אילו אזרחויות תושבי הארץ מוציאים בשנים האחרונות בנוסף לישראלית ומדוע?

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 10/7/2019 16:22 ● ערב ערב 2922
לאורך יותר מ-70 שנות קיומה של מדינת ישראל, נקלטו בארץ מאות אלפים ומיליונים של יהודים שנולדו בשלל מדינות בעולם. בשנים האחרונות, בשל שלל סיבות שנציין בהמשך הדברים, מוציאים תושבי הארץ אזרחות נוספת. לא ניתן לומר שכל אזרח ישראלי משתוקק דווקא לעבור לחו"ל. למעשה, הרוב הגדול מוציא אזרחות נוספת ואין לו שום כוונה לעקור מכאן לצמיתות או לוותר על האזרחות הישראלית, נהפוך הוא. בדקנו מהן הסיבות האמיתיות להוצאת אזרחויות ואילו אזרחויות מועדפות.
אילו אזרחויות תושבי הארץ מוציאים בשנים האחרונות בנוסף לישראלית ומדוע?

 

שלוש אזרחויות מועדפות במיוחד

 

לצד ישראלים שנרשמים להגרלת הגרין קארד (שלמעשה לא נותנת אזרחות אלא תושבות) ניתן להצביע על שלוש אזרחויות שנחשבות למועדפות במיוחד עבור תושבי ישראל. האזרחות האחת הינה אזרחות פורטוגלית. האזרחות השנייה הינה אזרחות ספרדית. מאחוריהן נמצאת גם היא בביקוש עולה, האזרחות הרומנית.

 

אזרחות מלאה, לכל דבר ועניין

 

מדוע אזרחות פורטוגלית, אזרחות ספרדית או האזרחות הרומנית מבוקשות כל כך? בראש ובראשונה, משום שהן מקנות דרכון אירופאי לכל החיים. כלומר, מוקנה מעמד חוקי, של אזרח לכל דבר, שלא נועד רק לכאן ולעכשיו. ברגע שמקבלים את האזרחות, ניתן לעשות בה שימוש כיום, בעוד שנה, בעוד עשור ובקיצור, מתי שרוצים. שלא כמו תושבות אמריקאית, למשל, שצריכים לעמוד בלא מעט הוראות וסייגים, כאן מדובר על אזרחות מלאה, לכל דבר ועניין.

 

מסלול אזרחות מיוחד ליהודים

 

כל מדינה מוכנה להעניק, בתנאים מסוימים, אזרחות לתושבים זרים. עבור אנשים שמגישים בקשה לאזרחות מטעמים הומניטריים, מסיבות של נישואין וסיבות אחרות, יש צורך לעמוד בדרישות החוק שעוסק בכך. יש התניות שונות וסייגים. במצב הנוכחי, לאזרח ישראלי שרוצה לקבל למשל אזרחות פורטוגלית או ספרדית, יש סעיפים בחוק שמאפשרים להקל. כלומר, קבלת אזרחות בתנאים שאינם חלים בדרך כלל, על קבוצות אוכלוסייה אחרות.

הרקע למצב הזה, שנכון רק בשלוש או ארבע השנים האחרונות, נעוץ בתקופה היסטורית ידועה לשמצה, גירושי ספרד ופורטוגל. כן, בתקופה שקולומבוס פחות או יותר גילה את אמריקה, מלכי ספרד ופורטוגל החליטו לגרש את היהודים על לא עוול בכפם. זוהי הייתה גזרה איומה ונוראה שהובילה להתפזרות יהודי המדינות הללו ברחב העולם. יהודים עזבו למשל למדינות הבלקן, לפלשתינה, תורכיה, מדינות ערב ועוד. כיום, כסוג של כפרה ובקשת סליחה, יכולים מאות אלפי יהודים להגיש בקשה לקבלת אזרחות. זאת, לא על סמך מגורי ההורים במדינה אלא על סמך שורשים יותר קדומים. נציין כי אזרחות במדינות אחרות, למשל רומניה או פולין, התהליך שונה כמובן ולא קשור לגירוש ספרד או פורטוגל.

 

בפורטוגל, הקלות בקבלת האזרחות

 

בחלק מהמדינות שנמצאות כיום בכותרות לקבלת אזרחות, למשל פורטוגל, יש לציין היבט חשוב. ליהודים מגיעות הקלות שלא מקבלים אזרחים זרים שרוצים אזרחות. למשל, אפשר לקבל את האזרחות גם בלי להתגורר במשך כמה שנים במדינה. לעשה כלל לא חייבים לעבור לשם, אפילו לימים ספורים. בנוסף, אין צורך לעבור מבחני שפה, תרבות, חוקה וכדומה.

 

מדוע בכלל אזרחות זרה

 

במיוחד אזרחות אירופאית נחשבת למבוקשת מכמה סיבות. כך, אפשר ללמוד בכל רחבי אירופה, במחירים פשוט מגוחכים ולפעמים אף ממש בחינם. אזרחים יכולים לעבוד ללא ויזה, באירופה או במדינות אחרות שעימן יש לאיחוד הסדרים שונים. אפשר להיכנס לארה"ב ללא ויזה או בהליך מקוצר וזה לא הכל. אזרחות זרה מעולה לאנשים עסקים או יזמים, שרוצים להצליח גם מעבר לים. מכרזים, ועידות, פגישות עסקיות, הקמת חנויות או רכישת נדל"ן, הכל הרבה יותר קל ופשוט כאשר אוחזים באזרחות המקומית.


חדשות אילת - ערב ערב באילת  

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש