באילו מקרים ובאילו נישות כדאי לפתוח עסק משפחתי ולמה?

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 15/5/2019 10:12 ● ערב ערב 2914
כמעט כל שכיר השתעשע לפחות פעם אחת בחייו ברעיון לפתוח עסק. אם אתם מרגישים שבוער בכם הצורך להיות עצמאיים באמת ויותר מזה, אתם רוצים לפתוח עסק משפחתי, אל תקפצו למים בלי להבין כמה דברים. למשל, כדאי להבין באילו מקרים כדאי באמת לפתוח עסק שכזה, איך גורמים לו להצליח ואיך לבחור את הנישה המתאימה.
באילו מקרים ובאילו נישות כדאי לפתוח עסק משפחתי ולמה?

 

גיבוש רעיון ותוכנית עסקית

 

יש שני יסודות שמהווים לדעתנו תנאי בל יעבור לפני הקמת עסק משפחתי מוצלח. קודם כל, רעיון. לא מספיק לרצות להקים עסק וגם לא מספיק הרצון להרוויח כסף. על הדברים הללו יש הסכמה רחבה, בין יזמים שהצליחו ובין יזמים שניסו, שגו, לא למדו מהטעות ולבסוף נכשלו. חשוב שיהיה רעיון טוב, קונספט ברור שעליו בונים את התשתית לעסק. בנוסף, חשוב לא פחות לערוך תוכנית עסקית יסודית ומקיפה. ללא תוכנית שכזאת תתקשו להוציא לפועל אפילו את הרעיון העסקי הטוב ביותר. אם חסר לכם ידע בנושא זה, יש תוכניות ליזמים ואפילו ספרים שלמים שמסבירים מהי תוכנית שכזאת ואיך עורכים אותה כמו שצריך. אם יש לכם רעיון מגובש לעסק או לפחות תחילתו של רעיון ואם יש לכם גם תוכנית עסקית די ברורה, זהו מקרה מובהק לכך שיש לכם עסק שעומד להבשיל וסיכויי ההצלחה שלו גבוהים.

 

מימוש עצמי ורווחת המשפחה

 

שואלים אותנו לא פעם ולא פעמיים, איך יודעים האם להקים עסק משפחתי או האם להקים עסק אישי. לדעתנו, זו שאלה מאוד יסודית ומאוד חשובה. אם מדובר על מקרה שבו יש בצד אחד רצון למימוש עצמי ומצד שני גם משפחה מגובשת, זה אלמנט התומך בהקמת עסק משותף למשפחה. אם חשוב לכם לקחת על עצמכם את קידום רווחת המשפחה המורחבת או לפחות של חלק מבני המשפחה, גם זה תומך ברעיון הקמת העסק המשפחתי. אך חשוב לציין כי עסק מסוג זה מצריך משאבי ניהול בלתי מבוטלים. חשוב לדעת לעשות את ההפרדה בין החלטה עסקית לבין שיקול משפחתי. חשוב לערוך מעין חוזה קונספטואלי, שבו ברור לכל אחד מבני המשפחה מהו תפקידו בעסק, מהי המחויבות, מה הוא תורם לעסק ומה הוא מקבל בחזרה. אם ברור לכם שאתם יכולים לשלב בין עסקים לבין משפחה, זה מקרה מובהק שיתרום לשגשוג עסקי בהמשך.

 

פונים לנישה שיש יתרון יחסי

 

שאלה בסיסית בהקמת כל עסק שהוא היא כיצד להתחיל לפעול בשוק רווי מתחרים. בהנחה שמרבית העסקים אינם יכולים להיות חלוצים בתחומם, יש כלל שיעזור לעסק משפחתי מתחיל לעבור בהצלחה את התקופה המאתגרת מכל. התקופה שבה העסק עדיין חדש, טרי, ללא מאגר לקוחות וללא מוניטין. אז איך מצליחים? כדאי לפנות לנישה שבה, כך אתם מזהים, יש לכם יתרון יחסי.

יתרון יחסי יכול להתבסס על ידע מעמיק שיש לאחד מבני המשפחה בתחום מקצועי או אפילו בתחביב כלשהו. יש עסקים משפחתיים שהחלו בתור עסק להכנת מאפים בקנה מידה קטן (על בסיס מתכונים של הסבתא) ובהמשך הצליחו למנף את ההצלחה ולהפוך לקייטרינג משגשג. אם לדוגמא, אחד מבני המשפחה הינו מומחה לרכב, ניתן להקים עסק מתאים, כגון מוסך, חברה להתקנות ושדרוגים (למשל של מערכות שמע) וכיוצא בזה.

חפשו נישה שבה התחרות איננה עזה או שיש חלל ריק. אם אתם רוצים לפתוח עסק לשיווק שעונים באינטרנט, פנו תחילה לפלח כגון צעירים או לחילופין, שעוני יוקרה למנהלים בכירים. בצורה כזאת, אתם מפנים את כל המשאבים לפלח שוק שחברות מבוססות לא מכירות בצורה הכי טובה.


חדשות אילת - ערב ערב באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש