יהדות - פרשת נח

מאת: הרב דוד שנה ● צילום: או-מד מדיקל ● 10/10/2018 12:07 ● מה נשמע 569
אנחנו בעיצומה של מערכת הבחירות לרשויות המקומיות. כמתבונן מהצד אני עומד נפעם מהלהט והנחישות של כל המתמודדים להילחם על כל קול על מנת להיבחר. קצת מצחיק אותי לחשוב שלפני חמש שנים אני בעצמי התמודדתי לבחירות באילת. חגיגת הדמוקרטיה במיטבה, אם כי מצער מאוד לראות את השינאה והרפש שהמתמודדים זורקים האחד על השני בבחינת אני כולי טוב וחברי כולו רע
יהדות - פרשת נח

 

פרשת נח


אנחנו בעיצומה של מערכת הבחירות לרשויות המקומיות. כמתבונן מהצד אני עומד נפעם מהלהט והנחישות של כל המתמודדים להילחם על כל קול על מנת להיבחר. קצת מצחיק אותי לחשוב שלפני חמש שנים אני בעצמי התמודדתי לבחירות באילת. חגיגת הדמוקרטיה במיטבה, אם כי מצער מאוד לראות את השינאה והרפש שהמתמודדים זורקים האחד על השני בבחינת אני כולי טוב וחברי כולו רע. חבל. הייתי ממליץ בחום לכל מתמודד לספר על מעלותיו ולנסות לרומם את עצמו, מבלי לדרוך על חברו. לעלות על מישהו ולרמוס אותו על מנת להצליח זו תכונה שלילית בתכלית הגועל. חז"ל מגדירים התנהגות זאת בשם "נהנה מקלון חברו" והזהירו "שכל הנהנה מקלון חברו אין לו חלק לעולם הבא" ח"ו. תחשבו על תלמיד שמקבל 60 במבחן ועל מנת להרגיש טוב עם הציון הנמוך שלו הוא חוטף מחברו את המבחן ומנפנף בו לכולם תראו הוא קיבל 40 ואני קיבלתי יותר ממנו. על כל המתמודדים לזכור שביום שאחרי הבחירות, גם אם הם יזכו בלמעלה מ-50 אחוז מהקולות, זה אומר שיש 50 אחוז אחרים שלא תומכים בהם. אם תזכרו את זה, יתכן שתיכנס בליבכם מידת הצניעות ותקבלו קצת פרופורציה על החיים מבלי להתגאות.
השבת נקרא בתורה את פרשת נח. האנושות כולה מושחתת. מיליוני בני אדם, אנשים, נשים וטף חושבים ועושים "רק רע כל היום". כולם מושחתים "כי השחית כל בשר את דרכו על הארץ". הקב"ה מצטער לראות כיצד יצירי כפיו דירדרו את עצמם בתוך זמן קצר הידרדרות מוסרית חסרת תקנה. כולם בוגדים בכולם, כולם מרמים את כולם, אין אפילו טיפת לחלוחית של טוב בשום נברא. הכל רוע מזוקק, כמו הנאצים בשעתו, כמו הרישעות הפלסטינית בימינו. אך בתוך כל הרוע המוחלט מצליח הקב"ה למצוא ניצוץ אחד של תקווה. "נח איש צדיק, תמים היה בדורותיו". אדם אחד בלבד, הוא הצדיק היחיד עלי אדמות ובו בוחר ה' מכל האנושות להמשיך את הדורות שיבואו. הכל יחרב כולם ימותו ורק נח ינצל מהמבול. הוא, אישתו שלושת בניו ונשות. בניו בסך הכל 8 אנשים.
נח מצטווה לבנות תיבה ענקית שתוכל להכיל את כל בעלי החיים שה' ישלח אליו על מנת שינצלו כולם מהמבול שעתיד לשטוף את העולם. במשך למעלה מ-100 שנים נח עובד וטורח לבנות את אותה תיבה פלאית ובמשך כל אותן עשרות שנים של בניית התיבה כל אנשי עירו רואים אותו בונה ולועגים לו על טיפשותו. ועם כל זאת נח שומע את העלבונות שמטיחים בו יומם ולילה שותק ולא מגיב.
שוו בנפשכם אילו נח היה משיב לאנשי דורו בסגנון המתמודדים של ימינו: "מי אתם חבורת אפסים מושחתים. ה' בחר בי, רק בי, רק אני קיבלתי את אמונו של בורא העולם ורק לי יש את המנדט להמשיך את האנושות. אני צדיק תמים וכולכם רשעים אבודים וחסרי תקנה. אני איש של עשייה עם קבלות, אני הנבחר היחיד מכל בני האדם, אף אחד מכם לא מגיע לקרסוליים שלי, אני לא רואה אתכם ממטר, אתם כלום מבחינתי, אני לא מתייחס אליכם ומתעלם מכם לגמרי, מבחינתי אתם לא קיימים". אלו הם רק ציטטות דמיוניות שלא יתכנו שמתמודד לבחירות יאמר אף פעם. אך אם חלילה נח היה מדבר כך אל שכניו או אפילו חושב כך, אני מניח שהקב"ה היה מראה לו מהר מאוד את הדרך לשיטפון מבלי להיכנס לתיבה. הסיבה שבגללה נח נבחר להינצל ולהציל את העולם היא הפוכה לגמרי. דווקא מפני שנח לא החשיב את עצמו לכלום, וביטל לגמרי את רצונותיו מפני רצונו של ה', צידקות ותמימות, דווקא בגלל זה, ה' בחר בו והציל אותו. תזכרו – קצת צניעות מעולם לא הזיקה לאף אחד.


חדשות אילת - ערב ערב באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש