אורתופדיה - מה זה דורבן בכף הרגל?

מאת: שחר קדוש ● צילום: או-מד מדיקל ● 30/1/2019 09:03 ● מה נשמע 585
דורבן בעקב או דורבן פלנטרי בכף הרגל הינו זיז עצם שניתן לזהות בצילום רנטגן בקידמת עצם הקלקנאוס (עצם העקב), ממש בחיבורה לרקמת חיבור ולמספר שרירים עמוקים. זיז העצם הזה הקרוי דורבן אינו בעייה מולדת אלא בעייה נרכשת, כנראה על רקע של משיכת אותה רקמת חיבור (ומערכת שרירים עמוקה) את עצם הקלקנאוס ויצירת דלקת כרונית בנקודה החלשה ביותר בחיבור של הרקמה הרכה לעצם קשיחה
אורתופדיה - מה זה דורבן בכף הרגל?

 

מה זה דורבן בכף הרגל?


דורבן בעקב או דורבן פלנטרי בכף הרגל הינו זיז עצם שניתן לזהות בצילום רנטגן בקידמת עצם הקלקנאוס (עצם העקב), ממש בחיבורה לרקמת חיבור ולמספר שרירים עמוקים. זיז העצם הזה הקרוי דורבן אינו בעייה מולדת אלא בעייה נרכשת, כנראה על רקע של משיכת אותה רקמת חיבור (ומערכת שרירים עמוקה) את עצם הקלקנאוס ויצירת דלקת כרונית בנקודה החלשה ביותר בחיבור של הרקמה הרכה לעצם קשיחה. הדלקת הכרונית אט אט עוברת תהליך של שקיעת סידן, עד אשר נוצר קוץ גרמי הקרוי דורבן פלנטרי. סיבה נוספת להווצרות הדורבן היא כנראה הלחץ והזעזועים על גבי עצם הקלקנאוס ויצירת תגובה הסתיידותית במעטפת עצם הקלקנאוס ויצירת דורבן.

 האם דורבן פלנטרי הוא שורש הבעיה? התשובה המוחלטת היא לא!!! קיים בלבול גדול של מושגים בקרב הציבור. כאשר אנו מתלוננים על כאבים בכף הרגל, בקדמת עצם העקב, והרופא מאבחן דורבן הרופא אינו מתכוון לבליטה הגרמית או קוץ מסוייד בקדמת הקלקנאוס, אלא מתכוון לדלקת של רקמה רכה הממוקמת בחיבור לעצם העקב, הדלקת הכרונית ברקמה הרכה היא כנראה זו שיוצרת את הכאבים מהם אנו סובלים ולא הקוץ הגרמי בקדמת העצם. לרקמה הרכה קוראים: "פלנטר פציה" והדלקת באותה רקמה רכה קוראים  "פלנטר פצאיטיס". קיימת קורלציה רבה בין הופעת הקוץ הגרמי המסוייד ובין הופעת התופעה הקרויה פלנטר פצאיטיס או דורבן, אך קיימת קורלציה רבה בין אותה בליטה גרמית להרבה בעיות נוספות בכף הרגל, כך שניתן לאמר שכאשר קיימת אותה בליטה\קוץ גרמי, אנו מתבוננים ברגל העוברת עומסי ייתר ועשויה לסבול מבעיות רבות העיקרית שבהם היא דורבן \ פלנטר פצאיטיס.

 
כיצד תדע שאתה סובל מדורבן?

 

אבחנת הדורבן או כפי שהיא מכונה בשפה הרפואית  פלנטר פצאיטיס מבוצעת בעיקרה על סמך סימנים וסימפטומים. הסימנים של בעיית הדורבן בכף הרגל הם דיי ברורים וקלים לאיבחון, במידה ואתה מזהה את מרבית הסימנים וסימפטומים שנמצאים ברשימה הסיכוי שאתה סובל מדורבן ברמה גבוהה מאוד:

כאבים בפן הקידמי פנימי של עצם העקב מעידים על דורבן, הכאב לרוב אינו מופיע במרכז העקב.
כאבים המתעוררים בעיקר בדריכה הראשונה לאחר מנוחה ארוכה ויורדים לאחר הליכה בת מספר דקות, אך עשויים להתעורר שוב לאחר עמידה ממושכת או הליכה ממושכת עשויים להחשיד לבעיית דורבן בכף הרגל.
הסטוריה של עבודה בעמידה ממושכת עשויה להעיד על דורבן.
עליה במשקל או משקל ייתר אופיינים גם הם לבעיית הדורבן ...

התייעצו עם מומחים. בואו להיות בריאים.


חדשות אילת - ערב ערב באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש