אורתופדיה - פיברומיאלגיה FMS

מאת: שחר קדוש ● צילום: או-מד מדיקל ● 10/7/2019 08:34 ● מה נשמע 608
כפי שאין הגדרה אחת לכאב, אין עדיין הגדרה המתארת את תסמונת הפיברומיאלגיה בצורה מדוייקת ואחידה. לעומת זאת, ניתן לציין בצורה ברורה למדי את מאפייניה ובכך להתוות סוגי טיפול ודרכים להתמודדות. יש הטוענים כי הפיברומיאלגיה היא למעשה תגובת הגוף למצבים ולתנאי החיים המלחיצים אליהם נחשף האדם, ונוגסים נתחים גדולים מיכולת השליטה שלו בתגובותיו, מצב הגורם לעיתים לחוסר איזון ולקריסת מערכות חיוניות בגוף
אורתופדיה -  פיברומיאלגיה FMS

 

פיברומיאלגיה  FMS


כפי שאין הגדרה אחת לכאב, אין עדיין הגדרה המתארת את תסמונת הפיברומיאלגיה בצורה מדוייקת ואחידה. לעומת זאת, ניתן לציין בצורה ברורה למדי את מאפייניה ובכך להתוות סוגי טיפול ודרכים להתמודדות.
יש הטוענים כי הפיברומיאלגיה היא למעשה תגובת הגוף למצבים ולתנאי החיים המלחיצים אליהם נחשף האדם, ונוגסים נתחים גדולים מיכולת השליטה שלו בתגובותיו, מצב הגורם לעיתים לחוסר איזון ולקריסת מערכות חיוניות בגוף.

מדובר אם כן בסוג של " מגפה" הפוגעת בחברה הפוסט- מודרנית הנובעת מאורח וסגנון חיים מורכב, רווי מתחים ותנאי חיים מלחיצים ולא בריאים, המזיקים באופן ישיר ועקיף כאחד לשלמות הפיזיולוגית ופסיכולוגית של האדם.
זוהי פתולוגיה עם היבטים פיזיולוגיים ופסיכולוגיים כאחד, כלומר לא ניתן להפריד בין הגוף והנפש. היא מאופיינת בכאבים ממושכים (כרוניים) במערכות השרירים וברקמות הסמוכות להן.
 למרות שלא מדובר במחלה קטלנית, היא נפוצה מאוד בקרב החולים הפונים לרופאים ראומטולוגים. כ- 40% מהחולים מצביעים על העובדה שבני משפחה נוספים סבלו או סובלים מסימפטומים דומים לכן קיימת האפשרות שקיים גם גורם גנטי.

אם לא מתחילים את הטיפול בשלבים המוקדמים של המחלה, עשוי המוח להפעיל מנגנון של כאב קבוע ובכך ליצור למעשה מעגל קסמים החוזר על עצמו ומקשה על הטיפול, יש צורך אם כן להבינו היטב על מנת לדעת כיצד לנטרלו ובכך להפסיק את פעולתו. 


מהם הסימפטומים של תסמונת הפיברומיאלגיה?


כמו בכל מחלה חשוב האבחון הנכון. גורם משמעותי בתהליך האבחון הוא דיווח ותאור הסימפטומים על ידי המטופל. בעיקרון התסמונת אינה קלה לאיבחון מאחר והסימפטומים שלה דומים להרבה מאוד מחלות אחרות. 

 

להלן הסימפטומים הנפוצים ביותר:  


כאבי שרירים/ -הפרעות שינה/ -רגישות גדולה של העור למגע/  ירידה ביכולת התפקוד הפזיולוגי/
עייפות ותשישות/ רגישות רבה לשינויים בטמפרטורה במיוחד לקור/ הפרעות בתחושות לעיתים דקירו תאו נימול או חוסר תחושה/ סף רגישות נמוך ללחצים נפשיים/ אי שקט מוטורי/ קשיחות מפרקים בבקרים לאחר שינה/ כאבי ראש כרוניים/ רגישות לרטיבות/ התכווצויות שרירים/ הפרעות בקשב, בריכוז ובזיכרון ועוד.

 

הסיבות האפשריות למחלה 


למרות כל המחקרים הרבים שבוצעו רב הנסתר מהגלוי לגבי הסיבות למחלה המסתורית. ברור כי מדובר במחלה עם אטיולוגיה רב סיבתית (הנגרמת מסיבות שונות ורבות): הסיבה הגנטית, בעיה במערכת השרירים, טראומות גופניות, טראומות נפשיות 'מתח גופני ונפשי, ליקויים במערכת העצבים והכאב, הפרעות בתחושת הכאב, חוסר בחומר סרוטונין  ועוד.


שיטות וגישות טיפוליות לפיברומיאלגיה:


היות וטרם נחקרו ונמצאו כל הסיבות הגורמות למחלה, קשה לדבר על סוג של טיפול אחד שיפתור אותה. מאחר ומדובר בסבל אישי סובייקטיבי שלא ניתן לכמתו בצורה מדויקת, יש צורך בטיפולים המותאמים בצורה אישית למטופל ולמצבו הקליני. הניסיון הקליני מצביע על העובדה שגישות טיפול הוליסטיות המשלבות בין הטיפולים של הרפואה הקלאסית לבין הטיפולים האלטרנטיביים גרמו לשיפור משמעותי במצבו של החולה. 
המאפיין את כל הגישות והשיטות הטיפוליות היא העובדה שהן אינן יכולות "לתקוף" באופן ישיר את גורמי המחלה ולהכחידם. ישנן כמה שיטות טיפול יעילות: פיזיותרפיה, הידרותרפיה, אורתופדיה ומוצריה השונים, תזונה מתאימה, מדיטציה, יוגה, פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית ועוד. 

חשוב ביותר לתת למטופל ולבני משפחתו הסברים ומידע לגבי המחלה וסיבותיה. ידע תמיד היה ויהיה כוח ועוצמה.

התייעצו עם מומחים. בואו לקבל פתרונות נכונים


חדשות אילת - ערב ערב באילת  

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש