יהדות - פרשת ניצבים

מאת: הרב דוד שנה ● צילום: או-מד מדיקל ● 25/9/2019 10:02 ● מה נשמע 619
אנחנו נמצאים בשבוע האחרון של השנה ובשבת האחרונה של השנה. רגע לפני שמתחילים את השנה החדשה, זהו זמן מצויין לערוך חשבון נפש אישי, פרטי על השנה שכל אחד מאיתנו עבר וגם חשבון נפש במישור הלאומי, הכללי.
יהדות - פרשת ניצבים

 

פרשת ניצבים


אנחנו נמצאים בשבוע האחרון של השנה ובשבת האחרונה של השנה. רגע לפני שמתחילים את השנה החדשה, זהו זמן מצויין לערוך חשבון נפש אישי, פרטי על השנה שכל אחד מאיתנו עבר וגם חשבון נפש במישור הלאומי, הכללי. אני מאחל ומקווה שלכל קוראי הטור עברה שנה טובה ומוצלחת בבריאות, בשלום בית ובפרנסה טובה. ואם חלילה היו נפילות פה ושם, אני מאמת מקווה מכל הלב שידעתם להתגבר ולא לתת לנפילות לדרדר אתכם למטה. כל ירידה היא סיבה טובה ואפשרות נהדרת לעלות למעלה, כבר אמרו אנשים חכמים שהחכמה היא לדעת לקחת את הלימון בחיים ולהפוך אותו ללימונדה. רבי נחמן מברסלב אומר "אל תראה רק את הרע, תבדוק ותמצא את הטוב, כי גם ברע יש דבר נסתר, חפש ומצא את הטוב". במישור הלאומי לעומת זאת ידענו בשנה זו עליות ומורדות חדות ביותר. הבחירות הראשונות שהיו השנה לכנסת הקפיצו 49 אנשים, רובם אנונימיים, למעמד של חברי כנסת והופ, בתוך חצי שנה, 9 מתוכם סולקו ממעמדם הרם בבחירות השניות ובמקומם נבחרו חברי כנסת חדשים. ממש בבחינת ה' מוריש ומעשיר משפיל אף מרומם. מצד אומות העולם ממשלות לא שורדות, ובהמון מדינות מתרחשות בחירות פעמיים ושלוש פעמים בשנה. הגדילו לעשות בספרד, שם ילכו לבחירות בפעם הרביעית השנה. חוסר יציבות שלטונית עולמית. הכלכלה של מדינת ישראל שהתחילה את השנה בקול ענות גבוהה, הולכת ומדשדשת בגלל הבזבוז של הבחירות השניות, המיותרות שחווינו עכשיו. אף אחד לא מצליח לייצר תרחיש של הקמת ממשלה בישראל כי כולם מחרימים את כולם ורבה המבוכה הבוקה והמבולקה. אנה אנו הולכים ולאן פנינו מועדות? בדיוק לשם כך יצר לנו הקב"ה את ראש-השנה, בעוד שאצל כל אומות העולם ראש-השנה האזרחית זה מאורע שמצוין על-ידי מסיבות, אך באמת אין לו משמעות מעבר לכך שהתאריך מתחלף בעוד יום. 
לעומת זאת, אצל עם ישראל, יום ראש-השנה הוא יום עצום של חשבון נפש, של תפילה ושל תחינה לבורא עולם שייתן לכולנו שנה טובה ומוצלחת. חז"ל מלמדים אותנו שבראש-השנה כל באי עולם (כל האנושות) עוברים לפני הקב"ה והוא דן כל אחד ואחת כל אומה ואומה איזו לחרב איזו לשלום איזו לרעב איזו לשבעה והכל נכתב בראש-השנה. לכן כולנו ניצבים בתפילה ביום זה בחיל וברעדה, משתוקקים לשמוע את קולו של השופר שיזכיר לנו מאין באנו שיזכיר לנו את זכות האבות שיזעק בעבורנו ללא מילים רק בקול חזק, "ה' תעזור לנו". 
השבת נקרא בפרשת 'ניצבים' את דבריו של משה רבנו "אתם ניצבים היום כולכם לפני ה' אלוקיכם ראשיכם שבטיכם זקניכם ושוטריכם כל איש ישראל", כאשר עומדים לפני הקב"ה אין הבדל בין גדול לקטן בין חכם לטיפש בין עשיר לעני הקב"ה דן את כולם במידת הצדק. כל אחד עתיד לתת את הדין והחשבון על מעשיו וככל שאדם גדול יותר הן בחכמה והן במעשים כך הציפיה ממנו גדולה יותר. משום כך חז"ל אומרים שהקב"ה מדקדק עם הצדיקים כחוט השערה ולפעמים אנחנו רואים צדיקים גדולים שסובלים ייסורים נוראיים ואיננו מבינים מדוע הקב"ה "מתעלל" באנשים כל כך צדיקים אבל חובה עלינו לדעת שכל משפטיו של הקב"ה הם דין אמת. הקב"ה לא נושא פנים ולא לוקח שוחד. ובכל זאת הקב"ה פותח לנו פתח גדול שיכול לעזור לנו להימלט מין הדין וכפי שלימדונו חז"ל "תשובה תפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה", אין סגולה אחרת, אין קיצורי דרך. אם חפצי חיים אנחנו, אם באמת אנחנו רוצים בחיים טובים ומאושרים יש רק דרך אחת להגיע לאושר אמיתי, להתקרב אל אבינו שבשמיים, להתפלל בכל הלב ולהרבות במעשי צדקה וחסד עם כל יהודי מתי שרק ניתן. כך ורק כך נזכה בעזרת ה' כולנו להיכתב לחיים טובים ומאושרים יחד עם כל בית ישראל בכל מקום שהם. שנה טובה ומתוקה לכולם.


חדשות אילת - ערב ערב באילת