חומצה פולית - מהי ומי צריך להשתמש בה?

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 28/6/2021 12:26 ● ערב ערב 3023
בצעתם בדיקת דם וגיליתם מחסור בחומצה פולית? הרופא המליץ לכן לקחת תוספת של חומצה פולית בתקופת ההיריון? חומצה פולית ממלאת תפקיד חשוב בגוף בעיקר בתקופת ההיריון
חומצה פולית - מהי ומי צריך להשתמש בה?
תגיות:

חומצה פולית נחקרה בהקשרים רבים במרוצת השנים, כולל הפחתת מצבים של דיכאון, ירידה בזיכרון, שבץ מוחי ואפילו כחלק מטיפול בדלקת מפרקים שגרונית.
חומצה פולית עוזרת לגוף לייצר כדוריות דם חדשות הנושאות חמצן לאזורים שונים לגוף ובהיעדר של חומצה פולית, עשוי להתפתח מצב של אנמיה.
כמו כן, חומצה פולית מסייעת בהפחתת תופעות לוואי של תרופה המשמשת לטיפול בדלקת מפרקים וקרוהן.

 

מהי החשיבות של חומצה פולית בהיריון?


בתקופת טרום הריון וההיריון החומצה נעשית אפילו חשובה יותר ונשים רבות נוטלות את התוסף בשל מחקרים שהצביעו על כך, שהיא יכולה לסייע בצמצום הסיכון למומים בעוברים כמו אי סדרים בצינור העצבי וכן הפחתת הסיכון ללידה מוקדמת, אי סדרים בלב וחך שסוע. מחקרים שונים מצביעים על כך שנטילת חומצה פולית לפני ובמלך חודשי ההיריון המוקדמים יכולים להפחית את הסיכון לאוטיזם.


כיצד ניתן לצרוך חומצה פולית?


מדובר אומנם ברכיב שלרוב מופיע בירקות בעיקר תרד, ברוקולי חסה וכן בפירות כמו מלון ובננה וכן בשעועית ובסוגים שונים של בשרים. כמו כן, ישנם מוצרי מזון להם מוסיפים חומצה פולית למניעת מחסור בחומצה זו כשמדובר למעשה בסוג של ויטמין B מעשה ידי אדם.
עם זאת, במקרים שונים על מנת להגיע לרמות הנדרשות של חומצה פולית יתכן שיהיה צורך ליטול תוסף חומצה למניעה וטיפול במחסור בחומצה.
המינון קשור בתוצאות בדיקת דם או השלב בחיים. לרוב ההמלצה של נשים שמעוניינות להיכנס להריון ליטול 400 מיקרוגרם של חומצה פולית מדי יום וגם ב-3 חודשי ההיריון הראשונים.
אגב, משרד הבריאות ממליץ על נטילת חומצה פולית במינון זה לכל אישה בגיל הפריון למקרה של הריון לא מתוכנן.
במקרים מסוימים של בעיות שונות או היסטוריה משפחתית המצביעה על אי סדרים בצינור העצבי, יתכן שהמינון יעלה והמינון תלוי במצב הבריאותי ובגיל וכן במחסור תזונתי או לדוגמא במצב של הריון בסיכון בו הרופאים אולי יעלו את המינון, תלוי אם האם לעתיד בקבוצת סיכון כמו סובלת מעודף משקל, מצב של אנמיה, סובלת ממחלות רקע שיכולות לעכב את ספיגת חומצה פולית.

 

מה חשוב לדעת בנוגע לנטילת חומצה פולית?


חשוב מאוד להתייעץ עם הרופא על מנת להבין אם ליטול חומצה פולית ובאיזה מינון על אחת כמה וכמה אם סובלים ממחלות רקע כמו סוכרת סוג 2, אפילפסיה, מחלת מעי דלקתית, צליאק או טיפולים שונים כמו דיאליזה.
יש לשים לב לתופעות לוואי פוטנציאליות בעקבות נטילת חומצה פולית כמו פריחה בעור, עקצוץ, אדמומיות, קשיי נשימה, בחילות, אובדן תיאבון ונפיחות בבטן או טעם מר בפה.  
חומצה פולית מגיעה בקפסולות לבליעה ולעיתים היא משולבת גם בפורמולה לטיפול במחסור בברזל או במולטי ויטמין הכולל קומפלקס ויטמינים ומינרלים, למשל, לתקופת ההיריון.
לרוב הנטילה היא של קפסולה אחת ביום וחשוב לא לעבור את המינון כדי לא לסבול מעודף חומצה שגם הוא לא מצב תקין או מומלץ וניתן לבצע מעקב אחר הרמות בגוף של החומצה באמצעות בדיקת דם תקופתית.
מומלץ לבחור חומצה פולית של חברה מוכרת ששמה דגש על איכות החומרים, לבחון מה מכילה כל טבלית ומהן ההמלצות בנוגע לנטילת חומצה פולית למשל, על קיבה ריקה או עם אוכל. שימו לב שיש להימנע מנטילת החומצה עם חומרים או מאכלים סותרי חומצה. 
 


חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש