יהדות - פרשת פנחס

מאת: הרב דוד שנה ● צילום: או-מד מדיקל ● 17/7/2019 12:39 ● מה נשמע 609
קרבות האגו בפוליטיקה הם עניין שבשגרה, אך בזמן בחירות האגו של כל מועמד נמצא אי שם מעבר לשביל החלב. כל פוליטיקאי בטוח שהוא הוא המלך המשיח ובלעדיו מדינת ישראל תתמוטט , ואילו המועמד שניצב מולו הוא סתם אפס נוכל שקרן ופושע שמקומו מאחורי סורג ובריח. דעתי על האנשים שמחזיקים בהגה של השילטון ידועה לכם , ואם מישהו חושב שיצוץ לפתע איזה שהוא מועמד קוסם שישנה עבורנו את סידרי בראשית הרי שהוא חי בסרט
יהדות - פרשת פנחס

 

פרשת פנחס


קרבות האגו בפוליטיקה הם עניין שבשגרה, אך בזמן בחירות האגו של כל מועמד נמצא אי שם מעבר לשביל החלב. כל פוליטיקאי בטוח שהוא הוא המלך המשיח ובלעדיו מדינת ישראל תתמוטט , ואילו המועמד שניצב מולו הוא סתם אפס נוכל שקרן ופושע שמקומו מאחורי סורג ובריח. דעתי על האנשים שמחזיקים בהגה של השילטון ידועה לכם , ואם מישהו חושב שיצוץ לפתע איזה שהוא מועמד קוסם שישנה עבורנו את סידרי בראשית הרי שהוא חי בסרט. חז"ל לימדו אותנו כלל גדול  "סדנא דארעא חד הוא " , בתרגום חופשי – המכה שמקבלים כשנופלים על האדמה בכל מקום בעולם היא זהה , כלומר אל תחשוב שאצל מישהו אחר הדשא ירוק יותר זה הכל דמיונות. לפני 35 שנה היו בחירות לרבנות הראשית לישראל , היו מספר מועמדים לתפקידי הרבנים הראשיים , מישהו הציע את השם של הרב אברהם שפירא זצ"ל , ראש ישיבת מרכז הרב בירושלים כמועמד האשכנזי למשרה. כאשר שמע הרב שפירא שמישהו העלה את שמו כמועמד הוא ביקש פגישה דחופה עם ראש הממשלה מנחם בגין , בפגישה הרב שפירא בכה בדמעות והתחנן ממש למנחם בגין שלא ימנה אותו לרב הראשי כי לדעתו הוא לא ראוי בכלל לכהן בתפקיד החשוב וכי המועמדים האחרים הם הרבה יותר ראויים ממנו. כשראה בגין את הרב הישיש מתחנן לא להתמנות לתפקיד הודיע בגין באופן חד משמעי - זאת בדיוק ההוכחה לכך שאתה האיש הכי ראוי לכהן בתפקיד , ואכן הרב שפירא זצ"ל התרצה לבסוף לכהן בתפקיד הרב הראשי לישראל . ( הוא כיהן ביחד עם הרב מרדכי אליהו זצ"ל ושניהם קיבלו הכרעות הלכתיות מרחיקות לכת אציין אחת – מותר ומצווה לתרום אברים ). התכונה הכי חשובה שנדרשת ממנהיג היא להרגיש – אני לא ראוי להיות מנהיג , כך היה אצל משה רבנו וכך גם היה אצל דוד המלך. איפה הם ואיפה אנחנו .

השבת נקרא בתורה בפרשת פנחס את הציווי של הקב"ה למשה: " צרור את המדיינים ". המדיינים הארורים החטיאו את בני ישראל בזנות וגרמו לכך שה' יכעס על החוטאים בבני ישראל ומתו במגפה 24000 אנשים מעם ישראל. על המתקפה הברוטאלית שערכו המדיינים שהפקירו את בנותיהם לזנות ולהחטיא אלפים רבים כל כך אי אפשר לעבור לסדר היום. הציווי הזה יוצר אצל משה רבנו בעיה מצפונית כפולה  : א - הוא חי עם המדיינים קרוב ל60 שנה מהיום שהוא ברח מפרעה עד אשר חזר להוציא את בני ישראל ממצרים. 

ב – בפרשה הבאה יסופר על כך שה' מודיע למשה שהמלחמה נגד המדיינים תהיה גם מלחמתו האחרונה ולאחריה היא ימות. כיצד ניתן  לעמוד בציווי הזה של ה' , חז"ל דורשים כאן את הפתגם המפורסם : " בור ששתית ממנו – אל תזרוק בו אבן " משה " שתה " מהבור של המדיינים , לכן משה לא יכול לזרוק בו אבן הוא בעצמו לא יצא להילחם נגדם , אבל הוא כן ממנה את פנחס הנכד של אהרון שיעמוד בראש הצבא שיכה את המדיינים. ובעוד שאם אצל כל מנהיג רגיל אשר היה יודע שהקרב הבא הוא גם הקרב האחרון של חייו הוא בוודאי היה מנסה לדחות את הקרב או אפילו למצוא עילות לבטלו , לא כן משה רבנו המנהיג הדגול , הוא לא חושב כלל על עצמו ועל ההספד האישי שלו – ההפסד של חייו . להפך הוא מזרז את כל הלוחמים לצאת לקרב במהירות האפשרית , לנקום במדיינים ולקיים את הציווי של הקב"ה. כך בדיוק נהג גם שאול המלך כששמואל הנביא הודיע לו שמחר הוא ובניו יהרגו בקרב נגד הפלשתים , ולמרות זאת הוא יצא לקרב כי כניעה לאוייב היא לא אופציה. מנהיג אמיתי צריך לשים את האגו שלו בצד ולדאוג אך ורק לטובתם של כלל הציבור. הלוואי ונזכה לכך.

השבוע מסיים הרב דוד שנה 10 שנות כתיבה טור היהדות בעיתון 'מה נשמע'. מבקשת להודות לו על שנים של כתיבה מעניינת ומהנה. כן יירבו.  מירב לוי דיאמנט, עורכת.


חדשות אילת - ערב ערב באילת  

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש