יהדות - פרשת תצווה

מאת: הרב דוד שנה ● צילום: או-מד מדיקל ● 13/2/2019 11:40 ● מה נשמע 587
מי לא אוהב הפתעות בחיים? חלק גדול מהתרבות שלנו בנוי על הפתעות: סיום מפתיע לספר או לסרט עושה את ההבדל בין ספר טוב לספר משעמם , מסיבות הפתעה לימי הולדת , להפתיע את בן/בת הזוג במחווה מרגשת ועוד היד נטויה. אבל ישנן הפתעות שממש אבל ממש אין לנו שום רצון לראות או לקבל. למשל אם אני קונה מליסינג מכונית יד שנייה שלדברי המוכר היא מצויינת ולאחר שאני מגיע הבייתה מתברר שעבדו עליי ומכרו לי טרנטה דלוקס . אבל ישנן הפתעות חמורות יותר שעולות בחיי אדם
יהדות - פרשת תצווה

 

פרשת תצווה


מי לא אוהב הפתעות בחיים? חלק גדול מהתרבות שלנו בנוי על הפתעות: סיום מפתיע לספר או לסרט עושה את ההבדל בין ספר טוב לספר משעמם , מסיבות הפתעה לימי הולדת , להפתיע את בן/בת הזוג במחווה מרגשת ועוד היד נטויה. אבל ישנן  הפתעות שממש אבל ממש אין לנו שום רצון לראות או לקבל.  למשל אם אני קונה מליסינג מכונית יד שנייה שלדברי המוכר היא מצויינת ולאחר שאני מגיע הבייתה מתברר שעבדו עליי ומכרו לי טרנטה דלוקס . אבל ישנן הפתעות חמורות יותר שעולות בחיי אדם.  לדוגמא מכונית שעוצרת בהפתעה בכביש וגורמת לאוטובוס שמאחוריה לתאונה התהפכות הרוגים ופצועים. יש עוד הפתעה שעולה בחי אדם ולעיתים בחיי אומה, למשל כשאנשים הצביעו לאריאל שרון שהבטיח במסע הבחירות שלו שמבחינתו " דין נצרים כדין תל אביב " ולאחר שנבחר גירש 10000 יהודים מבתיהם והחריב לא רק את נצרים הסמוכה לעזה אלא את כל יישובי גוש קטיף , במהלך גאוני שמביא לנו מאז רק שקט שלום שלווה ופסטורליה מעזה. והנה מתברר בשבוע החולף שקם עוד אדם שמאוד אוהב להפתיע אותנו, קוראים לו בני גנץ. בעוד שבנאום הבכורה שלו כפוליטיקאי הוא הצהיר שאין ימין ואין שמאל יש רק בני גנץ , הנה בראיון שנתן לחנוך דאום בידיעות אחרונות , הוא נשאל לגבי " תוכנית ההתנקות " מעזה ( מילים מכובסות לגירוש יהודים מבתיהם והרס ישובים ומשפחות ) הסביר בני גנץ שזה היה מהלך מצויין עם תוצאות נפלאות וכשהוא ייבחר הוא ייבצע מהלך דומה גם בשטחי יהודה ושומרון . ואני שואל:      " הנה תראו איש משתגע למה תביאו  אותו אלי , החסר משוגעים אני כי הבאתם את זה להשתגע עלי , הזה יבוא אל ביתי "? ( שמואל א' פרק כא' פסוק טו' ) הפתעות ליום הולדת – כן , ספר מפתיע – מעולה , מנהיג שחי בסרט עם סוף מפתיע לרעה – לא ולא !!!
השבת נקרא בתורה בפרשת תצווה על בגדיהם המיוחדים של הכוהנים הפשוטים ועל בגדיו המיוחדים יותר של הכהן הגדול. בעוד שלכל כהן היו 4 בגדים מפשתן שהיה עליו ללבוש בשעה שהיה עובד במקדש, לכהן הגדול היו 8 בגדים . הבגד העליון של הכהן היה מעיל צבעוני שזור משישה חוטים בצבעים שונים , ובשולי הבגד , למטה, היו צריכים לשזור " פעמון זהב ורימון פעמון זהב ורימון " מדוע מצווה הקב"ה על הכהן ללבוש בגדים שעושים רעש בשעה שהוא הולך ? על כך אומרת התורה : " ונשמע קולו בבואו אל הקודש לפני ה' , ובצאתו – ולא ימות " . הכהן הגדול היה נכנס פעם אחת בשנה , ביום הכיפורים , לתוך קודש הקודשים על מנת להקטיר קטורת. והקב"ה אומר לכהן הגדול – לפני שאתה נכנס אלי לקודש הקודשים " תצלצל בפעמונים " , אל תפתיע אותי , תודיע לי שאתה עומד להיכנס אלי לבית. הקב"ה כביכול לא אוהב הפתעות אפילו לא הפתעות של האיש הכי קרוב אליו ,  גם אם הוא ביקש ממנו להביא לו את הקטורת וגם אם הוא יודע שהוא עומד להיכנס ( כי הרי הקב"ה יודע הכל ) עם כל זאת אומר הקב"ה – בלי הפתעות. חז"ל לקחו את בקשת הקב"ה מהכהן  הגדול – להודיע לפני שהוא נכנס לקודש הקודשים , גם לחיינו הפרטיים , ולימדו אותנו כלל גדול בהלכות דרך ארץ : " צריך אדם להודיע לבני ביתו לפני שהוא מגיע לבית " כלומר אל תיכנס בהפתעה לבית , הקש בדלת לפני שאתה נכנס ,  צלצל בפעמון , אפילו אם אתה נכנס לבית שלך , על אחת כמה וכמה אם אתה נכנס לבית של מישהו אחר או למשרד כלשהוא , הקש בדלת. ואם לביתי הפרטי אסור לי להתפרץ בהפתעה אז קל וחומר שאסור לאדם שמתיימר להתפרץ לחיינו כמנהיג להפתיע אותנו עם דעות ותובנות מסוכנות כל כך . 


חדשות אילת - ערב ערב באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש