב 3025
שחקן נושא על גבו שחקנית – באופן זה תרגמו שחקני סדנת הפלייבק של תאטרון אלעד את העול שנושא איש צוות במקרה של טעות או כמעט טעות טיפולית. אותו איש צוות הוא הנפגע השני
הנפגע השני – לרפא את המרפא
בתמונה – שחקני תאטרון אלעד בפלייבק למצבים של הנפגע השני שהעלו משתתפי ההכשרה בבית החולים ’יוספטל’
תגיות:

בארץ ובעולם, המוקד של הרפואה בכלל ושל ניהול סיכונים בפרט הוא המטופל: צרכיו הגופניים והנפשיים, החשיבות של יצירת תקשורת חיובית ויחסי אמון עמו, הצורך בשקיפות כלפיו, שמירת הרצף הטיפולי, מתן מידע למטופל ולמשפחתו וקבלת הסכמתו (או סירובו) לטיפול.
רק לעיתים רחוקות אנו מתמקדים במטפל: ברגשותיו, בצרכיו במצוקותיו ובהשפעה שיש לאירועים חריגים עליו.


מי הוא הנפגע השני ? 


הנפגע השני מוגדר כאיש צוות רפואי, שהיה מעורב באירוע חריג או בטעות רפואית ומתקשה להתמודד עם רגשותיו בעקבות זאת, לעיתים עד כדי טראומה .
המטפלים עלולים לעבור חוויה של "נפגע שני " לפחות פעם אחת בקריירה המקצועית שלהם. מעורבות של צוותים רפואיים באירוע חריג או בטעות עלולה להשפיע על המטופל, המשפחה והמטפלים.
ההשפעות לטווח הקצר של הטראומה על איש הצוות הרפואי כוללות תחושת שיתוק, חרדה, חוסר שינה, צער, ניתוק והתקהות רגשית, אובדן אמון, חוסר ריכוז וזיכרון מעורפל.
ההשפעות לטווח הבינוני והארוך כוללות בושה, תחושת אשמה, כעס, ספקנות עצמית לגבי יכולות, לגבי ידע  ולגבי הייעוד המקצועי, פלאשבקים של האירוע, רגזנות, דיכאון, שינוי התנהגותי ושימוש בסמים או באלכוהול. יש אף המדווחים  שהקורבן השני חווה תסמונת פוסט-טראומטית.
 הסיוע לנפגע השני מתמקד במספר נושאים: הצורך של הנפגע לדבר עם מישהו, הצורך לקבל אישור/תיקוף להחלטות שנעשו במהלך הטיפול, הצורך באישור מחדש על כשירותו המקצועית, הצורך בשיקום הערך העצמי והצורך בהפגת תחושת הבדידות המקצועית.
אי היענות לצרכים אלה עלולה להשאיר בנפגע השני צלקת רגשית מתמשכת, והוא עלול לא להחלים מהפגיעה הרגשית חודשים ואף שנים ולעיתים אף להחליט על פרישה מוקדמת מהמקצוע.
 קיימת חשיבות בהכרת התופעה של הקורבן השני בהיקפה ובהשפעתה. חשוב להציף אותה ולעורר מודעות. כמדיניות, הנהלת בית החולים ’יוספטל’ והמרחב מאפשרת אווירה המקדמת פתיחות ומאפשרת שיח ליגיטימי בנושא.
השירות הסוציאלי בבית החולים לקח על עצמו כפרויקט להטמיע את הנושא של הנפגע השני בקרב הצוותים הרפואיים, ובמסגרת זו, התקיימו מספר מפגשי הטמעה בקרב צוותי רפואה והסיעוד במרחב. 
לאחרונה, החלו לקיים בבית החולים ’יוספטל’ מקבוצת ’כללית’ הכשרות בנושא הנפגע השני במסגרתן מספרים המשתתפים על אירועים שהשפיעו עליהם, ושחקני תאטרון אלעד ממחיזים בפלייבק את האירוע בדרך המעוררת תגובות בכי וצחוק משחררות. 
בהכשרות, משתתפים אנשי צוות רפואי (רופאים ואחיות, כולל מנהלי המחלקות ומנהלות הסיעוד של מחלקות בית החולים ומרפאות הקהילה).


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש