שכחו אותנו בבית

מאת: או-מד מדיקל ● ● ערב ערב 2064
לאחר שנות דור, נפתח סוף סוף מוזיאון באילת . אך מתברר, כי חלק ממייסדי העיר מרגישים מקופחים . השבוע, אומר נתן דוד: ''חבל לי ששכחו להזכיר אותנו'' . אוצר המוזיאון בתגובה: ''נושא המייסדים במוזיאון עדיין בעבודה''
שכחו אותנו בבית
תגיות:

נתן דוד, בן 76, ממייסדי העיר אילת, שמח על פתיחת המוזיאון באילת, אך לצד השמחה יש גם מפח נפש. לטענתו, יוזמי ומקימי המוזיאון שכחו את מייסדי העיר בחוץ.

'מחוץ לתחום'

נתן, יליד רומניה, שעלה לארץ בגיל 16, יתום מהוריו, התגורר בקיבוץ מעלה החמישה. הוא שירת פעמיים שירות מלא בצה"ל: בתחילה - בפלמ"ח ביחידתו של יצחק רבין, ואז במחזור הראשון של הנח"ל. לאילת הגיע ב- 1952, חדור מוטיבציה ומוקסם מהעיר הדרומית. מהי התרשמותך מהמוזיאון? "התרשמתי מהמוצגים, הם חודרים לנשמה. עבורי זה יותר ממוזיאון, זה סיפור חיים- מאחורי כל תמונה שתלויה יש סיפור ענק. מי שחי כאן כמוני שנים כה רבות מתרגש עמוקות. אך לצערי, האחראים על תוכן המוזיאון הוציאו את מייסדי העיר אל 'מחוץ לתחום', אפילו לא אזכור שמותינו או ההיסטוריה המשותפת של העיר ושלנו. ישנה התעלמות מוחלטת מחיל ההנדסה שהיה משמעותי מאוד בשנותיה הראשונות של העיר".

"הסברים שטחיים"

את הנכנסים למוזיאון אילת החדש מקבל משב רוח רענן, שילוב מרתק בין תמונות שחור-לבן ומיצגים נוסטלגיים, לבין שיאי הטכנולוגיה נוסח שנות ה- 2000. יהיה מי שיאמר כי המוזיאון מרתק ומייצג בהחלט את העיר ועברה, ויהיה מי שיאמר כי חסרים בו פרטים מהותיים. המוזיאון משקף לדעתך את העיר, על ההיסטוריה שלה, על ההתפתחות שעברה? "ההסברים במוזיאון שטחיים לטעמי, הם לא מתארים לעומק אלא מציינים את הפרטים היבשים בקצרה. אין ייצוג של מוסדות ומפעלים ראשונים, כדוגמת חברת החשמל שהייתה ידועה בכל הארץ בעבודתה המצוינת. כשצילמו את מלון 'הילטון' של היום, למשל, לא צירפו לידו תמונה של מלון מלכת שבא בגלגולו הקודם לפני השריפה". מה היית רוצה לראות במוזיאון שאין בו היום? "המוזיאון של העיר אילת צריך להיות שונה ממוזיאון ממוצע. הוא צריך להיות אטרקטיבי יותר. הייתי רוצה לראות את האוטובוס המשוחזר- בחוץ, תחת פרגולה. הייתי רוצה לראות את שמות האנשים שנרצחו במעלה עקרבים. לדעתי צריך להקדיש מקום גם לחיל ההנדסה, לשחזר את ארבעת האוהלים השחורים. את חדר האוכל, את אשנב החלוקה של מזון לפועלים". עוד מספר דוד, שבקרב חבריו המייסדים שעוד בין החיים, ישנה התמרמרות על המוזיאון. הם חשים בחוסר יחס והערכה של העיר כלפיהם. "הזמנים השתנו", הוא מסכם בעצב. "אורחים מגיעים לעיר, עוזבים. הילדים קופצים לרוחק במקום קדימה. נפתח מוזיאון חדש, הרבה השקעה, הרבה מחשבה, אבל למה להשאיר אותנו, מייסדי אילת, מיותמים?". תגובת אוצר המוזיאון, שמוליק תגר: "כל נושא מייסדי אילת במוזיאון נמצא עדיין בעבודה, נעשה פינת הנצחה של מייסדי אילת ועוד. אני לא יודע אם כל המייסדים יוזכרו, אבל בטוח שהם לא נשכחו ופועלם יוזכר ויונצח לאחר סיום כל העבודות בנושא".
תמונת כתבה
מוזיאון אילת עירי. צילום ארכיון יהודה בן יתח