האם כתב אישום בגין עבירות סמים ככל הנראה יסתיים בעונש מאסר?

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 8/1/2021 03:44 ● ערב ערב 2998
עבירות סמים בישראל נחשבות לעבירת פליליות שכיחות יחסית, אולם האם הגשת כתב אישום והעמדה לדין פלילי בגין עבירות סמים, יובילו בהכרח לעונש במאסר?
האם כתב אישום בגין עבירות סמים ככל הנראה יסתיים בעונש מאסר?
תגיות:

 

הדין הישראלי בעבירות סמים

 

בכל הנוגע לעבירות סמים, הדין הישראלי מבחין בין עבירות סמים לצריכה עצמית ובין עבירות סמים שלא לצריכה עצמית.

הבחנה זו באה לידי ביטוי בהבדל בין חומרת הענישה הצמודה לכל אחת מן העבירות. בעוד שהחוק קובע רף ענישה מקסימאלי של עד 3 שנות מאסר בעבירות סמים לצריכה עצמית. במקרים של עבירות סמים בהיקף מסחרי, רף הענישה חמור בהרבה, וקובע עונש של עד 20 שנות מאסר.

דוגמאות לעבירות סמים חמורות אשר החוק בגינן קובע עונש של עד 20 שנות מאסר:

  1. ייצור, הכנה או הפקה של סמים.
  2. החזקת סמים במשקל העולה על הנקוב בחוק.
  3. תיווך והובלה של סמים.
  4. ייצוא, ייבוא, סחר והספקה (גם ללא תמורה) של סמים. 

כמו כן יצוין, כי בדין הישראלי אין הבחנה בין סוגי הסמים והדבר לא ישפיע על חומרת הענישה. הן לגבי עבירות סמים חמורות כאמור, והן לגבי עבירות סמים לצריכה עצמית. למעט עבירת סמים של שימוש עצמי בקנביס, אשר בעניין זה נקבע לאחרונה, מתן קנס מנהלי חלף העמדה לדין, ובלבד שמדובר בעבירה ראשונה.

 

דרכי טיפול וענישה בעבירות סמים

 

כאמור, עבירות סמים הן עבירות פליליות שכיחות יחסית וכתוצאה מכך מוגשים מדי שנה כתבי אישום רבים בגין עבירות אלה. עם זאת, אין זה אומר כי כל הליך פלילי בגין עבירות סמים יוביל בהכרח להרשעה פלילית או לעונש מאסר.  לדוגמה, במקרה של עבירות סמים לצריכה עצמית רשאי בית המשפט, בתנאים מסוימים, לקבוע אשמה ללא הרשעה. ולהעניק בכך הזדמנות אמיתית להתחיל מחדש מבלי שהדבר יהווה הרשעה פלילית על השלכותיה השונות בעתיד. 

זאת מאחר ששימוש בסמים עשויי להפוך למדרון חלקלק אצל רבים, ולהוביל בהמשך להתמכרות קשה והרסנית, גם לכאלו שאינם בעלי פרופיל עברייני "קלאסי". לפיכך, בעבירות סמים לצריכה עצמית, תיושם לרוב מדיניות של ענשיה טיפולית, המתעדפת תכנית גמילה מסמים על פני השטת עונש מאסר בפועל.  לעומת זאת, ונוכח ההבדל התהומי בחומרת רף הענישה בין סוגי עבירות הסמים כאמור, בעבירות סמים חמורות ומתוך שיקולים שבהגנה על שלום הציבור, תונהג לרוב מדיניות של ענישה הרתעתית הכוללת בדרך כלל גם הטלת עונש מאסר בפועל

 

שיקולי שיקום – סטייה לקולא מרף הענישה בעבירות סמים

 

לאחר הכרעת הדין ובטרם יגזור בית המשפט את דינו של מי שהורשע בפניו בגין עבירות סמים, רשאי בית המשפט לחרוג מרף הענישה לקולא, אם מצא כי הנאשם השתקם או בעל סיכוי שישתקם.

על כן, אם בית המשפט הרשיע נאשם בעבירת סמים, רשאי הוא לדרוש לפני גזר הדין והטלת העונש. תסקיר מבחן לגבי עברו, מצבו המשפחתי, הכלכלי והבריאותי והנסיבות שהביאו את הנאשם לידי עבירות סמים.

לצד תסקיר המבחן, הליך שיקום מוצלח של הנאשם, עשוי להוביל להקלה משמעותית בעונשו. הליך השיקום מאפשר לנאשם במקביל להליך הפלילי,  להוכיח לבית המשפט כי התנקה מסמים והתנתק מגורמים עבריינים וכי הלכה למעשה הוא אינו מהווה סכנה לשלום הציבור.  לפיכך, המלצה חיובית של שירותי המבחן לצד התרשמות בית המשפט מהליך השיקום והבעת חרטה מצד הנאשם, עשויים לבסוף להוביל את בית המשפט למסקנה כי יש להימנע מלהטיל על הנאשם עונש מאסר בפועל

לסיכום, כאמור רף הענישה בעבירות סמים תלוי בשאלה אם מדובר בעבירת סמים לצריכה עצמית או לאו. כמו כן, מדיניות הטיפול והענישה בעבירות סמים שונה בהשוואה לעבירות פליליות אחרות. ובנוסף הליכי שיקום מוצלחים עשויים להוביל לסיום ההליך ללא עונש מאסר.


חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש