השתתפות שיא בכנס המודעות לגילוי סרטן השד באילת

מאת: רותם נועם ● צילום: יח"צ ● 13/11/2019 19:34 ● ערב ערב 2941
ביום א' השבוע, התכנסו למעלה מ-700 נשים אילתיות באולם WOW לכנס המודעות השנתי שעורכת קופת חולים כללית באילת, לרגל חודש המודעות לגילוי מוקדם של סרטן השד ● הכנס, שנערך על ידי בית החולים יוספטל מקבוצת הכללית, ובשיתוף מעמד האישה וועדת הבריאות העירונית מעיריית אילת, הביא לדברי מארגניו להצפה במספר הפניות של נשים אילתיות לקביעת תורים לבדיקת ממוגרפיה ● ''היעד'', מגדירים בכללית, ''הוא להביא לכך ש-90% מנשות העיר תעבורנה את הבדיקה''
השתתפות שיא בכנס המודעות לגילוי סרטן השד באילת

כ-4,650 נשים מאובחנות מידי שנה כחולת בסרטן השד בישראל, וכ-1050 נשים נפטרות מהמחלה, העיר אילת באמצעות כללית ובית החולים יוספטל נרתמים מדי שנה להגברת המודעות בתחום והשנה ערכו כנס שנתי ראשון במסגרת חודש המודעות לגילוי מוקדם של סרטן השד.
להצלחה כזו לא ציפו מארגני הכנס בעיר. השנה, הגיע לכנס מספר שיא של נשים, למעלה מ-700, שגדשו את אולם WOW והאזינו לדבריהם של סימה נמיר, העומדת בראש וועדת הבריאות העירונית, גל הפנה, עוזרת ראש העיר ומי העומדת בראש המחלקה לקידום מעמד האישה בעירייה, וכמובן נציגים מקופת חולים כללית ובית החולים יוספטל. האירוע נערך בחסותו של  ראש העירייה מאיר יצחק הלוי. מלבד הופעה מרתקת, ממנה נהנו הנשים, של עדן הראל ועודד מנשה, תחת הכותרת הזוגית "רואים עין בעין", נחשפו הנשים לשלל מידע ואינפורמציה שמטרתו לעודדן להגיע לבדיקות ממוגרפיה תקופתיות לגילוי מוקדם של סרטן השד, ואכן, הצלחת האירוע היתה כה גדולה עד כי מכללית נמסר כי בעקבות האירוע הם חוו הצפה של פניות לקביעת תורים. כעת כבר מדברים בכללית בקול רם על היעד השאפתני שהציבו לעצמם - להביא 90% מנשות אילת לבצע את בדיקה מצילת החיים הזו.

 

בתקופתו שודרג מערך הדימות. אלדר ברקוביץ'

 

המכשיר המתקדם בעולם


עוד בשנת 2016 נחנך בבית החולים יוספטל בעיר מכון דימות חדש. המעבר של מכון ה-T.C וצפיפות העצם לתפעולו של בית החולים יוספטל שיפר מאוד את איכות הטיפול והשרות של המכון כמו: זמינות תורים, חוויית הלקוח, וכן שיפור בתנאים הפיסיים. המכון מופעל 24/7 למקרים דחופים, ומעניק שרות דימות מידי יום כולל בדיקות לצפיפות העצם. לצורך זה  צוות המכון הדימות  התרחב ועומד על תשעה רנטגנאים ורנטגנאיות  שעובדים במשמרות של 24/7, ועוד 6 אנשי צוות מנהליים המעניקים שרות עד השעה 11 בלילה. המכון כולל כיום יחידת רנטגן קונבנציונלי אבחנתי, יחידת אולטרא סאונד כללי, יחידת C.T, יחידה לבדיקת צפיפות העצם וכמובן את יחידת הממוגרפיה לבדיקת השד, שנפתחה בסוף 2016, עם הגעתו של המכשיר המתקדם מסוגו בעולם, שנרכש בלמעלה ממיליון ₪, בעזרת תרומתה של קרן אדליס אשר הוקמה על ידי אנדרה כהן דלורו ז"ל, יהודי שנולד במצרים והיגר עם השנים לצרפת עם משפחתו.

 

סיפור אישי מרגש. חנה ביטון   צילום: סימונה סולומון שאואט

 

4,600 נשים אילתיות כבר נבדקו השנה


מכשיר הממוגרפיה מבצע סריקות ממוחשבות בפרוסות דקות של השד ומאפשר גילוי מוקדם טוב יותר של ממצאים חשודים לסרטן השד. המכשיר מתמודד טוב יותר עם תופעת השד הסמיך האופיינית בעיקר בקרב נשים צעירות ומאפשר קבלת תוצאות חדות וברורות בבדיקת הסקר. המכשיר החדש מקצר ומוריד משמעותית את הסבל של הנשים עם ספקות בתוצאות הבדיקה שלהם. במסגרת רכישת המכשיר בוצעו התאמות בינוי ביחידת הדימות של בית החולים. על פי נתוני 2019 לסוף ספטמבר, נבדקו בו 4,600 נשים אילתיות, ב-54 מהן בוצעה ביופסיה, ו-24 מהן נמצאו ממצאים סרטניים בדרגות שונות. סרטן השד הוא המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל ובעולם המערבי.
מסבירה אילנה אידל מנהלת מערך הדימות ביוספטל: "הנתונים באילת מראים כי החל מתחילת 2019 נבדקו במכון 4,600 נשים כולל בדיקות אולטרסאונד שד, ביובסיה וממוגרפיה, שליש מהנשים מצריכים המשך מעקב, וחלקן נמצאו עם ממצאים בדרגות שונות. בהזדמנות זו אני פונה לנשות אילת והסביבה להיענות לזימונים לביצוע הבדיקה". מירי זיו מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן מציינת כי: "האמצעי היעיל ביותר לטיפול בסרטן השד היום הינו הגילוי המוקדם. ככל שהמחלה מאובחנת בשלבים המוקדמים עולים סיכויי הריפוי לכ-90%  ויותר. אני קוראת לנשים לקחת אחריות על בריאותן, לאמץ אורח חיים בריא אשר מפחית משמעותית את הסיכון לחלות, להיבדק על פי ההנחיות בגיל המתאים, כמו כן להכיר את גופן ואת מצבו הרגיל כך שבכל מצב שמתגלה שינוי חשוב לפנות לרופא בזמן ולהתעקש על בירור טיבו".

 

ראש מחלקת הדימות. אידל    צילום: סימונה סולומון שאואט

 

מהי בדיקת הממוגרפיה

 

בדיקת ממוגרפיה היא צילום רנטגן של השדיים. זו בדיקה לא פולשנית המשתמשת בקרני רנטגן במינון נמוך כדי ליצור תמונות של רקמת השד. בדיקת ממוגרפיה עושים לנשים שהתגלו אצלן תסמינים המעלים חשד למחלה בשד, כמו גוש בשד, כאבים בשד או הפרשות מהפטמה. ממוגרפיה משמשת גם לבדיקת סקר כדי לאבחן סרטן שד בשלב המוקדם שלו, לפני שניתן למשש גוש בבדיקת שד. בישראל קיימת תוכנית סקר לגילוי מוקדם של סרטן השד באמצעות ממוגרפיה, ובמסגרתה מוצע לכל הנשים בנות 75-50 לעבור בדיקת ממוגרפיה פעם בשנתיים. בדיקות ממוגרפיה - או בדיקות הדמיה אחרות לפי המלצת הרופא המטפל - מומלצות לעיתים בגיל צעיר יותר ובתדירות גבוהה יותר לנשים הנמצאות בסיכון מוגבר לחלות בסרטן השד, למשל נשים שלהן קרובות משפחה מדרגה ראשונה שחלו בסרטן השד בגיל צעיר ונשים שנמצאות במעקב משום שהתגלו אצלן בעבר גידולים ממאירים במעי הגס, בשחלות או ברחם. המועד המומלץ לבדיקת ממוגרפיה הוא שבוע לאחר הווסת. לא מומלץ לעשות את הבדיקה שבוע לפני הווסת, משום שאצל רוב הנשים השדיים אז רגישים יותר. יש לעדכן את הטכנאי או את הרופא אם יש סיכוי שאת בהריון. יש להימנע משימוש בדאודורנט, באבקת טאלק או בקרם בבתי השחי או בשדיים. החומרים האלה עלולים להיראות כמשקעי סידן בתמונת הממוגרפיה ולהקשות על הפענוח הנכון של הבדיקה. יש לתאר לטכנאי את הבעיה בשד שבגללה הופנית לבדיקה. יש להביא צילומים מבדיקות קודמות ולהעביר אותם לרדיולוג כדי שיעמדו לרשותו בעת שיפענח את הבדיקה. כשעה לפני הבדיקה ניתן לקחת משכך כאבים פשוט כדי להפחית את רגישות השדיים בבדיקה.


חדשות אילת - ערב ערב באילת    

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש