יהדות - פרשת שמות

מאת: הרב דוד שנה ● צילום: או-מד מדיקל ● 26/12/2018 11:14 ● מה נשמע 580
אני נגד סירוב פקודה! שוו בנפשכם צבא שבו הנורמה היא נורמה של סירוב פקודה. חלילה, זה לא צבא זאת אנרכיה. אם חייל יקבל פקודה להסתער על מחבלים והוא יודיע למפקד שזה לא מוסרי להרוג מחבלים והוא מסרב לפקודת המפקד לאן נגיע? או אם למשל, חייל שתפקידו להסתכל במכ"ם ולזהות חדירת מטוסי אוייב יחליט שבדיוק עכשיו בא לו להסתכל על המשחק של ברצלונה במקום על המכ"ם, ולכן הוא מסרב פקודה ולא מוכן לעקוב אחרי המכ"ם- ברור שזה מתכון לאסון.
יהדות - פרשת שמות

 

פרשת שמות


אני נגד סירוב פקודה! שוו בנפשכם צבא שבו הנורמה היא נורמה של סירוב פקודה. חלילה, זה לא צבא זאת אנרכיה. אם חייל יקבל פקודה להסתער על מחבלים והוא יודיע למפקד שזה לא מוסרי להרוג מחבלים והוא מסרב לפקודת המפקד לאן נגיע?  או אם למשל, חייל שתפקידו להסתכל במכ"ם ולזהות חדירת מטוסי אוייב יחליט שבדיוק עכשיו בא לו להסתכל על המשחק של ברצלונה במקום על המכ"ם, ולכן הוא מסרב פקודה ולא מוכן לעקוב אחרי המכ"ם- ברור שזה מתכון לאסון.
יוסי שריד ז"ל  היה הפוליטיקאי הבכיר ביותר שקרא לסירוב פקודה. בשנת 1988 נבחרה מפלגתו של רחבעם זאבי (גנדי) ז"ל הי"ד לכנסת ישראל. מצעו של גנדי היה פתרון מדיני בצורת טרנספר לערבים תושבי יהודה ושומרון. בשנת 1990 צירף ראש הממשלה יצחק שמיר את גנדי לקואליציה והוא כיהן בפעם הראשונה כשר בממשלת ישראל. יוסי שריד שהיה אז חבר כנסת, וכעבור ארבע שנים – שר החינוך, נבהל מאוד מהאפשרות שהממשלה תחליט לבצע טרנספר לערבים, ולכן הוא יצא בראש עצומה שאומרת ואני מצטט: "היום שבו תינתן פקודת הגירוש, יהיה גם היום של סירוב פקודה!". על עצומה זו חתמו מספר פוליטיקאים מהשמאל עם העדר הרגיל של סופרים ואומנים "הומניים". הדברים מתועדים. מה שמעניין בכל הסיפור שאז התקשורת לא יצאה מכליה ומעורה בכדי לגנות את אותו חבר כנסת, ואפילו כשהוא התמנה לשר חינוך לא שמענו חצי תמיהה כיצד יכול אדם שקורא לסירוב פקודה להיות הממונה על החינוך של ילדי ישראל? כנראה שלשיטת התקשורת זה בסדר לסרב פקודה לגרש ערבים מבתיהם, אך אסור בתכלית האיסור לסרב לפקודה לגרש יהודים מבתיהם.                                                                                                  מהו גבול הציות? החוק מכיר בכך שישנן פקודות שאסור לחיילים לבצע, ובלשון החוק:" והיה אם תינתן פקודה בלתי חוקית בעליל, על החייל לסרב לבצע פקודה זו". כאן כנראה נפתח פתח גדול של פירושים מהי בדיוק פקודה בלתי חוקית בעליל. ברור לכל בר דעת שאם מפקד מצווה על חייליו לפתח באש על אזרחים לא חמושים שאינם מהווים סיכון בשום אופן – זוהי פקודה בלתי חוקית בעליל. פקודה לאנוס נשים- זו פקודה בלתי חוקית בעליל. ומה לגבי פקודה לגרש יהודים מהבתים שלהם?
השבת נקרא בפרשת שמות על שתי נשים אמיצות שקיבלו פקודה בלתי חוקית בעליל ישירות מהמלך וסירבו פקודה.  מלך מצרים פרעה הרשע, מתכנן להשמיד את עם ישראל(היה לא תהיה). פרעה חושש מכך שאם תתגלה מזימתו השטנית ברבים עלול לפרוץ מרד שיסכן את כסאו, לכן הגה רעיון "גאוני" השמדה בסתר מבלי להותיר עקבות שיקשרו בינו לבין רצח העם. פרעה פוקד על המיילדות העבריות שפרה ופועה, כאשר אתן מיילדות את הנשים העבריות תבדקו מהר, אם נולד בן תהרגו את התינוק מיד ותאמרו להוריו שהוא מת בלידה (דבר שהיה סביר למדי לפני 3400 שנים), ואם נולדת בת תשאירו אותה בחיים. המיילדות היו נשים צדיקות ואמיצות, הן לא היו מוכנות למלא את פקודת פרעה לרצוח תינוקות, אך אם הן יאמרו לפרעה הרשע שהן מסרבות פקודה פרעה היה הורג אותן מיד ומצווה על מיילדות אחרות לבצע את זממו. הפתרון של המיילדות היה- להחיות את הילדים מבלי לדווח לפרעה. להפתעתו של פרעה הוא רואה שלמרות הציווי המפורש שלו לרצוח תינוקות יהודים, עם ישראל ממשיכים להתרבות. פרעה קורא למיילדות ונוזף בהן: כיצד העזתם להפר את פקודתי? עונות לו המיילדות ש"אין זו אשמתנו כי בכל פעם שמזעיקים אותנו ללידה, התינוק נולד לפני שאנחנו מספיקות להגיע ולכן בלתי אפשרי היה לפגוע בילדים".                                               
 אלמלא הפרו המיילדות  את פקודת פרעה לא הייתם יכולים לקרא כעת את הטור. תחשבו על זה.      


חדשות אילת - ערב ערב באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש