יהדות - פרשת כי תצא

מאת: הרב דוד שנה ● צילום: או-מד מדיקל ● 11/9/2019 10:47 ● מה נשמע 617
בשבוע שעבר פרסמו בערוץ 13 כתבת תחקיר על הרב אסף נאמבורג שמכהן בתפקיד ראש ישיבת נווה ומלמד שיעורי תורה גם במכינה הקדם צבאית עצמונה. העיתונאי החצוף לקח שיעורים של הרב אסף, הקשיב לשיעורים ולדבריו במשך שעות ואחר כך חתך מתוך השיעורים רסיסי משפטים אשר הוצאו מהקשרם באופן מוחלט ושידר אותם בטלוויזיה כאילו שהם הדברים שהרב התכוון אליהם >>
יהדות - פרשת כי תצא

 

פרשת כי תצא 


בשבוע שעבר פרסמו בערוץ 13 כתבת תחקיר על הרב אסף נאמבורג שמכהן בתפקיד ראש ישיבת נווה ומלמד שיעורי תורה גם במכינה הקדם צבאית עצמונה. העיתונאי החצוף לקח שיעורים של הרב אסף, הקשיב לשיעורים ולדבריו במשך שעות ואחר כך חתך מתוך השיעורים רסיסי משפטים אשר הוצאו מהקשרם באופן מוחלט ושידר אותם בטלוויזיה כאילו שהם הדברים שהרב התכוון אליהם. כמובן שמיד החלה ההתנפלות הרגילה של כל הכלבים שנובחים כמוצאי שלל רב על כל מילה שרב כלשהוא אומר, מבלי לשמוע כלל את גירסת הרב המותקף. אבל ברוב טיפשותו לא העלה הכתב על דעתו שהרב המותקף יחזיר לו מלחמה שערה ובהחלטה אסטרטגית ונכונה החליטו ראשי המכינות הקדם צבאיות להפסיק להיות 'ילדי הכאפות' של הברנז'ה השמאלנית בתיקשורת.  
מכינת עצמונה פרסמה את תוכנם המלא של השיעורים המדוברים, והנה התברר שהרב אסף נאמבורג אמר דברים הפוכים לגמרי ממה שפירסם הכתב תוך שהוא מעוות באופן מכוון את דברי הרב. ההתנצלות המגומגמת של הכתב אחרי פרסום השיעורים המלאים לא עזרה לו וערוץ 13 החליט להשעות אותו עד לבירור סופי. על כך אומרת המשנה בפרקי אבות: " הילל הזקן ראה  גולגולת אחת שצפה על פני המים ואמר לה – על דאטפת אטפוך" ( ובעברית : הילל אמר לגולגולת – בגלל שאתה ערפת למישהו את הראש אז ערפו לך את הראש , מידה כנגד מידה). בעוד שהכתב התנצל, גם אם לאחר שנתגלה סירחונו, אותם פולטיקאים שנובחים יומם ולילה לא טרחו כלל להתנצל. מבחינתם זו הייתה בסך הכל עוד הזדמנות לקושש קולות על גלי קמפיין שנאת הדתיים. בושה וחרפה לכל מי שיצביע לאותם אנשים אכולי שנאה לעמם ודתם.
פרשת כי תצא היא הפרשה עם מספר המצוות הרב ביותר- 74. כל מצווה היא עולם בפני עצמו. בסופה של הפרשה מזהירה אותנו התורה לא לרמות במשא ומתן, לא לרמות במקח וממכר. "לא יהיה לך בכיסך אבן ואבן גדולה וקטנה, לא יהיה לך בביתך איפה ואיפה גדולה וקטנה". בזמנים קדמונים (לפני המצאת המשקל הדיגיטלי ), כאשר רצו לשקול סחורה במאזניים, היו מניחים את הסחורה מצד אחד ובצד השני אבן בעלת משקל ידוע. גם איפה זה כלי מדידה לדברים יבשים. התורה מזהירה את המוכרים לא להחזיק שתי אבני משקל או שני שקים של איפה שאחת מהן היא בעל המשקל התקין ואילו השנייה זהה לראשונה בגודל אבל לא זהה במשקל. כך היו עושים המוכרים הרמאים, מאחזים את עיניהם של הקונים. הקונה בטוח שהוא מקבל מהמוכר קילו תפוחים, אך בפועל המוכר היה שוקל באבן הקטנה הרבה פחות. כך עשו גם עם 2 שקיות איפה, שק אחד תקין ושק שני גדול מבחוץ אבל מוקטן מבפנים. לרמות כך בני אדם, לאחז את עיניהם ולגרום להם נזק – זה עוול. אבל התורה מגדירה מעשים אלו באופן חריף יותר, אומרת התורה שמי שמרמה אנשים באופן כזה הוא "כי תועבת ה' כל עושה אלה כל עושה עוול". לא הרבה אנשים  "זוכים" בתורה לכינוי  "תועבת ה'", אבל הרמאים כן נקראים כך והם הרוויחו את כינויים "ביושר ". ואם על מוכר "שעוקץ" את הלקוחות שלו בכמה פרוטות, התורה יוצאת באזהרות חמורות, כיצד תכנה התורה אנשים ששופכים את דמם של צדיקים בפרהסיה תוך כדי עיוות מוחלט של דבריהם ומעשיהם הטובים? 
בשבוע הבא יתקיימו הבחירות לכנסת ישראל בפעם השנייה בשנה זו. חובה קדושה ונעימה על כל אחת ואחד להצביע. לכו להצביע, תבחרו בטוב, ותראו לכל המכפישים מה באמת חושבים רוב העם על ארץ ישראל ותורת ישראל. 


חדשות אילת - ערב ערב באילת  

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש