איך אפשר לקבל פטור ממס שבח?

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 28/1/2020 11:15 ● ערב ערב 2951
ראשית ועיקר- על מנת להתוודע אל התקנות והחוקים העשויים לזכות אתכם בפטור ממס שבח חשוב להתייעץ עם עורך דין מקרקעין ואף לשכור את שירותיו כדי שייצג אתכם. במונחים עלות- מול תועלת, אתם תגלו כי אין כל ספק כי יש בצעד זה כדאיות ותועלת.
איך אפשר לקבל פטור ממס שבח?

חשיבות יתר יש לכך מזה שש שנים, הואיל ובאחד בינואר 2014 נכנס לתוקפו תיקון לחוק ההסדרים, שבו בוטלו חלק מהפטורים השונים. כדי לא לשלם על מה שאין סיבה שתשלמו בעבורו חשוב לבצע שומת מס מקצועית על ידי עורך דין מקרקעין.

 

מה חשוב לדעת מבעוד מועד?

 

חשוב לבצע בדיקה ראשונית כדי להיוודע האם קיים רווח במכירת הדירה כתוצאה מהשבחתה. חשוב לבצע בדיקה  זו הואיל ואם לא קיים שבחף שימוש בפטור עלול למנוע מכם אפשרות שימוש בפטור מס שבח בעתיד אם וכאשר תרצו למכור דירה אחרת בבעלותם שהושבחה.

תנאי מקדם והכרחי לקבלת פטור מתשלום מס שבח הוא מכירת דירה שמכונה דירה מזכה. נכללת בהגדרה זו דירה שהיא בבעלות פרטית- בשונה מדירה בבעלות חברה- אשר שימשה ברובה (יותר מ-50%) למגורים בארבע השנים שקדמו למועד מכירתה או, לחלופין, 80% מהתקופה שעליה מחושב השבח. (מוחרגים, ולכן נכללים בהגדרה זו בהקשר קבלת פטור, בית כנסת וגן ילדים, על אף העובדה שהם אינם משמשים למגורים).

תושבי חוץ שרכשו דירה לאחר האחד בינואר 2-14 ואין בבעלותם דירה אחרת עשויים אף הם ליהנות מפטור.

 

יורשים פטורים...

 

מאחר שאיש אינו חי, לצערנו, לעד, חשוב לדעת כי אם תנאי לקבלת פטור בירושה – כאשר המוכר הוא בן זוג, צאצא (לרבות נכד) או בן זוגו של  הצאצא ולפני שנפטר המוריש היה בעלים של דירת מגורים אחת בלבד. אם יש ספק חשוב לברר את הנושא אצל עורך דין מקרקעין, גם זאת מאחר שקיימת המלצה של אנשי מקצוע להשתמש בפטור ירושה לפני פטורים מסוגים אחרים.

 

טובות השתיים...

 

פעם אחת בלבד בחייו, רשאי מי שהוא תושב ישראל למכור שתי דירות בפטור ממס שבח על מנת לרכוש דירה חלופית- אחת בלבד, כאשר השווי שלה הוא פחות שלושה רבעם משווי שתי הדירות הנמכרות. קבלת פטור זה מחייבת עמידה קפדנית בעל התנאים המופיעים בסעיף 49 ה' לחוק.

 

יש מתנות חינם...

 

נתינה משתלמת תמיד ובהקשר זה- קל וחומר: אם "המוכר" רוצה להעניק במתנה לקרוב משפחה ( המוגדר בחוק ונחשב על פיו ככזה) אף הוא ייהנה מפטור מתשלום מס שבח. בתיקון לחוק שנעשה  בשעתו ( אוגוסט 2013 ) מדובר בהעברה ללא תמורה בין אחים רק  כאשר הנכס מועבר מאח לאח ללא תמורה או ירושה של הדירה למי מהאחים קודם למסירתה.

מבלי להלאות אתכם במושגים ובפרטי פרטים- נציין רק קי החל מינואר 2014 שריר ותקף המושג הגנה ליניארית בנושא זה, והוא מאפשר ליהנות מפטורים על אף שלא חלפו ארבע שנים מיום מכירת דירה אחרת בפטור, כך שניתן למכור את הדירה הנוספת בהגנה ליניארית במשך ארבע שנים מיום המכירה הקודמת עוד לפני תרופת המעבר, מה שמאפשר מכירת שלוש דירות – אם בפטור מלא ואם בפטור חלקי ממס שבח במשך ארבע שנים.

 

חשיבות ייצוג מקצועי למיצוי זכות הפטור

 

על מנת לנצל במלואה את הזכות ליהנות מפטור אתם עשויים להיזקק לשירותו של עורך דין מקרקעין, במיוחד כאשר עלולות להתגלע מחלוקות או במצבים מורכבים, כדין אם מי מבני זוג רוצה למכור דירה הרשומה רק על שמו תוך שימוש בפטור ממס שבח, ודירה נוספת על שם זולתו, או אף דירה שרשומה על אחד מהילדים. חשוב למצות את הסיכוי ליהנות מפטור ממס לגבי כל אחת מהן. כמו כן עלולה להתגלע מחלוקת כאשר מדובר בדירה מפוצלת, ויידרש לשכנע את שלטונות המס כי הפיצול לא מהווה ראיה לחלוקת הדירה לדירות אחדות. מבחן הפסיקה בנושא זה עשוי לחייב את המוכר להיזקק לייצוג של בעל מקצוע המכיר את החוק לפני ולפנים.

 

המאמר נכתב בשיתוף משרד עורכי דין נוטריון גישור בראשון לציון – עורך דין עמית ורד


חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש