מהי חקלאות בת קיימא

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 4/8/2019 09:29 ● ערב ערב 2926
חקלאות בת קיימא היא כינוי כולל לשיטות וסוגים שונים של חקלאות, אשר בבסיסן עומד עקרון שימור הסביבה. בניגוד לחקלאות התעשייתית, שלנגד עיניה עומד עקרון הרווחיות, חקלאות בת קיימא מתמקדת בעיקר בשמירה על הסביבה ובדאגה לרווחתה של הקהילה – הן כלכלית והן חברתית
מהי חקלאות בת קיימא

 

למעשה, מדובר בשיטה שמטרתה העיקרית היא לשמר את משאבי הסביבה למען כדור הארץ והדורות הבאים, ולתרגל חקלאות אשר מספקת את צרכי החברה בהווה, אך במקביל, אינה מסכנת את היכולת לספק את הצרכים הללו גם בעתיד. חקלאות בת קיימא באה לידי ביטוי בבניית מערכת אקולוגית שלמה, המשלבת חיות משק, גידול עצים וצמחים ותכנון ייחודי, המותאם ומשתלב בתנאי הסביבה, הקרקע והמים. לרוב, מערכת אקולוגית כזו דורשת שטחים פתוחים נרחבים, אשר קיימים בשפע באיזורי הפריפריה בארץ – בדגש על איזור הערבה. לפניכם כל מה שצריך לדעת בנושא.

 

עקרונות השיטה

 

לחקלאות בת קיימא עקרונות רבים ומגוונים, אך אלה העיקריים שבהם:

  • קיימות כלכלית – שמירה על משקים חקלאיים ועל יכולת הקיום שלהם לטווח הארוך.
  • התבססות על משאבי מים מתחדשים – על מנת לנצל את משאבי המים בצורה טובה יותר ולמנוע בזבוז.
  • התאמת הפעילות למחזורים האקולוגיים – השתלבות במחזורי המים, החנקן, הזרחן ועוד. לעיתים קרובות, לצורך התאמת הפעילות למחזורים האקולוגיים, יושכרו שירותיו של אגרונום מומחה לחקלאות אשר יוכל להעריך את זמני המחזורים האקולוגיים ולהתאים אליהם את הפעילות החקלאית.
  • שימור האנרגיה ושימוש באנרגיה מתחדשת.
  • המעטה בשימוש במשאבים מתכלים והתבססות על משאבים מתחדשים – הימנעות משימוש במשאבים מתכלים כמו אשלג וגז טבעי.
  • מניעת זיהומים – הימנעות משימוש בחומרי הדברה ודשן כימי, אשר פוגעים במערכת האקולוגית.

 

יתרונות

 

אין ספק כי לחקלאות בת קיימא מגוון של יתרונות, בייחוד כאשר משווים אותה לחקלאות התעשייתית הרגילה הקיימת כיום. חשוב להבין כי במשקים המסורתיים, נהוג לגדל מגוון של צמחים וזנים שונים זה לצד זה, מבלי להתחשב בתנאים הספציפיים הדרושים לכל אחד מהצמחים או הזנים הללו על מנת לשגשג (כמו למשל קרקע, אור, מים וחום). עניין זה לא רק דורש עבודה מאומצת מהחקלאים, אלא גם מגוון פעולות תחזוקה, אשר באות לידי ביטוי לעיתים קרובות בבזבוז משאבים או בפגיעה קשה בהם. חקלאות בת קיימא דואגת לצוות מינים דומים אחד לשני ולגדלם יחד, כך שהם יקבלו את כל מה שהם זקוקים לו באופן פשוט ונוח, תוך ניצול משאבי הטבע בצורה יעילה יותר ושמירה על הסביבה והקרקע – עניין המסתכם, בסופו של דבר, גם בקבלת גידולים איכותיים יותר.


חדשות אילת - ערב ערב באילת  

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש