אורתופדיה - דלקת בגיד אכילס

מאת: שחר קדוש ● צילום: או-מד מדיקל ● 25/9/2019 10:06 ● מה נשמע 620
פציעות ודלקות הפוגעות בגיד אכילס הן תופעה ידועה ושכיחה בקרב ספורטאים ואתלטים. דלקת בגיד אכילס מהווה את הפציעה השלישית בשכיחות מבין פציעות כף הרגל ( לאחר נקע של הקרסול ודורבן פלנטרי). מעריכים כי לעומסים חוזרים השפעה מכרעת על התפתחות דלקת בגיד אכילס. במחקרים נמדדו עומסים של כ-4000 ניוטון על גיד אכילס במהלך ריצת כפות ועומסים של עד פי 9 ממשקל הגוף במהלך נחיתה מקפיצה.
אורתופדיה - דלקת בגיד אכילס

דלקת בגיד אכילס
פציעות ודלקות הפוגעות בגיד אכילס הן תופעה ידועה ושכיחה בקרב ספורטאים ואתלטים.
דלקת בגיד אכילס מהווה את הפציעה השלישית בשכיחות מבין פציעות כף הרגל ( לאחר נקע של הקרסול ודורבן פלנטרי). מעריכים כי לעומסים חוזרים השפעה מכרעת על התפתחות דלקת בגיד אכילס. במחקרים נמדדו עומסים של כ-4000 ניוטון על גיד אכילס במהלך ריצת כפות ועומסים של עד פי 9 ממשקל הגוף במהלך נחיתה מקפיצה.
גיד אכילס הינו הגיד המחבר את שרירי השוקה האחוריים לחלק העליון של עצם העקב (הקלקנאוס). שתי קבוצות השרירים המרכיבות את שרירי הסובך לאורך השוקה האחורית הם שריר הסולאוס ( שריר בעל מאפיינים אירובים, סיבולתי הממוקם עמוק יותר ) ושרירי הגסטרוקניוס \ התאומים ( שריר בעל מאפיינים עצימים, כח מתפרץ, ממוקם בצורה שיטחית לאורך השוקה האחורית) ומחוברות לקרסול בעזרת גיד אכילס. שרירי הסובך יחד עם גיד אכילס אחראיים על תנועת הדחיפה ומהווים את המרכיב המשמעותי ביותר בהפקת הכוח במהלך הריצה. גיד אכילס הוא מהגידים החזקים בגוף האדם. הכוחות הפועלים על גיד אכילס בזמן ריצה הם כוחות אדירים המפעילים על גיד אכילס כוחות מתיחה וורטיקאליים עד פי 9 ממשקל הגוף.


הסיבות להתפתחות דלקת בגיד אכילס:

  • סולם מאמצים לקוי, העלאה מהירה של מרחקי ריצה או של עצימות האימון ללא הכנה מספקת עשויה להוביל לדלקת בגיד אכילס.
  • תוכנית אימון עצימה ללא מנוחה ויכולת בניה מספקת בין אימון לאימון עשויה להוביל למיקרו קרעים לאורך גיד אכילס ולדלקת בגיד אכילס.
  • חזרה מהירה ולא מבוקרת לאימון לאחר הפסקה ממושכת.
  • משקל ייתר או עליה מהירה במשקלים עשויה לגרור לעומס ייתר על הגיד ולדלקת בגיד אכילס.
  • מנח כף רגל לקוי כמו היפר פרונציה או היפר סופינציה עשויים לגרור עומסי גזירה, פציעה ודלקת.
  • שרירים מקוצרים, בעיקר של שרירי הסובך, עשויים ליצור עומס חוזרני על גיד אכילס במהלך חיי היום יום ולהוביל לדלקת בגיד אכילס.
  • ריצה ממושכת על משטחי אימון קשיחים, או שינוי מהיר ללא זמן הסתגלות למשטחי ריצה חדשים.
  • הנעלה לקויה, בעלת יכולת בלימת זעזועים ענייה.
  • חולשת שרירי ליבה, יציבות אגן לקויה, חולשה או קיצור של שרירי הירך עשויים להוביל לעומסי ייתר על גיד אכילס ולדלקת בגיד אכילס.
  • מאמץ מתפרץ, תנועה לא מבוקרת כמו סיבוב של הקרסול, נחיתה מגובה רב, קפיצה עצימה.
  • מחלות סיסטמיות כמו סכרת, קולסטרול, מחלות הורמוליות העשויות להחליש את רקמת הגיד ולהפוך אותו פגיע.
  • שימוש בסוגים מסויימים של אנטיביוטיקה עשויים להגביר את פגיעות הגיד ולהגדיל את הסיכוי לדלקת בגיד אכילס או לקרע בגיד אכילס.

 

הטיפול בדלקת בגיד אכילס כולל מספר אלמנטים מרכזיים:


- מנוחה בת מספר שבועות מוחלטת ובהמשך מנוחה יחסית/ קירור איזור הדלקת בגיד אכילס/ תרופות נוגדות דלקת יהיו אפקטיביות בעיקר בשלבים הראשונים של הדלקת בגיד אכילס/ חבישה יעודית למנוע עומס על גיד אכילס/ מדרסים יעודיים להורד עומסים מגיד אכילס/ מתיחות וחיזוק אקסנטרי של גיד אכילס/ טיפול אלקטרו תראפי של הדלקת בגיד אכילס. טנס , אולטראסאונד, גלי הלם וכדומה/ דיקור יבש של איזור הדלקת/ טיפול בעזרת כדורים אנטי דלקתיים nsaid יהיה יעיל בעיקר בשלבים הראשונים.


הטיפול הניתוחי:  יש תחילה למצות את הטיפול השמרני בטרם פונים לניסיון ניתוחי הניתוחי. נהוג לנתח כאשר המטופל סובל מכאבים תמידיים באיזור, כאבים המובילים לנחות ולחוסר יכולת ביצוע פעילות יומית. בניתוח מטפלים בגורמים המגרים את הגיד, כדוגמת בליטת העצם, כמו גם העיבוי בגיד, ומבצעים תיקון של הקרעים בגיד. לאחר הניתוח הרגל מושמת בגבס ודרושה תקופת מנוחה של כשישה שבועות ולאחריה שיקום, להגמשה וחיזוק גיד אכילס ושרירי הגפה.


מכוונים לפתרונות נכונים. בואו להיות בריאים.


חדשות אילת - ערב ערב באילת