איך ניתן לזהות שאכן מדובר ברשלנות רפואית

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 25/11/2019 08:21 ● ערב ערב 2942
רופא איבחן מחלה מסוימת באופן שהסתבר בהמשך כלא מדויק - האם זו רשלנות רפואית או לא? במהלך טיפול שעליו הוחלט עבור חולה, חלו התפתחויות לרעה במצבו - האם הדבר נבע מהטיפול? והאם זו רשלנות רפואית? הדבר לא תמיד ברור. כיצד ניתן לזהות, שאכן מדובר במקרה של רשלנות רפואית?
איך ניתן לזהות שאכן מדובר ברשלנות רפואית

 

חשיבות העניין

 

לא כל מקרה שנראה כרשלנות, אכן מוגדר ככזה. ועל כן, מימוש זכויות רשלנות רפואית, תלוי ביכולת להוכיח שאכן מדובר במקרה של רשלנות רפואית. אם אכן ניתן להוכיח זאת, אפשר להציג את המקרה בפני בית המשפט במסגרת תביעת רשלנות רפואית ובית המשפט עשוי לקבל אותה.

 

מורכבות ההוכחה

 

הוכחת רשלנות רפואית, עשויה להיות דבר מורכב למדי. זאת, מכמה סיבות. ראשית, מדובר בשילוב של שני תחומים מורכבים מאוד: רפואה ומשפט. שניהם תחומים שדורשים לימוד מתמשך ומומחיות שנרכשת עם הזמן, על בסיס נסיון בשטח. לאדם שנפגע מרשלנות רפואית, לרוב אין מומחיות מתאימה, לא בתחום הרפואה ולא בתחום עריכת הדין. לא כל שכן, בזה וגם בזה ביחד. חלק ניכר מהתהליכים באבחון ובטיפול הרפואי, עשוי להיות לא מובן או כלל לא ידוע לחולה. לכן, התמונה שעומדת בפניו היא לרוב תמונה חלקית. כתוצאה מכך, הוא עלול לחשוב שמדובר ברשלנות רפואית, כאשר זה כלל לא המצב. או להיפך - לא להיות מודע לטעויות חמורות שנעשו במהלך הטיפול בו ולייחס החמרה במצבו, למחלה עצמה.  

 

קשר שתיקה

 

ניתן להניח בביטחון, שרוב הרופאים הם אנשים ישרים, מקצועיים ובעלי כוונות טובות. עם זאת, במקרה של טעות או של נוהג פסול קבוע של רופא מסוים, ייתכן מצב של רשלנות מצידו, אשר "מכוסה" היטב. כלומר מצב, בו הרופא ואולי גם המערכת שסביבו, עושים מראש צעדים לא ראויים, להסתרת הרשלנות ולשיבוש היכולת להוכיחה בעתיד.

 

כיצד מזהים?

 

בשורה התחתונה - כיצד בכל זאת מזהים, שאכן מדובר ברשלנות רפואית? ראשית, חשובים איסוף וסידור יסודיים של המידע הרלבנטי. חולה שמתעד היטב את כל הכרוך בטיפול במצבו, מקל על פעילות כזו, במידה ותידרש. אידיאלית, על בסיס מידע זה, ממשיכים לייעוץ עם רופא שמתמחה בתחום הרפואי שבו מדובר. הרופא יוכל להעריך האם אכן מדובר ברשלנות ולהרחיב לגבי פרטיה. לאחר מכן, עורך דין שמתמחה בתביעות מסוג זה, יוכל להעריך האם יש טעם לגשת לבית המשפט במקרה הספציפי הזה, ותוך ניסיון העבר, שכן ישנן תביעות של מקרי רשלנות נפוצים. כמו כן, ניתן להעריך מה הסיכוי שהתביעה תתקבל ומה סדר גודל הפיצוי שייפסק במקרה והיא תתקבל.

 

עוד כמה נקודות חשובות

 

נזכיר, כי חובת ההוכחה שמדובר ברשלנות, חלה על התובע ולא על הרופא או המוסד הרפואי שנתבעים. כמו כן, חייבים להוכיח קשר סיבתי, בין הנזק שנגרם לבין הרשלנות. כלומר, גם אם יודעים שהייתה רשלנות מסוימת במהלך הטיפול וגם אם ניתן להוכיח אותה, עדיין ייתכן שלא היא זו שגרמה לנזקים.

 

לסיכום

 

זיהוי רשלנות רפואית, מחייב התייעצות עם בעלי מקצוע, הן בתחום הרפואי והן בתביעות מסוג זה.


חדשות אילת - ערב ערב באילת    

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש