יהדות - פרשת ויצא

מאת: הרב דוד שנה ● 4/12/2019 18:05 ● מה נשמע 629
מהי המשמעות של המילה פוליטיקה? אם תחפשו במילון תמצאו שיש לפוליטיקה שתי משמעויות
יהדות - פרשת ויצא

 

פרשת ויצא


מהי המשמעות של המילה פוליטיקה? אם תחפשו במילון תמצאו שיש לפוליטיקה שתי משמעויות:
1- ניהול עניני הציבור, 2 - מדיניות. אבל האמת היא שאם תשאלו פוליטיקאי משופשף מהי פוליטיקה אז אם הוא שחקן טוב הוא יאמר לכם שמהות הפוליטיקה היא אומנות הפשרה, ואם הוא אדם אמיתי וישר ( כאילו שיש פוליטיקאים כאלה ) אז הוא יאמר לכם שפוליטיקה היא אומנות הרמייה. עד כדי כך נתפסים הפוליטיקאים כאנשים חלקלקים ולא אמינים שאפילו חוזה פוליטי שנחתם בריש גלי עם עדים וניתן להציגו בפני הציבור, חוזה כזה איננו קביל מבחינה משפטית ואף אחד לא יכול לפנות לבית המשפט לקבל סעד במידה והצד השני מפר את ההסכם הפוליטי. וכל כך למה? משום שאין זה עניינו של בית המשפט להתערב בשיקולים פוליטיים, אלא הציבור צריך לשפוט אם זה בסדר בעיניו שאחד הצדדים מבטל את ההתחייבויות שהוא נתן לצד השני. פעם פגשתי את הכתב הפוליטי של עיתון מעריב, אדם שקרוב ל- 30 שנים חי את הכנסת ויושביה ושאלתי אותו: מכל מאות החכי"ם שפגשת כמה מהם באמת באו לשם לטובת הכלל ולא על מנת לעשות לביתם? תשובתו הייתה – מעט מאוד, פחות ממספר האצבעות בשתי ידיי. עצוב שזה המצב, אבל כנראה שכך היה וכך גם ממשיך להיות בימינו. השנאה והבוז בין הפוליטיקאים בכנסת הנוכחית היא כל כך גדולה שאף אחד לא מסוגל להניח את האגו שלו בצד למספר חודשים, דבר שרק מוכיח לנו עד כמה באמת טובת המדינה לא חשובה להם. הם מוכנים להכניס אותנו שוב פעם למערכת בחירות שתחריב את הכלכלה ותגדיל עוד יותר את השסע בעם, ולו רק בשביל לא לתת לצד השני תחושה של ניצחון מזוייף. מה יקרה בבחירות שיבואו? האם מאות אלפים יחליטו פתאום לשנות את דעתם תודעתם ואורחות חייהם רק בגלל שאותם נבחרים לא מסוגלים לשבת יחד? דוד המלך אמר בתהילים: "הנה מה טוב ומה נעים שבת אחים גם יחד". ואם אתם לא מסוגלים לשבת יחד אל תבואו שוב פעם לבקש את אמוננו כי אנחנו לא מאמינים לכם.
השבת נקרא בפרשת ויצא על הליכתו של יעקב אבינו לחרן לבית דודו לבן הארמי. יעקב יודע טוב מאוד לאיזה קן צרעות הוא הגיע. הוא מכיר היטב את דודו הרמאי והחלקלק, מן הסתם אביו ואימו ששלחו אותו ללבן הזהירו אותו מתכונותיו השליליות של דודו הנוכל, לבן הארמי, בשיכול אותיות הוא נבל הרמאי. כנראה שלבן היה הפוליטיקאי הראשון שקשור למשפחתו של אברהם אבינו. בעוד שיעקב אבינו הוא " איש תם " ומסביר רש"י – "פיו וליבו שווים אדם שלא יודע לרמות נקרא איש תם" צריך כעת האיש התם להתמודד עם מנוול בעל אלף פרצופים. אין סוג של רמאות שלבן לא ניסה לרמות את יעקב , החל המפגישה הראשונה שלהם כשלבן שומע שיעקב אחיינו הגיע לחרן הוא יצא לקראתו חיבק אותו ונישק לכאורה דוד אוהב שמגלה חיבה לאחיינו , אבל חז"ל שידעו היטב את אופייו של לבן רודף הבצע מסבירים שמטרת כל חיבוקים והנשיקות הייתה לעשות חיפוש גופני ביעקב לראות אם הוא מחביא כסף בבגדיו או יהלומים בפיו ( בדיוק כמו שהנאצים יש"ו אחרי שהפשיטו את היהודים ולקחו מהם הכל , חיפשו ועקרו מהפה של הנרצחים את שיני הזהב שהיו להם ) ואחרי שלא מצא כלום אצל יעקב הוא העביד אותו בפרך במשך 20 שנה בלי שום תמורה , ולא עוד אלא שחייב את יעקב על כל הפסד שנגרם לצאן בין ביום ובין בלילה. ואחרי כל אותן שנות ניצול מחפיר של לבן את יעקב , הייתה ללבן עזות מצח לומר ליעקב – כל מה שהשגת בחיים הכל בזכותי, אני בניתי אותך מכלום.  כנראה שלעזות המצח של פוליטיקאי אין גבול.
 


חדשות אילת - ערב ערב באילת