שיקום פיזיותרפיה לפני ואחרי ניתוח ברך

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 6/11/2020 14:35 ● ערב ערב 2989
טיפול פיזיותרפיה לפני ואחרי ניתוח בברך חיוני לשיקום יכולת התנועה ולהגדלת טווח התנועה של הברך ושל הרגל כולה. השיקום מאתגר ומלווה בכאבים ובאי נוחות. עם זאת, ההתמדה לאורך זמן, בליווי פיזיותרפיסטים מומחים, משתלמת ומביאה במקרים רבים לשיקום מלא ולשיפור משמעותי באיכות החיים.
שיקום פיזיותרפיה לפני ואחרי ניתוח ברך
תגיות:

מפרק הברך מחבר בין שתי עצמות הרגל – עצם השוק ועצם הירך. זהו המפרק הגדול והמורכב ביותר, והוא כולל שרירים וגידים, נוזל, סחוסים (מיניסקוס), רצועות צולבות (קדמית ואחורית) ואת פיקת הברך. הברך עלולה להיפגע כתוצאה מפציעה, שחיקת הסחוס ומצבים רפואיים נוספים. כשניתן להימנע מניתוח, ישנם מגוון טיפולים ותרופות שיכולים לסייע להחלמה, כולל טיפולי פיזיותרפיה. עם זאת, לעיתים אין מנוס מניתוח.

ניתוחים בברך כוללים החלפה חלקית או מלאה של מפרק הברך או ניתוח ארתרוסקופיה, שהוא ניתוח זעיר-פולשני באזור הברך. בניתוחי ברך העבודה האמיתית מתחילה רק לאחר הניתוח, שכן יש משמעות לפעולות השיקום לאחר הניתוח, באמצעות פיזיותרפיה.     

 

שיקום פיזיותרפיה לאחר ניתוח ברך

 

הפיזיותרפיה היא תחום פרא-רפואי שמטרתו לשפר את יכולת התפקוד המוטורי ולשקם יכולות מוטוריות שנפגעו או אבדו בעקבות טראומה, ניתוח או מחלה. הצלחתו של ניתוח ברך תלויה, במידה רבה, בתוצאות לטווח ארוך - שיקום יכולת התנועה, הגדלת טווח התנועה, הפחתת כאבים ונפיחויות, מניעת דלקות ועוד. לשם כך, חשוב להתחיל בטיפולים פיזיותרפיים מיד לאחר הניתוח ולהתמיד בהם במשך מספר שבועות לפחות, למרות הכאב ואי הנוחות הכרוכים בטיפולים אלו. 

הפיזיותרפיה מתחילה בדרך כלל עוד ביום הניתוח, עם למידה ותרגול של השמירה על שיווי משקל בעמידה ובהליכה בעזרת הליכון, וביצוע תנועות מבוקרות של הקרסול, הברך והירך. חשוב שפעולות אלו ייעשו בליווי של פיזיותרפיסטים מקצועיים, שכן התהליך צריך להתבצע תוך התאמה אישית ומדויקת למצבו של המטופל, גילו, סוג הניתוח שעבר, מידת הכושר שלו לפני הניתוח ועוד. מאמץ יתר בשלב זה עלול לפגוע בתהליך ובהשגת התוצאות הרצויות.   

לאחר כשבועיים ניתן להעלות בהדרגה את האינטנסיביות של הטיפולים להגדלת טווח התנועה ולחיזוק השרירים. בשלב זה מתרגלים יישור וכיפוף מלאים של הברך, עבודה על שיווי המשקל ומעבר הדרגתי לעמידה והליכה בעזרת הליכון או מקל הליכה ואחר כך ללא כל אביזרי עזר, חיזוק השרירים ויכולת תנועת הברך על ידי אופני כושר, ירידה ועלייה במדרגות ועוד. קצב ההתקדמות של הטיפול ומידת האינטנסיביות מונחים על ידי מומחי הפיזיותרפיה בהתאם ליכולתו ומצבו של כל מטופל באופן אישי.

 

פיזיותרפיה לפני ניתוח ברך

 

ביצוע פיזיותרפיה כהכנה לניתוח ברך יכולה להקל על תהליך השיקום לאחר הניתוח ולשפר את התוצאות של השיקום. ככל שהשרירים באזור הברך וברגל כולה יהיו חזקים יותר לפני הניתוח, כך יגדלו סיכויי ההצלחה של הניתוח ושל השיקום הפיזיותרפי, וכן יתקצר משך הזמן שיידרש לשיקום. עם זאת, לעיתים תהיה זו משימה קשה במיוחד, שכן הסיבה לביצוע הניתוח בברך מלווה מלכתחילה בכאבים באזור, במגבלה בתנועה ובהיחלשות השרירים. 

 

לסיכום, ניתוח בברך שונה מניתוחים אחרים במובן זה שלמטופל יש יכולת עצומה להשפיע על תוצאות הניתוח, על ידי ביצוע פיזיותרפיה לפני ואחרי הניתוח עצמו. הפיזיותרפיה מתחילה ממש בסמוך לסיום הניתוח, עם פעולות עדינות, וככל שהזמן עובר עולה מידת המאמץ תוך בקרה של מומחי הפיזיותרפיה המלווים את התהליך ותוך התאמה אישית למצבו של המטופל.   

 


חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש