תפר התפשטות - חובה בכל בניה

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 21/6/2021 09:13 ● ערב ערב 3022
תפרי התפשטות הם מושג השייך לתחום הבניה בבטון. מטרתם היא למנוע התפשטות של סדקים הנוצרים בבטון ונזקים עתידיים שעלולים להיווצר כתוצאה מכך. בין אם מדובר בסלילה של רצפת בטון או בניית בניין, יש לדאוג תמיד בכל בניה ליצירתם של תפרים אלו.
תפר התפשטות - חובה בכל בניה
תגיות:

 

נזקי הבניה וחשיבותם של תפרי התפשטות

 

אותם סדקים שהוזכרו בפסקה הקודמת אינם ניתנים לגמרי למניעה. מדובר בנזק שניתן לומר שהוא די טבעי ומתרחש עקב תהליכים שונים שעוברים עם הזמן על הבטון כגון שינויים של הטמפרטורה, תזוזות של הקרקע, התפשטות והתכווצות תרמית של חומרי הבניה, התקשות של הבטון שמתרחשת לאחר היציקה ועוד. אז אמנם את הסדקים עצמם לא ממש ניתן למנוע, אך בהחלט אפשר להציל את המבנה מפיצוצים ונזקים קונסטרוקטיביים אפשריים על ידי מניעה של התפשטות הסדקים וזה למעשה תפקידים של תפרי התפשטות. התפרים גורמים לכך שכל הסדקים ייווצרו במקום אחד ממוקד, המקום בו נמצאים התפרים, ולא יהיו מפוזרים בצורה ספונטנית בכל מיני מקומות בבטון.

במילים אחרות, תפר התפשטות הם מרווחים מתוכננים הנעשים באופן יזום בין שני אלמנטים במבנה. הם מיועדים לבצע איזושהי הפרדה בין חלקי המבנה ולאפשר תנועות התכווצות והתפשטות חופשיות ביניהם.

 

אטימה של התפרים

 

תפרי התפשטות אמנם הכרחיים לבניה, אך כשלעצמם אינם מספיקים. לאחר ביצוע התפרים יש לדאוג גם לאיטום יעיל שלהם על מנת למנוע מנוזלים כגון מי גשמים וחומרים אחרים לחדור אליהם ולגרום להרס של המבנה. האיטום נעשה באמצעות חומרים גמישים בעלי יכולת התפשטות והתכווצות המותאמים לתזוזות של המבנה. קיימים בשוק מספר חומרי איטום כאשר החומר איתו בוחרים לאטום תלוי ברוחב התפר ובאופן תזוזת המבנה. כאשר התפרים נמצא בקירות אנכיים, ניתן להסתפק בחומר איטום גמיש המוחדר לעומק התפר ומכונה 'מסטיק'. לעומת זאת, אם התפרים הם אופקיים, יש להוסיף מעל חומר האיטום הראשוני כיסוי.

התפרים נמצאים לרוב בתזוזה מתמדת ומסיבה זו יש לבצע הכנה קפדנית בכל מה שקשור לחומרי האיטום על מנת שהתפרים יוכלו לעמוד בכל התזוזות ולשמור על עמידותם וגמישותם לאורך זמן. אם האיטום לא יהיה מקצועי, יגבר הסיכון לנזילות ולחדירת כמויות גדולות של מים אל תוך המבנה.

קיימים מספר סוגים של חומרי איטום, ביניהם ניתן למצוא יריעות ביטומניות, כיסויים עליונים מפח, רצועות PVC, וחומרים פוליאוריתניים גמישים .לכל חומר יש את התכונות הייעודיות לו בכל מה שנוגע לאלסטיות וליכולת העמידות שלו בפני חומרים כימיים שונים.


חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש