העסקים הכי וותיקים באילת פרויקט מיוחד לכבוד יום אילת - 'ערב ערב'  - הדופק של אילת כבר 58 שנה

מאת: מירב לוי דיאמנט ● צילום: או-מד מדיקל ● 5/2/2020 17:56 ● ערב ערב 2064
איזה סטארט אפ הזוי המציאו פועה ויצחק נועם ב-1962 • למה 'כלבו יוש' נקרא ככה, בזמן שלבעלים בכלל קוראים שלמה? • מה גרם למשפחה של רוקחים לארוז את הפקלאות ולעבור מהמרכז אילתה ולהקים כאן את בית המרקחת 'מיכלין' הראשון בעיר • מה סוד ההצלחה של כלבו כרים שמצליח לשרוד בעיר אף על פי ולמרות הסופרים הגדולים מאז ראשיתה של העיר, וגם כל מה שרציתם לדעת על בית 'דפוס אלדן' הדפוס הראשון בעיר • רגע לפני שדגל הדיו יונף בפעם ה-71 ברחבת אום רשרש, ויחד עם חגיגות ה-58 שנים ל'ערב ערב', יצאנו להציץ מקרוב על העסקים הכי וותיקים בעיר שלא נס ליחם וביקשנו ללמוד את סוד ההצלחה לאריכות ימים של העסק וגם של הבעלים • מסתבר שזה בדרך כלל הולך יחד
העסקים הכי וותיקים באילת  פרויקט מיוחד לכבוד יום אילת - 'ערב ערב'  - הדופק של אילת כבר 58 שנה
תגיות:

 

'ערב ערב'  - הדופק של אילת כבר 58 שנה

 

להמציא את העיתונות המקומית בישראל זו בהחלט חתיכת סטארט אפ • ב-1962, כשבאילת גרו 5,000 איש, זה נראה אפילו קצת מצחיק • אבל 58 שנה אחרי כן, עם דור שלישי שכבר מתפעל את העסק • יכולים פועה ויצחק נועם להביט בגאווה על המפעל המקומי שהקימו • ושהפך עם השנים למוסד שמייצר סדר יום ציבורי, מבקר את עבודת השלטון המקומי ומשמש במה לתושבי העיר • "העיתון ימשיך תמיד, כל זמן שאני יכול לכתוב", אומר עורך העיתון עו"ד רותם נועם, "לא חשוב אם יכתב על נייר, באינטרנט או על החול בשפת הים" • ולמה עיתוני הנייר עוד לא אמרו את המילה האחרונה ואיך כל זה קשור ל"חומת תשלום"

 

גליון ’ערב ערב’ מס’ 1 - 18.2.1962

ב-18/2 יחגוג 'ערב ערב' יום הולדת 58. יד ביד עם הבעלים והמייסד איציק נועם שרצה הגורל וחוגג באותו יום ממש יום הולדת 89. בשנת 1962 כשבאילת היו רק 5,000 תושבים, כשחזונו של ראש העירייה דאז יוסק'ה לוי היה להגיע לפחות ל – 10,000 תושבים ובאותה שנה היו באילת מכולת אחת, איטליז אחד, בית מרקחת אחד, חנות בגדים אחת, חנות צעצועים אחת ובית דפוס אחד, החליט יצחק נועם, שהיה אז כתב בעיתון 'הארץ', שיש באילת פוטנציאל ומספיק בתי עסק, כדי לפתוח בה עיתון מקומי. "הרעיון היה להפיץ בין תושבי אילת הלא רבים שהיו אז את ההתרחשויות המקומיות של אותם ימים", הוא מסביר השבוע, "כשהרעיון המרכזי אז וגם היום היה שמה שקורה בתל אביב ובמרכז לא מעניין את האילתים. ובכל מקרה עיתוני הבוקר היו מגיעים אז לאילת רק בשעות אחר הצהריים". 

לימים התברר שנועם היה החלוץ בתחומו, שכן באותן שנים לא היה בארץ אף לא עיתון מקומי אחד. מה שהופך את 'ערב ערב' למקומון הראשון בארץ והוותיק ביותר.
העיתון של משפחת נועם שנוהל במרוצת השנים על ידי פועה ואיציק התפתח עם העיר והפך לשופר ללא פשרות של תושבי אילת.

 

זיהו את הצורך והפוטנציאל


פועה ואיציק נחתו באילת יום לאחר חתונתם בשנת 1957. הוא עבד בחברת 'ארקיע', היא לימדה בבית הספר היחיד שהיה אז באילת בשכונת יעלים. ולמרות מספר התושבים הקטן בישוב, היה ברור שיש צורך להעביר לתושבים אינפורמציה על מה שקורה על בסיס קבוע. "איזו הרצאה יש, איזה סרט, איזה משחק כדורגל ושאר דברים בסיסיים שאז לא היה דרך להעביר", מסביר איציק את מהות הרעיון. וכך נולד העיתון הראשון שהיה יותר כמו מידעון של שני עמודים בלבד, מקופלים לשלוש. שנתיים אחר כך גדל העיתון ל– 32 עמודים ומשם ואילך הוא רק הלך וגדל. "סוד ההצלחה שלנו לאורך השנים הייתה הכתיבה האובייקטיבית מתוך אהבה בסיסית לעיר", מסביר נועם. בשיאו של העיתון, לאורך השנים הועסקו ב'ערב ערב' כ- 62 עובדים והוא נחשב למפעל קטן לכל דבר ושמו הלך לפניו לא רק בעיר כעיתון המוביל, אלא גם בכל הארץ כעיתון שחשף פרשיות ויוצר סדר יום ציבורי. "מתוך אינסטינקט או ידע שיתפנו לאורך כל השנים את ילדינו בכל מה שקרה בעיתון", מספר איציק. לימים הסתבר שזו הייתה החלטה נכונה שכן כשיצחק נועם הגיע לגיל 65 הוא העביר את המושכות לדור השני- הבת זיוית משמשת מאז ועד היום כמנכ"לית העיתון ואילו הבן רותם הוא עורך העיתון. "העברת הפיקוד לדור השני הייתה צעד נכון בזמן הנכון", מדגיש נועם. "שכן הדור השני המשיך לפתח את העיתון ולמעשה הפך את 'ערב ערב' באילת להוצאה לאור שמתפרסת כמעט על כל תחומי הפרסום המקומי בעיר. כחלק מהפיתוח הזה נולד לפני כעשור הבן הצעיר 'מה נשמע ', יחד עם שורה של מגזינים בתחומים שונים: מגזין התיירות- 'בטן גב', מגזינים בנושאי קניות, אוכל, בית, ילדים, ועוד. זאת לצד שינויים מהותיים שנעשים בימים אלו ממש על מנת להעלות את בית 'ערב ערב' על הגל האינטרנטי החדש שכובש את העולם".

 

גיליונות ערב ערב מגיעים בטיסת ארקיע לאילת - 1975

 

"מזלנו שהדור השני רצה לקחת את העסק לידיו"
למרות העברת המושכות לדור ההמשך, מקפידים פועה ואציק נועם להגיע לעיתון מדי יום ועוזרים ככל יכולתם בשירותים בסיסיים וכמובן במתן עצות מתוך ניסיונם הרב בניהול העיתון. "העובדה שאנחנו יכולים ומסוגלים לקום מדי בוקר, להכין את עצמנו ליציאה ולראות מקרוב את הנעשה במערכת, הוא הסוד לאריכות ימים", מסביר איציק. "לשמחתנו התברכנו בילדים שהסכימו לקחת את העיתון על עצמם ולנהל אותו כדור שני וזה לא מובן מאליו. אנחנו קשורים בטבורנו למקום הזה. זה ה'בייבי' שלנו וכמו הורים ל'בייבי' אנחנו ממשיכים ללוות אותו באהבה. לאושרנו הרב הצטרפה לאחרונה למערכת גם נציגי הדור השלישי בדמותם של הנכדה יובל והנכד רז שמסייע בהפצה וזה מבחינתו ממש סגירת מעגל".

מה נאחל לעיתון?
"להמשיך ולתת את הטון בכל הקשור לעיתונות המקומית בעיר. לעלות על הפסים העכשוויים ולהמשיך להצליח".

 

פועה ואיציק נועם - 1957

 

דור ההמשך תמיד עם היד על הדופק


מי שמכיר את עו"ד רותם נועם, בנם של פועה ואיציק שהוא לא רק עורך דין במקצועו אלא מביא אתו גם שנים של ניסיון בתחום הכתיבה והעריכה בעיר ומחוצה לה, יכול להיות בטוח שגם בימים אלו כשהפרינט נחלש כמגמה עולמית, הוא לא שוקט על השמרים. כבר ב – 6/1 עלה לאוויר אתר חדש שבנה, בשם 'יום יום באילת', שיחליף את האתר הוותיק של 'ערב ערב', אף שימשיך לאפסן את ארכיון הכתבות של האתר למען ההיסטוריה. האתר החדש הוקם במסגרת חברת 'און ליין' שהקימו יחד בני דור ההמשך רותם וזיוית. "לראשונה בשוק העיתונות המקומית בישראל הקמנו 'חומת התשלום' באתר", מסביר רותם את שינוי המודל העסקי, "כלומר שמעתה יהיה הצורך לשלם סכום סמלי על מנת לקרוא חלק מתכני העיתון באינטרנט. למעשה, בדרך הזו אנחנו מחזירים את הגלגל אחורנית לתקופה שעד לפני כמה שנים תושבי העיר קנו את העיתון בתמורה ל 7 ₪ לגיליון שבועי. חלק מהירידה של הפרינט נובע מכך שהפסיק להיות נמכר. אנחנו מזכירים בדרך זו לקורא שהעבודה שלנו מאוד קשה ולמעשה היא עבודה ששומרת על הדמוקרטיה המקומית ללא פשרות. אנחנו הגורם היחיד בעיר שמפקח ומבקר מבחינה ציבורית והעבודה שלנו חיונית למען שקיפות ציבורית ושמירה על אינטרס התושבים, מעבר לזה אנחנו שופר לבעיות של אנשים, ומצליחים לא מעט לסייע ולקדם דברים מול הרשויות. אנחנו מאמינים שחומת התשלום תתפוס בעזרת חינוך שוק לאורך זמן ולראייה, כל גופי התוכן האיכותיים בישראל כבר עוברים למודל הזה שתפס בעולם כבר לפני חמש שנים. הוכח שמי שיש לו תוכן איכותי, לא מפחד לבקש עבורו כסף מהציבור", אומר רותם ומזכיר את התהליך הדומה שקרה בתחום המוסיקה האינטרנטית. "אם עד לפני 7-8 שנים כולנו הורדנו מוסיקה בחינם מהאינטרנט, הרי שאז הגיעו גורמים חדשים שהציעו מנוי חודשי להורדת מוסיקה. ולמרות שהיו בתחילת הדרך מי שהרימו גבה, הרי שהיום כמעט כולם עזבו את התוכנות החינמיות ועברו לשירות האיכותי והנוח. העולם הבין ששווה לשלם סכום סביר עבור תוכן איכותי. ומה שקרה במוסיקה קורה כיום גם בתכנים העיתונאיים באינטרנט, פשוט כי אין ברירה".

 

“העולם הבין ששווה לשלם סכום סביר עבור תוכן איכותי"

 

צעד שמחזק את הפרינט


על פי תפיסתו של רותם, לא זו בלבד שמדובר בחינוך מחודש של שוק הקוראים בארץ ובעולם בכלל, אלא שצעד כזה מחזק מחדש את הפרינט, "אנחנו אומרים היום למפרסמים שלנו, אם עד היום האינטרנט החליש אותנו, היום החינם זה בעיתון. ומאחר שאנחנו מבינים שלבד זה לא יעבוד, לצד הצעד הזה אנחנו מפתחים כרגע אתר חדש נוסף שיעלה לאוויר כבר בקרוב ויהיה אתר יד 2 שיתמוך מבחינת זרועות נוספות על העיתונים שממשיכים לצאת כרגיל. האתר הזה ישלים לצד זרוע המנויים של האתר 'יום יום' את מנגנוני הצמיחה העתידיים שלנו, כשאותנו כמו תמיד מעניין השוק האילתי. זה הייחוד שלנו, העובדה שאין עוד מישהו שעושה את זה באילת וזה מה שהופך את המוצר שלנו לייחודי. ומאחר והתוכן שלנו איכותי, אנשים כבר מצביעים בעד וכבר בשבוע הראשון, למרות שחסמנו לקריאה בתשלום רק 4 כתבות, כבר יש לנו מינויים בתשלום, מה שאומר שאנשים מבינים שזה לא יקר על מנת לדעת מה קורה בעיר. וכמו ש'ערב ערב' היה המקומון הראשון בארץ, הוא גם המקומון הראשון בארץ שהקים 'חומת תשלום' ואני חייב להודות לאיש שבלעדיו הפרויקט האדיר הזה לא היה קורם עור וגידים, איציק אדרי, אילתי שגדל אצלנו במערכת מגיל 17 וכיום מחזיק בתפקידים בכירים בשוק הפרסום והתקשורת בישראל אבל עדיין שומר על הבייבי שלו באילת, האתר החדש נבנה בזכותו".

 

מיליון וחצי כתבות נקראות בשנה באתר


ועם הנתונים הראויים שמציג רותם נועם אי אפשר להתווכח: "לאתר שלנו יש כמיליון וחצי כניסות לכתבות בשנה שמורכבות מכ- 80 אלף כניסות לאתר בחודש של למעלה מ- 50 אלף משתמשים יחודיים. אלו נתונים יוצאים מהכלל בטראפיק של אתר מקומי, שהופכים את הפרסום באתר שלנו לממוקד והאפקטיבי ביותר עבור בית עסק שרוצה לפנות לתושבי אילת. זה טוב יותר מכל פייסבוק בכך שהוא מכוון לאוכלוסייה ברמה גבוהה, קהל שמגדל משפחה בעיר אילת, שאכפת לו ממה שקורה בעיר, שגר כאן כבר כמה שנים ורוצה לראות את ילדיו נשארים באילת. כל מי שאומר שהאינטרנט מחליף כיום את הפרינט, שוכח שיש לא מעט קהלים שלא מגיעים לאינטרנט, כמו הקהל הדתי, אנשים מעל גיל 50 שרבים מהם לא באינטרנט, בני הנוער שכבר מזמן לא בפייס אלא בכל מיני טיקטוקים שלא רלוונטיים לתוכן, כך שמבחינתו זירת הפרינט עדיין לא אמרה את המילה האחרונה. עבור כ – 40% מהאוכלוסייה האילתית הפרינט עדיין מאוד רלוונטי ולא האון ליין. אם אני יכול כיום לתת מענה למפרסם הן באתר באונליין והן בפרינט, מענה שפונה לכל הקהלים בעיר, הרי שאני היחיד שנותן היום מענה שמגיע לכל האילתים".


חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש